در پنجاه و سومین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:

اجرای پروژه آب خام رشت تسریع شود

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۲۱:۱۸:۳۱
کد خبر: ۷۳۷۵۰۵
اجرای پروژه آب خام رشت تسریع شود
در پنجاه و سومین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت به اجرای سریعتر پروژه آب خام در رشت تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛  رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به اینکه اجرای پروژه آب خام در رشت از سال ۹۱ آغاز شد اظهار کرد: این پروژه در سال ۹۱ و با لوله گذاری در ابتدای بلوار امام علی آغاز شده و علیرغم تمامی تلاش ها تا کنون به اتمام نرسیده است.

فاطمه شیرزاد با تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرای پروژه آب خام رشت افزود: اجرای پروژه آب خام رشت باید با انجام ارزیابی های لازم و اختصاص اعتبار مورد نیاز تسریع شود.
وی با انتقاد از نحوه آبیاری فضای سبز رشت افزود: در حال حاضر آبیاری سطوح فضای سبز رشت با استفاده از تانکر انجام شده و حضور خودروهای آبیاری در برخی از ساعات اوج ترافیک در شهر مشکلات فراوانی ایجاد کرده و در مواردی شاهد هدر رفت آب نیز هستیم.
شیرزاد با بیان اینکه حضور تانکرهای آب رسانی در ساعات اوج ترافیک در شهر خطراتی ایجاد می کند تصریح کرد: ۱۶ تانکر روزانه در سطح رشت نسبت به آبیاری فضای سبز شهری اقدام می کنند.
وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه آب خام رشت در راستای مدیریت آب است گفت: انتظار داریم سازمان سیما و منظر شهرداری رشت هر چه سریعتر نسبت به برگزاری همایشی با محوریت پروژه آب خام رشت اقدام کرده و در شرایط فعلی و با نگرانی هایی که در کل جهان پیرامون بحران آب وجود دارد باید بیش از گذشته به این مقوله توجه شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را ارائه سیستم آب رسانی به نقاط مختلف کشور دانست و افزود: در برخی از محلات کم برخوردار رشت شهروندان با مشکل آب ناسالم مواجه بوده و باید در همایش یک روزه این مباحث مورد آسیب شناسی قرار بگیرد.
شیرزاد با اشاره به احداث المان باران در ورودی شهر رشت از سمت جاده تهران تصریح کرد: شهر انزلی با المان ماهی شناخته شده و باید هر چه سریعتر نسبت به احداث المان باران در ورودی رشت اقدام شود.
وی به احداث المان شهدای گمنام در پارک ملت اشاره کرد وگفت: این مهم باید با سرعت بیشتری اجرایی شود.
شیرزاد با انتقاد از وضعیت لوازم بازی برای کودکان در پارک شهر رشت بیان کرد: در فصل تابستان شاهد افزایش حضور شهروندان و گردشگران در پارک شهر بوده و انتظار داریم هر چه سریعتر نسبت به ایجاد لوازم بازی و دیگر امکانات در مجموعه پارک شهر اقدام شود.
وی افزود: پارک بانوان واقع در منظریه رشت نیز در حال حاضر با این مشکل مواجه بوده و باید تجهیز شود.
شیرزاد به آغاز لایروبی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب رشت اشاره کرد و گفت: لایروبی دو رودخانه رشت از تیر ماه آغاز شده و با اجرایی شدن آن شاهد کاهش آلودگی ها هستیم.
 
وی افزود: احداث سرویس های بهداشتی، نصب مخازن ۶۶۰ لیتری زباله ، جمع آوری روزانه زباله و شستشوی مخازن زباله در سطح رشت از جمله مواردی است که باید توسط سازمان های مربوطه شهرداری رشت به طور جدی پیگیری شود.
 
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با اشاره به اینکه در برخی اوقات و در ساعات اوج ترافیک شاهد آبیاری فضای سبز رشت توسط تانکرهای آبیاری هستیم اظهار کرد: پروژه آب خام رشت باید هر چه سریعتر به اتمام برسد.
بهراد ذاکری با بیان اینکه از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود افزود: در برخی از نقاط شهر می توانیم از حضور مردم و سازمانهای مردم نهاد به این منظور استفاده کرده و البته این ایده خام بوده ونیازمند بررسی بیشتری است.
وی با بیان اینکه در برخی از نقاط شهر پروژه آب خام ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: در بحث فضای سبز و گل هایی که در میادین شهر کاشت می شوند باید مدیریت بیشتری اعمال شود.
 
 
ذاکری با اشاره به اینکه در سنوات گذشته خرید گل برای کاشت در بلوارها و میادین رشت از خارج استان انجام می شد افزود: پیشنها می کنم طی یک بررسی علمی کاشت گل هایی در میادین رشت اجرایی شود که قابلیت پرورش در داخل شهر را دارا بوده و در کوتاه مدت فرسوده نشود.
وی با پیشنهاد اینکه شهرداری رشت نسبت به خرید گل و گیاه از شهروندان اقدام کند بیان کرد: شهرداری رشت به جای خرید گل و گیاه از دیگر استان ها به منظور کاشت در بلوارها و میادین از شهروندان بخواهد که نسبت به پرورش گل اقدام کرده و با خرید گل های پرورش یافته ضمن شتغالزایی برای بخشی از شهروندان رشت، نیاز فضای سبز شهری را نیز برطرف کند.
 
ناظر پروژه آب خام رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: تا کنون ۶۰۰ میلیون تومان به پیمانکاران این پروژه در قالب تهاتر پرداخت شده است .
آرمین علیپور با اشاره به اینکه پیمانکاران پروژه آب خام رشت تمایلی برای ادامه همکاری با شهرداری رشت ندارند افزود: پیمانکاران در تهاتر متضرر شده و این مساله موجب عدم تمایل آنان به ادامه همکاری با شهرداری رشت شده است.
 
عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز با اشاره به اینکه اخیرا بازدیدی از خانه های سازمانی نیروی دریایی داشتیم اظهار کرد: پیشنهاد می کنم مجتمع های مسکونی رشت را با ارائه بسته های تشویقی نسبت به جمع آوری آب خام ترغیب کنیم.
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه در آینده نه چندان دور بحران کم آبی همه گیر می شود افزود: باید در حفظ و حراست از این نعمت الهی تلاش بیشتری انجام شود. 
 
وی به احداث المان دروازه شهر باران در ورودی شهر از سمت جاده تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع در شوراهای گذشته نیز مطرح و با مرور زمان و با افزایش هزینه ها این مساله به فراموشی سپرده شده و با شروع فعالیت شورای پنجم رشت این موضوع را مجددا پیگیری کردم.
عاقل منش با تاکید بر این اینکه در چهار ورودی شهر باید المان هایی با توجه به تاریخ و پیشینه رشت احداث شود بیان کرد: این موضوع از مدتها پیش مطرح شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.
 
معاون خدمات شهری شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به اینکه شهروندان از روش آبیاری فضای سبز رشت رضایت ندارند اظهار کرد: در واحدهای مختلف شهرداری سیاستگذاری جزیره ای انجام شده و برای تامین منابع نیز جزیره ای عمل می شود.
علی مقصودی با بیان اینکه پروژه آب خام رشت بسیار حائز اهمیت است گفت: شهرداری رشت باید ملزم به پرداخت منابع مالی به منظور اتمام پروژه آب خام در رشت شود.
 
 
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز با اشاره به حساسیت های ایجاد شده درباره نحوه آبیاری فضای سبز در رشت اظهار کرد: کیفیت نامناسب آبیاری، ایجاد ترافیک و غیره از جمله مشکلاتی فعلی در این حوزه است.
سجاد محجوب با بیان اینکه ۱۵۴ هکتار فضای سبز در رشت وجود دارد افزود: در حال حاضر پارکهای سطح شهر توسط سیستم آبیاری تحت فشار آبیاری شده و با اجرای پروژه آب خام رشت مشکل آبیاری در بلوارها و میادین رشت نیز برطرف می شود.
وی به پروژه آب خام رشت اشاره کرد و گفت: این پروژه به ۱۰۸ کیلومتر لوله گذاری نیاز داشته و تا کنون مطالبات اولیه به پیمانکاران پرداخت نشده است .
محجوب با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ کیلومتر پروژه آب خام در رشت اجرایی شده است تصریح کرد: ۶۳ کیلومتر از این پروژه تا پایان سال انجام می شود و این مهم کاهش حضور تانکرهای آبرسانی در سطح شهر را به همراه دارد.
وی افزود: بلوار خرمشهر، بلوار امام علی و ... از جمله بلوارهایی هستند که پروژه آب خام در آن اجرایی شده است.
محجوب درباره احداث المان شهدای گمنام در پارک ملت رشت تصریح کرد: نقشه طراحی شده مربوط به این المان با مکان همخوانی نداشته و به تا کنون به گونه ای برنامه ریزی شده که درختی به واسطه اجرای المان قطع نشود .
مدیر عامل سازمان سیما ، منظر وفضای سبز شهرداری رشت گفت: درباره ایجاد المان شهدای گمنام در مسکن مهر رشت نیز آمادگی لازم وجود دارد.

 

نظر شما