در جلسه شورای صنعت و دانشگاه تاکید شد ؛

لزوم تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه / بهره گیری از طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی در جهت رفع نیاز صنعت

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۱۵:۵۱:۱۶
کد خبر: ۷۴۰۸۳۳
لزوم تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه / بهره گیری از طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی در جهت رفع نیاز صنعت
در جلسه شورای صنعت و دانشگاه که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه گیلان و مدیران واحدهای تولیدی ، صنعتی و معدنی برگزار گردید به لزوم تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه تاکید شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ جلسه ی شورای صنعت و دانشگاه با حضور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گیلان ، اساتید گروههای مختلف دانشکده فنی دانشگاه گیلان ، رییس ارتباط صنعت و دانشگاه ، اعضای هیات مدیره انجمن مدیران صنایع گیلان و مدیران ارشد واحد های صنعتی و معدنی استان گیلان در سالن جلسات انجمن مدیران صنایع گیلان برگزار شد .

در ابتدای جلسه اکبر تطهیری مقدم دبیر اجرای انجمن مدیران صنایع استان گیلان ضمن معرفی حاضرین در این نشست اظهار داشت : خرسندم از اینکه مصوبات جلسات صنعت و دانشگاه پیگیری می شود و امیدوارم که حاصل ارتباط صنعت و دانشگاه در قالب " شورای صنعت و دانشگاه " ایده های جدیدی باشد برای دانشگاه و صنعت باشد .

دکتر سید ضیاالدین میرحسینی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گیلان در این جلسه اظهار داشت : دانشگاه گیلان به عنوان بزرگترین دانشگاه استانهای ساحلی کشور در شمال این افتخار را دارد که یک دانشگاه جامع است و با داشتن 10 دانشکده و دو پژوهشکده و بیش از 600 هیات علمی و 17 هزار دانشجو که هفت هزار از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی -کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند و دانشگاه ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی از نظررتبه های علمی در داخل و خارج کشور داراست.

وی تاکید کرد : باید این ظرفیت علمی در خدمت جامعه قرار بگیرد و بدیهی است که فارغ التحصیلان بیکار به سوی بازار کارسوق پیدا خواهند کرد.  

او افزود : دانشگاه صرفا تولید دانش آموخته را وظیفه ی اصلی خود نمی داند بلکه دانشگاه کارخانه ای است که محصولات آن که فارغ التحصیلان هستند باید از سوی جامعه پذیرش شوند و متاسفانه این پذیرش از سوی بازار کار وجود ندارد و تعداد فارغ التحصیلان بیکاری که در کشور وجود دارد خود موید این موضوع است .

میرحسینی ادامه داد : ما برای خود وظایف فراتری قایل هستیم که  باید دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با صنعت و جامعه برقرار کند .

او اضافه کرد : به همین جهت متناسب با رشته صنایعی که در استان هستند کارگروههایی را تشکیل دادیم و آقایان دکتر چای بخش ( رشته مکانیک ) ، دکتر پنداشته ( مهندسی شیمی ) ، دکتر محمودی ( شیمی ) ، دکتر عربانی ( عمران ) ، دکتر جمشیدی ( نساجی ) ، دکتر امین طهماسبی ( مهندسی صنایع ) ، دکتر متقی طلب ( پلیمر ) در کارگروهها حضور دارند و جلسات متعددی با صاحبان صنایع داشتیم و الگوهایی برای همکاری بین صنعت و دانشگاه در این جلسات تعریف شد و این فعالیت های بین صنعت و دانشگاه رو به گسترش است .

وی با اشاره به مستقر شدن واحد R&D  شرکت هپی لند در دانشگاه گیلان گفت : تعدادی از پایان نامه های دکترا و کارشناسی ارشد در جهت نیازهای صنایع تعریف می شوند و مطمئنا استمرار چنین فعالیت هایی در واحدهای صنعتی و تولیدی به نفع آن واحدها خواهد بود و در مرحله بعدی برای خود دانش آموختگان دانشگاه نیز تاثیرات گذار است و موجب یادگیری و تبحر فارغ التحصیلان رشته های مختلف می شود و از این باب دانشگاه نیازمند حمایت صنایع استان برای آموزش عملی دانشجویان می باشد .

دکتر وحید متقی طلب عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز در ادامه جلسه اظهار داشت : انجمن مدیران صنایع گیلان قوی ترین تشکل کارآفرینی استان است و خرسندیم که چنین تشکلی در استان گیلان داریم که اهدافش منطبق با اهداف دانشگاه است .

او افزود : هدف دانشگاه در حال حاضر کارآفرینی است که تحقق این امر می تواند مهمترین  معضل استان بیکاری است را مرتفع نماید .

 دکتر حمزه امین طهماسبی رییس ارتباط با صنعت دانشگاه گیلان نیز در ادامه به تشریح فعالیت های شورای صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت : این نیاز در دانشگاه گیلان حس شد که در کنار صنعت قرار گیرد و بدین منظور از دوستان بخش صنعت دعوت بعمل آمد که در جلسات مشترکی با دانشگاه شرکت کنند و این جلسات در قالب شورای صنعت و دانشگاه تشکیل گردید .

طهماسبی  مدل های همکاری بین صنعت و دانشگاه را تشریح کرد و گفت : اجرای طرحهای پژوهشی ، عملیاتی توسط دانشگاه ، نظارت و مشاوره در پروژه ها و طرحها توسط دانشگاه ، برگزاری کارگاههای تخصصی توسط متخصصین صنعت با هدف معرفی ایده های پژوهشی و عملیاتی مستخرج از مشکلات و فرصت های بهبود ، برگزاری کارگاههای تخصصی مورد نیاز صنایع توسط اعضای هیئت علمی ، ارایه خدمات آزمایشگاهی متقابل ، تدوین و اخذ استاندارد های مورد نیاز صنایع ، حمایت از پایان نامه های دانشجویی توسط صنایع جهت تعریف و رفع مشکلات صنعتی ، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه صنایع در دانشگاه ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و حمایت از کارورزان و کارآموزان توسط صنایع از جمله مدل های همکاری بین صنعت و دانشگاه است .

دبیر شورای صنعت و کلینیک ارتباط صنعت با دانشگاه گیلان به عملکرد شورای صنعت و دانشگاه در سال 96 اشاره کرد و افزود : انعقاد 7 قرارداد در قالب طرح پژوهشی ، برگزاری 3 کارگاه برای صنایع ، برگزاری سه کارگاه توسط صنایع در دانشگاه ، راه اندازی واحد تحقیق و توسعه صنعت شرکت هپی لند در دانشگاه ، برگزاری نخستین همایش ارتباط صنعت و دانشگاه گیلان با حضور بیش از 70 واحد صنعتی و 40 دستگاههای اجرایی استان ، انعقاد 5 تفاهم نامه با شرکت های صنعتی ، عضویت معاونین سازمان صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی در شورای صنعت و دانشگاه و انعقاد قرارداد پست دکترای صنعتی با شرکت آرین تخته از فعالیت های این شورا در سال 96 بوده است .

در ادامه ، مهندس فرهاد محرر نایب رییس انجمن مدیران صنایع استان گیلان و مدیر عامل شرکت بازیابان تولید کننده محصولات نساجی ( انواع فرش ) در خصوص تعامل فی ما بین دانشگاه و صنعت اظهار داشت:با توجه به برگزاری جلسات متعدد در حوزه نساجی ، صنعت و دانشگاه پیشرفت های نسبتا خوبی داشته ایم و یکی از مسایل مهم این همکاری ، پیگیری دانشجویان فارغ التحصیل این رشته برای حضور در واحدهای نساجی بوده است و امیدواریم این روند همچنان گسترده و پایدار باشد. .

 

در ادامه این نشست دبیر و مدیر اجرای انجمن مدیران صنایع موضوع مهم لزوم ارتباط سازنده محیط زیست با صنایع را مطرح و اظهار داشت : همانگونه که قبلا هم گفتیم در صورتی که همکاری علمی دانشگاه با همکاری قانونی محیط زیست پیرامون رفع مشکلات زیست محیطی صنایع شکل بگیرد ، قطعا شاهد رفع نگرانی صاحبان صنایع و حفظ بهتر محیط زیست استان خواهیم بود .

این پیشنهاد مورد تایید و تاکید حاضرین قرار گرفت .

 

لازم بذکر است در این جلسه ، از حوزه صنعت ، " ایراهیمی تبار " دبیر خانه معدن استان ، " دارابی " از مدیران شرکت زمزم ، " خورشیدی " از نورد فولاد گیلان ، " شادمند مدیر عامل شرکت هیتال بتن و عضو هیات رییسه انجمن بتن گیلان ، " امیر مشمولی " از شرکت نئوپان فومنات ، " علیزاده " مدیر شرکت سنگدشت بتن ، " آشتیانی " از شرکت فومن شیمی ، " امیر پور نصیر " رییس هیات مدیره جلوبندی خودرو لاهیجان ، " میرزایی " مدیر عامل شرکت کامپوره خزر ، " آسایش " مدیر عامل شرکت لبنی خاتون و رییس هیات مدیره انجمن لبنی استان گیلان ، " علی علوی " مدیر عامل شرکت روگا گستر ، " هوشمند " مدیر شرکت آسانسور گیلان و رییس هیات مدیره انجمن آسانسور و پله برقی استان ، " صادقی " مدیر شرکت هپی لند و " فتحی " از فن آوران صنعت مکانیک و الکتروموتور حضور داشتند و مطالبی را عنوان کردند .

 

گزارش : طاهره ریحانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما