معاون فرهنگی و امور جوانان استان گیلان :

تفاهم نامه تسهیل در صدور مجوز و رسمیت شناختن سمن های حوزه جوانان موجب پویایی نسل جوان خواهد شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۲۰:۰۷:۴۵
کد خبر: ۷۴۱۳۶۰
تفاهم نامه تسهیل در صدور مجوز و رسمیت شناختن سمن های حوزه جوانان موجب پویایی نسل جوان خواهد شد
هاشم اسماعیلی معاون فرهنگی و امورجوانان استان گیلان در خصوص امضای تفاهنامه تسهیل در صدور مجوز و رسمیت شناختن سمن های حوزه جوانان ، بین وزارت ورزش و وزارت کشور گفت: این تفاهم نامه موجب پویایی بیشتر نسل جوان کشور خواهد شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ هاشم اسماعیلی معاون فرهنگی و امور جوانان استان گیلان در خصوص امضای تفاهنامه توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد از سوی وزیر ورزش و جوانان با وزیر کشور گفت : از زمان سازمان ملی جوانان که دولت مجوز تشکیل سمن های مردم نهاد را به سازمان داده بود که جوانان زیر 29 سال می توانند یک سمن مردم نهاد تاسیس کنند از همان زمان یکی از دغدغه های سمن های جوانان شناخته شدن آنها توسط دستگاهها و نهادها بود .

وی افزود : معمولا روال بدین گونه بود که دستگاههای اجرایی و نهادها با سمن های حوزه جوانان فعالیت نمی کردند و بیشتر با تشکل هایی که از استانداری ها و فرمانداری ها و در حقیقت از وزارت کشور مجوز داشتند فعالیت می کردند .پس از ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی این روند ادامه یافت و سمن های مردم نهاد حوزه جوانان از طریق ادارات ورزش و جوانان فعالیت های خود را انجام می دادند و فقط وزارت ورزش و جوانان از آنان حمایت می کرد .

اسماعیلی خاطر نشان کرد :در چند سال اخیر مهمترین دغدغه ی تشکل ها و سمن های مردم نهاد حوزه جوانان نداشتن شناسه ملی سمن بود و شناسه سمن هم باید ثبت شرکت ها می شد و مدارکی درخواست می گردید که موجب تاخیر روند دریافت پروانه می شد .نداشتن شناسه نیز این نقص را داشت که کمک های اعتباری و فضای اقتصادی که تشکل های مردم نهاد در صدد ایجاد آن بودند امکانپذیر نبود .

اسماعیلی ادامه داد : این تفاهم نامه اتفاق بزرگی است که سبب می شود سمن های مردم نهاد حوزه جوانان دارای یک شخصیت حقوقی کامل و جامعی شوند تا کنون شاید این شرایط به گونه ای ناقص بود و تنها ادارات ورزش و جوانان در کشور آن سمن ها را به رسمیت می شناختند اما اکنون پس از صدور شناسه ادارات و نهادهای دیگر می توانند با این سازمانهای مردم نهاد فعالیت کنند .

وی افزود : 81 تشکل مردم نهاد حوزه جوانان در استان گیلان در حیطه های مختلف فرهنگی ، مذهبی ، ورزشی و علمی و ... داریم و 7 تشکل هم در حال صدور مجوز هستند و قریب به 70 نفر هم در حال ثبت نام هستند و در گیلان معضلی که سمن ها معمولا داشتند این بود که برای افتتاح حساب به مشکل برخورد می کردند چون موسسات حقوقی برای افتتاح حساب در بانکها حتما نیاز به شناسه ملی دارند و با توجه به این تفاهم نامه از این پس اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

اسماعیلی در خصوص مجمع ملی سازمان های مردم نهاد گفت  : همه ساله در وزارت کشور انتخاباتی برای خانه تشکل های مردم نهاد برگزار می شود و از بین آن تشکل ها نفراتی انتخاب می شدند و از حوزه سمن های جوانان دعوت بعمل نمی آمد که با انعقاد این تفاهم نامه و به ثبت رسیدن شناسه ملی ان شالله بتوانیم نمایندگانی از گیلان در خانه تشکل ها داشته باشیم.

معاون فرهنگی و امور جوانان گیلان اظهار کرد : ادارات و نهادها با توجه قانونمندتر شدن سمن های حوزه جوانان زین پس می توانند از ظرفیت سمن ها و تشکل های حوزه ی جوانان بهره ببرند و پویایی بیشتری در کشور اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است در جلسه ی امروز هیات دولت تفاهم نامه ای بین وزیر ورزش و جوانان با دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در زمینه ی توانمندسازی سازمان های مردم نهاد (سمن) و تسهیل در صدور مجوز و به رسمیت شناختن فعالیت های سمن های جوان تحت پوشش وزارت ورزش و جوانان به امضا رسید.

 

نظر شما
پرونده ویژه