رودک، سرحال به زیستگاهش در آستانه اشرفیه بازگشت

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۴:۲۷:۰۸
کد خبر: ۷۴۲۳۵۴
رودک، سرحال به زیستگاهش در آستانه اشرفیه بازگشت
یک قلاده رودک(گورکن) که در تله سیمی گرفتار شده بود با اطلاع رسانی به موقع یکی از دوستداران علاقمند به حیات وحش در روستای لفوت آستانه اشرفیه توسط یگان حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه نجات یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ جعفر میرزایی رییس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: مامورین یگان حفاظت شهرستان بلافاصله به محل اعزام شدند و پس از آرام سازی و مهار، حیوان را با احتیاط از تله رها کردند و جهت تیمار به اداره منتقل کردند. وی افزود خوشبختانه با اطلاع و حضور به موقع مامورین آسیب جدی به حیوان وارد نشده بود و پس از اطمینان از سلامت جانور، رودک در زیستگاه جنگلی روستای صفرابسته و در شرایطی ایمن رها سازی شد.

میرزایی گفت: رودک یا گورکن جثه ای به اندازه سگ متوسط، دست و پای کوتا و ناخن های بسیار بلند با پنجه ها و آرواره های بسیار قدرتمند دارد که هر دشمن طبیعی را از رویارویی با خود دچار تردید جدی میکند. 

دم کوتاه و کلفت، رنگ پشت خاکستری، رنگ زیر شکم و پاها تیره تر و وجود نوارهای پهن سیاه و سفید روی سر از دیگر مشخصات شاخص ظاهری این حیوان زیباست.

وزن رودک ها از 10 تا 16 کیلوگرم در بهار و تابستان تا 30 تا 34 کیلوگرم در پاییز متغیر است. زیستگاهش مناطق جنگلی و استپی با خاک نرم است و در مناطق شمال غربی خراسان تا مازندران و گیلان، سمنان و تهران و مناطق غربی کشور پراکنش آن گزارش شده است.

گورکن ها غالبا شبگرد هستند و معمولا قبل از غروب خورشید در جستجوی غذا از لانه های زیر زمینی خود خارج می شوند و گاهی در طول روز هم دیده می شوند. لانه بسیار جالب و وسیعی به قطر یک و نیم متر در عمق دو تا سه متری از سطح زمین حفر می کند که چند راه خروج و سوراخ تهویه دارد طول راهرو تا محل لانه گاهی به 10 متر می رسد. لانه را بسیار تمیز نگه می دارد و سطح آنرا به وسیله مواد گیاهی مختلف می پوشاند گاهی اوقات در صبح زود مواد بستر را جهت هوادهی از لانه بیرون آورده و ساعت ها آنها را در معرض هوا قرار می دهد . اطراف لانه خود فضاهایی برای بازی، توالت و آفتاب گرفتن در نظر می گیرد. در مناطق سردسیر غالبا زمستانها در لانه می مانند و بنظر می رسد که به خواب زمستانی فرو می روند.

رییس حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه از هموطنان عزیز خواست در صورت مشاهده وحوش مصدوم یا گرفتار شده در دام به هیچ عنوان به آنها نزدیک نشوند چون وحوش در این مواقع بسیار خشن و خطرناک هستند و احتمال آسیب رساندن به انسان بالاست. لذا پیشنهاد مواکد می شود که موارد، به نزدیک ترین اداره محیط زیست یا پایگاه آتش نشانی اطلاع داده شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز