مدیر عامل منطقه ای گیلان :

با مدیریت منابع آب از بحران در سال زراعی استان پیشگیری شد / سد سازی در گیلان توجیه دارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۱:۲۴:۳۱
کد خبر: ۷۴۲۶۸۷
با مدیریت منابع آب از بحران در سال زراعی استان پیشگیری شد / سد سازی در گیلان توجیه دارد
کاظم لطفی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل ساختمان بهره برداری از سد مخزنی شفارود برگزار شد گفت : با مدیریت منابع آب از بحران در سال زراعی استان پیشگیری شد

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ کاظم لطفی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان اظهار داشت : با مدیریت منابع آب از بحران در سال زراعی استان پیشگیری شد .

وی افزود : جا دارد از  فعالیت پنهان و آشکار همکاران خودم در فصل زراعی پایان یافته ، تشکر کنم ودر فصل زراعی امسال همکاران ما خوب درخشیدند و با توجه به شرایطی که در حوزه ی آبریز سد سفیدرود و به لحاظ 54 رودخانه ای که در استان داشتیم و وضعیت بارشی که استان گیلان با آن مواجه بود  امسال سال ویژه ای بود و به حمد الله آب منطقه ای ، سربلند از این امتحان در آمد و در این آزمون با تدابیری که بر اساس علم ، تجربه و تخصص اندیشیده شد نمره قبولی بگیرد و شرمنده کشاورزان عزیز نشود .

لطفی با بیان اینکه 40 درصد کشت برنج، دومین محصول استراتژیک کشور در استان گیلان انجام می شود گفت : گیلان با 238 هزار هکتار اراضی زیر کشت نیازمند تامین آب است و شرکت آب منطقه ای گیلان برای اینکه استان بتواند فصل زراعی خوبی را داشته باشد ، باید دو میلیارد و 850 میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی در محدوده فصل زراعی از پشت سدها ، آورد رودخانه ها و منابع آبی داخلی استان تامین می کرد .

وی اضافه کرد : ما در شروع فصل زراعی امسال قریب به  400 میلیون متر مکعب در پشت سد منجیل کاهش داشتیم و از سایر مجاری آبی نیز 200 میلیون متر مکعب و در مجموع 600 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش آب در فصل زراعی امسال را داشتیم و با پیش بینی تغییر اقلیم در کشور  که به سمت کشور خشک در حال رقم خوردن است با پیش بینی که انجام دادیم از بحران آب استان را نجات دادیم و ان شاالله در سالهای آتی هم مشکلی در تامین آب شرب نخواهیم داشت .

وی  با بیان اینکه سد سازی در گیلان توجیه دارد ، خاطر نشان کرد : ما باید از 54 رودخانه ای که در سطح استان داریم استفاده ی بهینه را  انجام دهیم و این هدف گذاری را از سال 95 شروع کردیم و حوزه ی آبریز گیلان را تحت فعالیت سد سازی قرار دادیم . انتهای شبکه های آبی شرق و غرب استان را با احداث دو سد بزرگ تقویت می کنیم . سد پلرود در شرق گیلان و سد شفارود در غرب گیلان انتهای شبکه های اصلی سفیدرود را پوشش می دهند .

وی با اعلام صدور مجوز محیط زیستی سد لاسک اظهار کرد : مجوز زیست محیطی سد لاسک صادر شده و ان شاالله در روزهای آتی عملیات اجرایی سد لاسک با حضور مقامات استانی و کشوری آغاز خواهد شد .

لطفی اذعان داشت : در مسیر حرکت حوزه های استان تمامی مسیرهای سد سفیدرود منجمله کانال راست و چپ سنگر و کانال آب بر فومنات  و کانال های منشعب از آنها را با اجرای سدهای در حال تقویت می کنیم .

 لطفی گفت : سد پلرود با 65 درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است و  سال 99 آبگیری سد پلرود را انجام خواهیم داد .سد شفارود با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 99 به آبگیری خواهد رسید.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان گفت : ده سد لاستیکی که در جغرافیای استان گیلان پراکنده هستند در حال انجام است . وزیر محترم نیرو و ریاست سازمان محیط زیست کشور اذعان دارند که در سیاست های کلان سد سازی در استانهای شمالی کشور کاملا توجیه دارد .

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با بیان این مطلب که تامین آب استان به سمت آبهای سطحی پیش می رود اذعان داشت : امروز 70 درصد جمعیت شهری و روستایی  آب استان از آب شرب سد شهر بیجار استفاده می کنند .

وی افزود : با افتتاح سد های پلرود ، دیورش و 20 سد لاستیکی که ده عدد از آنها عملیاتی شده و احداث ده عدد از آنها با صحبتی که با مجمع نمایندگان استان داشته ایم  در  بودجه  سال 98 گنجانده خواهد شد و شاهد آن خواهیم بود که 95 درصد آب شرب شهرها و روستاها از محل سدها و آبهای سطحی تامین خواهد شد و آبهای زیر زمینی را به عنوان ثروت استان حفظ خواهیم کرد .

گفتنی است در حاشیه ی این نشست خبری ، خبرنگاران ضمن بازدید از پروژه ی سد شفارود در جریان روند اجرایی احداث این سد قرار گرفتند.

لازم بذکر است شفارود در غرب گیلان در شهرستان رضوانشهر واقع شده است .

گزارش : طاهره ریحانی

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز