سومین‌جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی برگزار شد

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۲:۰۸:۲۷
کد خبر: ۷۴۳۶۳۴
سومین‌جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی برگزار شد
سومین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، علیرضا حسنی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ رییس شورای اسلامی شهر رشت در سومین جشنواره فرهنگی جوکول اظهار کرد: تلاش مجموعه مدیریت شهری همواره برگزاری شایسته جشنواره های بومی است.

سید امیر حسین علوی گفت: شهرداری رشت از دیر باز با همکاری سایر سازمان های مرتبط در زمینه احیای آیین های بومی و محلی اقدامات برنامه ریزی شده ای صورت داده است.

وی افزود : مجموعه مدیریت شهری به دنبال این است که از ظرفیت های بومی و محلی، فرصت های اقتصادی به دست آورد.

رییس شورای اسلامی شهر رشت ایجاد فضای مفرح و شادی آفرین میان مردم را از اهداف برگزاری جشنواره جوکول برشمرد و خاطر نشان‌کرد: در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، چنین اقدامی بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود.

علوی بر لزوم خروجی های موفقیت آمیز و هدفمند چنین جشنواره هایی تاکید کرد و بیان داشت: مهمترین‌خروجی در بعد اقتصادی ایجاد رونق اقتصادی میان‌خانوارها است.

وی راه اندازی مشاغل خانگی را از بزرگترین اتفاقات در استفاده از ظرفیت بانوان برشمرد و گفت: در این زمینه باید از طریق رایزنی با سرمایه گذاران به دستاوردهای مطلوبی دست یافت.

این‌مسئول افزود: باید از طریق بسته های اقتصادی بستری فراهم شود تا بخشی از هزینه های اقتصادی از راه استفاده از ظرفیت های بومی و محلی تامین شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این‌مراسم، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان اظهار کرد: نباید اجازه دهیم ‌سنت های فرهنگی و تاریخی شهر کم رنگ شوند.

فاطمه شیرزاد با اشاره به فرهنگ اصیل مردمان گیلان تاکید کرد: این فرهنگ ها نباید فراموش شوند و هریک باید برای پاسداشت این مهم تلاش کنند.

وی با اشاره به برپایی غرفه هایی در کنار فرایند جشنواره جوکول با ارائه غذاهای سنتی و صنایع دستی ادامه داد: گیلان همواره به میهمان نوازی شهره بوده و محصولات ارائه شده در غرفه ها از دستاوردهای زنان این استان است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت همچنین با بیان اینکه برنج، حاصل زحمات زنان و مردان است تصریح کرد: زنان همواره دوشادوش مردان برای به سفره آوردن برنج تلاش های بی دریغی می کنند.

شیرزاد گفت: واردات برنج های خارجی، کشاورزان را نگران می کند و بی شک این مسئله در کمیسیون های کشاورزی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: دولت باید توجه بیشتری به ویژه کشاورزان برنج کار خطه های گیلان، مازندارن و گلستان داشته باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره با اشاره به خواص تمام فرآورده های برنج اظهار کرد: از کاه برنج حتی برای بام خانه ها و ساخت صنایع دستی نیز استفاده می شد.

محمد حسن عاقل منش گفت: جوکول ویتامین های فراوانی داشته و این موهبتی است که نصیب گیلانیان شده است.

وی بر لزوم تبلیغ شایسته این محصول تاکید کرد و بیان داشت: این ‌مسئله موجب پیشگیری از واردات برنج می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت افزود: برنج سود زیادی برای کشاورز ندارد و لازم است تا حمایت های همه جانبه ای از کشاورز به عمل آید.

عاقل منش ادامه داد: رشت با دارا بودن بیش از ۱۷۰ نوع غذای محلی به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و از این رو دارای برندی جهانیست.

وی با بیان اینکه جوکول یکی از موارد ثبت شده در شهر خلاق خوراک است گفت: مسئولان باید قدر کشاورزان گیلانی را بدانند.

همچنین رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز در ادامه این‌ مراسم ضمن خوشامدگویی به گردشگران حاضر در سومین جشنواره جوکول با افتخار به گیلانی بودن خود اظهار کرد: باید در راستای شادی مردم گام های بیشتری از این دست برداشت.

اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه در قدیم جوکول در روستاها به وفور یافت می شد گفت: استفاده از این ماده غذایی به همراه آیین برداشت آن در امروز بسیار کمرنگ شده است.

اسماعیل حاجی پور با تاکید بر حفظ اصالت، آیین ها و اندیشه های گیلانی افزود: در کنار حفظ تمام آیین ها باید زبان‌گیلکی را نیز همچنان به کودکان آموخت.

در ادامه این‌ مراسم اعضای شورای اسلامی شهر به همراه علیرضا حسنی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت به اتفاق هم ضمن افتتاح این جشنواره، از غرفه های برپا شده در سومین جشنواره فرهنگی جوکول بازدید کردند.

جوکول همان برنج نارس است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز