استاندار گیلان؛

جداره سازی رودخانه‌ها اقدامی پیشگیرانه در وقوع سیل است

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۱۴:۰۳:۵۱
کد خبر: ۷۶۰۱۶۹
جداره سازی رودخانه‌ها اقدامی پیشگیرانه در وقوع سیل است
استاندار گیلان با اشاره به اینکه جداره سازی رودخانه‌ها از وقوع سیل جلوگیری می‌کند گفت: به منظور پیشگیری از طغیان و وقوع سیل جداره سازی رودخانه‌ها با تشکیل کارگروه عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛  مصطفی سالاری استاندار گیلان صبح امروز پس از بازدید از مناطق سیل زده شهرستان تالش در جلسه مدیریت بحران استان در مرکز استعدادهای درخشان میرزاکوچک روستای کیشه ویشه علیا با قدردانی از حضور به موقع مدیران استانی و شهرستانی در ساعات اولیه وقوع سیل در این شهرستان افزود: با تلاش‌های مستمری که صورت گرفت خدماتی که دچار وقفه شده بود مجدداً برقرار شد و تشکیل جلسه امروز به دلیل چاره‌ اندیشی برای رفع مشکلات و خسارات ایجاد شده پس از عادی شدن وضعیت و نیز رفع دغدغه‌ها برای بارش‌های آینده است.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های استان به ویژه 11 رودخانه شهرستان تالش نیازمند ساماندهی جدی است اظهار داشت: در بستر رودخانه‌ها انباشت مصالح که به عنوان یک ثروت محسوب می‌شود باعث طغیان رودخانه‌ها و ایجاد خسارت به منازل مسکونی و زیرساخت‌های موجود می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در 2 نقطه از 11 رودخانه شهرستان تالش راه اصلی از بستر رودخانه‌ها عبور می‌کند گفت: با برداشت مصالح از همان محل می‌توانیم با ایجاد دیواره از ایجاد خسارت به منازل مسکونی و زیرساخت‌ها جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه انباشت مصالح که ثروتی برای مردم است برای آنان خسارت ایجاد می‌کند افزود: برخی مواقع با تصمیمات نادرست و نبود درک کافی از چنین فضایی باعث ضرر و خسارت برای مردم می‌شویم.

استاندار گیلان تشکیل کارگروهی در شهرستان تالش با مسئولیت فرماندار شهرستان و دبیری آب منطقه‌ای استان را یکی از مصوبات جلسه امروز عنوان کرد و گفت: دستگاه‌هایی همچون راهداری، بنیاد مسکن و دستگاه‌هایی که مرتبط هستند در این کارگروه عضویت دارند و درخصوص ساماندهی رودخانه‌ها با حضور در محل آن تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.

وی خواستار همکاری مضاعف دستگاه‌های نظارتی، دادگستری و دادستانی در مسیر این اقدام شد و افزود: حجم برداشت‌ها در نقطه‌ای مشخص برای دیواره‌سازی در زمان تعیین شده از مؤلفه‌هایی هستند که باید این کارگروه بر آن نظارت و اقدام کند.

دکتر سالاری با بیان اینکه در سیل اخیر بسیاری از مردم و همچنین دستگاه‌های اجرایی در مسیر رفع مشکلات درگیر بودند گفت: اقداماتی همچون ساماندهی رودخانه‌ها به منظور جلوگیری از وقوع سیل باعث می‌شود که در مقاطع بحرانی به زیرساخت‌های موجود آسیب وارد نشود.

وی با بیان اینکه برآوردهای صورت گرفته از خسارت‌های سیل اخیر را به دولت گزارش می‌کنیم و مطالبه‌ی تأمین اعتبار برای جبران مشکلات را خواهیم داشت افزود: باتوجه به اینکه اعتباراتی که از محل مواد 12 و10 به حوادث اختصاص پیدا می‌کند جبران تمامی خسارت‌ها را نمی‌کند باید از ظرفیت‌های موجود کمال بهره را در رفع مشکلات ببریم.

نماینده عالی دولت در گیلان اجرای این طرح در شهرستان تالش را الگویی برای شهرستان‌های دیگر دانست و گفت: در هر بخش از اجرای این طرح که نیازمند تأمین اعتبارات مالی باشد از محل منابع استانی و ملی حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از توان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در اجرای این پروژه استفاده شود گفت: مهمترین اقدامی که می‌تواند ازوقوع سیل جلوگیری کند جداره سازی در حاشیه رودخانه‌ها است.

استاندار گیلان ساخت و ساز‌های غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها را یکی از علل ایجاد

مشکلات در این مناطق عنوان و خاطر نشان کرد: دستگاه‌های متولی در این بخش با نظارت دقیق از صدور هرگونه مجوز در این خصوص که تهدیدی برای مردم محسوب می‌شود جلوگیری کنند.

وی افزود: دهیاری‌های سراسر استان در مسیر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز با آب منطقه‌ای استان کمال همکاری را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در روستاهای پی سرا و طولارود بالا که مسیر دسترسی به روستا در حریم رودخانه قرار گرفته و آسیب‌های جدی دیده است توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بازسازی و در این مسیر اعتبارات مورد نیاز تأمین می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد ظرف مدت یک ماه آینده با اقدامات اجرایی صورت گرفته در شهرستان تالش شاهد ساماندهی رودخانه‌ها و تغییر در مشکلات بوجود آمده باشیم.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه در فصل بارش قرار داریم گفت: پیش‌بینی‌های لازم، تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی عضو مدیریت بحران انجام گیرد تا از هرگونه خسارت به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی و تجاری جلوگیری شود.

وی معاونت هماهنگی امور عمرانی را موظف به تهیه کتابچه‌ای از دستگاه‌های خدمات رسان موجود در هر شهرستان برای استفاده در مقاطع بحرانی کرد و گفت: فرمانداران و مدیران استانی و شهرستانی در تهیه این کتابچه کمال همکاری را داشته باشند تا در روزهای بحرانی با مشکل مواجه نشویم.

در پایان جلسه مدیریت بحران نماینده عالی دولت در گیلان با حضور در یکی از کلاس‌های مرکز استعدادهای درخشان میرزاکوچک از 2 دانش آموز ممتاز این مدرسه تجلیل کرد.

دکتر مصطفی سالاری پیش از برگزاری جلسه مدیریت بحران با حضور در روستاهای پی سرا، طولارود بالا، شیخ محله اسالم و از رودخانه‌های طغیان شده در سیل اخیر در شهر تالش و اسالم نیز بازدید و از نزدیک با مردم این مناطق گفتگو کرد.

 

نظر شما