در جلسه کارگروه امور فرهنگی و اطلاع رسانی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان عنوان شد:

رسانه های جمعی نقش موثری در فرهنگ سازی و همسو سازی جامعه دارند/مدارس رکن اصلی فرهنگ سازی هستند/ با هم افزایی و همفکری باید مقوله فرهنگ سازی را در حوزه پدافند غیرعامل افزایش داد

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۵:۳۵:۳۱
کد خبر: ۷۷۰۰۵۳
رسانه های جمعی نقش موثری در فرهنگ سازی و همسو سازی جامعه دارند/مدارس رکن اصلی فرهنگ سازی هستند/ با هم افزایی و همفکری باید مقوله فرهنگ سازی را در حوزه پدافند غیرعامل افزایش داد
در جلسه کارگروه امور فرهنگی و اطلاع رسانی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان مطرح شد: با هم افزایی و همفکری باید مقوله فرهنگ سازی را در حوزه پدافند غیرعامل افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ جلسه کارگروه امور فرهنگی و اطلاع رسانی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، حسن ظهیری مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان، محمدباقر باقرزاده قائم مقام صدا و سیمای مرکز گیلان و دیگر اعضای کارگروه امور فرهنگی و اطلاع رسانی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان برگزار شد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به تشریح ماهیت پدافند غیرعامل بیان کرد: مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن میشود از اهداف پدافند غیرعامل می باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به جنگ اقتصادی علیه کشور اظهار کرد: بر اساس اصل  ۱۱۰ قانون اساسی تعیین جنگ بر عهده رهبر معظم انقلاب است و ایشان اعلام کرده اند که ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، جنگ اقتصادی حمله به مولفه های اقتصادی کشور حریف با هدف از پا درآوردن نظام حاکم آن است، در جنگ اقتصادی حوزه صادرات و واردات، تکنولوژی و دانش، بانک، پول و ارز مولفه های اصلی هستند.

محمدپور با اشاره به اهمیت رسانه ها و فرهنگ سازی اذعان داشت: از آنجایی که پدافند غیرعامل مجموعه تدابیر و اقداماتی است که موجب کاهش آسیب به نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات و شریان های حیاتی یک کشور در مقابل عملیات دشمن و یا حوادث طبیعی یا انسان ساز می شود در عصر امروز نقش رسانه های جمعی در پیشبرد این اهداف بسیار تعیین کننده است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل تصریح کرد: پدافند غیر عامل خود به خود باعث افزایش روحیه عمومی شده و در مقابل هزینه های زیادی به دشمن تحمیل می کند بنابراین هزینه های کمتری نسبت به دفاع عامل دارد،که برای تحقق آن نیاز شدید در بکارگیری تمامی تکنیک های روز بوده که رسانه های جمعی در فرهنگسازی و حرکت همسو و هماهنگ افکار عمومی بسیار نقش تعیین کننده ای دارند البته مهم ترین کار در این عرصه عمومی کردن موضوع برای همه اقشار جامعه است که با فرهنگسازی و آموزش باید از طریق دستگاه های آموزشی ، متولیان عرصه پدافند و مهم تراز همه رسانه های جمعی کشور این مهم در جامعه تبیین شود.

محمدپور مدارس را رکن اصلی فرهنگ سازی دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت های بالقوه آموزش و پرورش می توان به آگاهی و آمادگی جامعه همت گماشت.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به همبستگی اجتماعی و اعتماد اجتماعی جامعه اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل عامل ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی و به طور کلی همبستگی اجتماعی اعتماد اجتماعی است، اعتماد، باور را در افراد ایجاد میکند که به منظور یک موقعیت گروهی از مافع شخصی دست می کشند.

محمدپور با اشاره به اهمیت کارگروه فرهنگی و اجتماعی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان، خاطرنشان کرد: با هم افزایی و همفکری در این کارگروه می توانیم برنامه های فرهنگی و اجتماعی مناسبی را اجرا کنیم و مقوله فرهنگسازی را در پدافند غیرعامل گسترش دهیم.

در ادامه مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل را همانند مصونیت سازی بدن انسان در کل پیکره کشور دانست و با تأکید بر ضرورت فراهم‌سازی تمهیدات لازم برای تبیین ماهیت واقعی پدافند غیرعامل، بیان کرد: در پدافند غیرعامل تمامی رسانه ها، نهادها، ادارات و حتی مردم عادی نقش مهمی دارند و لذا باید با ارائه آموزش‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش آسیب ها اقدام نمود.

ظهیری با اشاره به هدف اصلی پدافند غیر عامل اظهار کرد: هدف اصلی پدافند غیرعامل حفظ سرمایه‌های ملی، بازدارندگی و پیشگیری از آسیب‌ها در هنگام حوادث می باشد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به مبحث اطلاع رسانی در حوزه پدافند غیرعامل اذعان داشت: باید سطح هوشیاری مردم را در مواقع بحرانی افزایش داد و از آسیب‌های بحران‌ها جلوگیری کرد، که همچنین بهترین حالت آمادگی این است که برای مصون ماندن از خطرات احتمالی پیش بینی‌های لازم اندیشیده شود.

ظهیری افزود: با آموزش و فرهنگ سازی در حوزه پدافند غیرعامل؛ اعم از اطلاع رسانی، می‌توان از آسیب‌های مختلف جلوگیری کردو سطح آسیب‌ها را کاهش داد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به تهدیدات مختلفی که در اجتماع وجود دارد، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های فرهنگی باید تلاش کنند تا آمادگی مردم در مواقع بحرانی بالا رود.

شایان ذکر است؛ در انتهای جلسه اعضای کارگروه امور فرهنگی و اطلاع رسانی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان، پیشنهادات و برنامه های ادارات خود را برای هفته پدافند غیرعامل در این جلسه تشریح کردند.


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز