تلاش محققان ایرانی؛

تولید پوست مصنوعی از آدامس با فناوری نانو

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۳:۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۷۴۰۸۹
تولید پوست مصنوعی از آدامس با فناوری نانو
محققان دانشکده فنی دانشگاه گیلان با ترکیب ۲ نوع پلیمر با صمغ عربی الیافی تولید کردند که شباهت زیادی به پوست دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان امروز گفت: هدف از اجرای این طرح تولید یک داربست نانولیفی و بافت مصنوعی برای ترمیم آسیب‌های عمیق پوستی و بازسازی بافت و بهبود زخم‌های پوست است.

دکتر مختاری افزود: برای ایجاد ساختاری با خصوصیات شبیه به پوست بدن، از مخلوط پروتئین ذرت، صمغ عربی و یک جزء پلیمری دیگر برای تولید داربست نانولیفی استفاده شده‌است.

او گفت: با توجه به خواص پلیمر‌های مورد استفاده در این تحقیق، داربست تهیه شده علاوه بر شبیه بودن به ساختار پوست طبیعی، دارای خواص بند آوری خون، ضد میکروب و باکتری، ضدالتهاب، و سازگاری سلولی نیز است.

دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه این داربست از نفوذ و تکثیر سلول حمایت می‌کند و باعث تحریک رگ سازی می‌شود افزود: داربست‌های نانولیفی گزینه مناسبی برای اتصال و تکثیر سلول‌ها و مقرون به صرفه‌تر از دیگر داربست‌های رایج است.

دکتر مختاری گفت: نانو داربست‌های تولید شده پس از مراحل تولید تحت ارزیابی‌های ساختاری، مکانیکی و بیولوژیکی قرارگرفته‌اند.

او افزود: در طرح حاضر از مخلوطی از پلیمر‌های زئین، پلی کاپرولاکتان و صمغ عربی با غلظت‌ها و نسبت‌های مختلف جهت تولید نانوداربست به روش الکتروریسی استفاده شده است.

دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان بر اساس نتایج و تصاویر به دست‌آمده، داربست تولید شده دارای تخلخلی قریب به ۸۰ درصد است.

دکتر مختاری اعلام کرد: این تحقیقات حاصل تلاش‌های زهرا پدرام دانشجوی مقطع دکترا، دکتر جواد مختاری دانشیارگروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان و دکتر مرجان عباسی عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان است.

او گفت: نتایج تحقیق در تولید پوست مصنوعی از آدامس با فناوری نانو در مجله بین المللی علم مواد و مهندسی Materials Science and Engineering: C. (جلد ۹۳، سال ۲۰۱۸، صفحات ۳۵۶ تا ۳۶۶) به چاپ رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز