مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:

حفاظت از شهرها و حفظ تداوم کارکرد آنها یکی از وظایف پدافند غیر عامل است/ شناخت ظرفیت ها و قابلیت های هرشهرستان از اولین اصول پدافند کالبدی است

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۱۱:۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۷۴۴۵۲
حفاظت از شهرها و حفظ تداوم کارکرد آنها یکی از وظایف پدافند غیر عامل است/ شناخت ظرفیت ها و قابلیت های هرشهرستان از اولین اصول پدافند کالبدی است
در همایش اصول و رعایت طراحی شهرسازی با محوریت پدافند غیرعامل عنوان شد: کاهش وابستگی زیر ساخت های حیاتی شهرها به یکدیگر امری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ همایش اصول و رعایت طراحی پدافند غیرعامل در شهرسازی با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در سالن همایش راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به نقش مدیران حوزه راه و شهرسازی در پدافند غیر عامل بیان کرد: اقدامات دانش محور، آینده پژوهی و مدل سازی، سه ضلع مثلث اقدامات در عرصه پدافند غیرعامل است و هیچ اقدامی در سطح شهرها و روستاها نباید بدون توجه به این سه اصل مهم اجرایی شود.

محمدپور اجرای برخی پروژه ها بدون توجه به اصول پدافند غیر عامل خطرناک دانست و گفت: موضوع پدافند غیر عامل همیشگی و جاری است که ربطی به شرایط جاری کشور و شدت و ضعف تهدیدات دشمنان ندارد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان افزود: شهرداران و شهرداری ها به دلیل این که وظیفه اداره شهر و صیانت از مردم در برابر تهدیدات را بر عهده دارندو طبیعتا وظایفی را به صورت جاری و همیشگی بر عهده دارند.

محمدپور در ادامه با تاکید بر اهمیت مطالعه، آینده پژوهی و دانش محوری در مدیریت شهری تصریح کرد: همه کلمات عمرانی و پژوهش باید با آینده نگری و بر اساس اصول علمی انجام شود، در انجام همه پروژه ها باید افق های ده یا بیست ساله مدنظر قرار گرفته شود و براساس آن عمل کرد، همچنین در بسیاری از کشورها برنامه ها افق بالای ۵۰ سال دارند اما متاسفانه در برخی شهرهای ما افق و برنامه پنج ساله نیز وجود ندارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان افزود : در مسائل و پروژها باید سناریوهای مختلف طراحی و عواقب آن دیده و مدل سازی گردد، داشتن طرح و برنامه و آینده پژوهی نقش مدیریت را در شهر ها و دهیاری ها مشخص می کند و هیچ اقدامی را نباید بدون آینده نگری انجام داد.

محمدپور اظهار داشت: در چند جنگ اخیر همه تلفات معطوف به شهرها شده است البته مسئله داعش به دلیل اینکه آنها یک گروه تروریستی و وحشی هستند که از هیچ استراتژی پیروی نمی کنند متفاوت است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با بیان اینکه باید شهرها را به شهرهای ایمن و قابل دفاع برای مردم تبدیل کنیم گفت: در تاریخ کشور ما در همه شهرها عناصر اصلی امنیت شهری وجود داشته و قلعه ها امنیت شهر را بر عهده داشتند

وی افزود: مسئله بسیار مهمی که در این حوادث و تهدیدات مشاهده می شود عدم آمادگی شهرها و آسیب پذیری آنها در مقابل تهدیدات است پس آمادگی شهرها برای دفاع از مردم به عنوان اصلی ترین سرمایه هر کشور  در برابر تهدیدات امر بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

امیرمحمدپور نهادینه سازی مفاهیم پدافند غیر عامل در ذات طرح های شهری را از نکات مهم در مبحث شهر سازی و پدافند غیرعامل دانست و گفت: هر طرحی که در شهرها ساخته می شود باید اصول پدافند غیر عامل به بهترین شکل در آن اجرا شود همچنین باید طرح هایی برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شود تا بتوانیم از مردم محافظت کنیم. از سوی دیگر باید به مقوله آموزش و افزایش آمادگی مردم توجه ویژه ای شود. ما در طرح های شهری بر سه مساله شهر سازی، زیر ساخت های شهری و مدیریت شهری متمرکز شدیم تا بتوانیم بیشترین خدمت را به مردم ارائه دهیم.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان اذعان داشت: مطالعه، بررسی و دسته بندی و طبقه بندی دارایی استان ها یکی دیگر از اصولی ست که در پدافند استان گیلان به آن می پردازیم از سویی دیگر باید تهدیداتی که می توان متوجه استان ما بشود را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم آسیب های این حوزه را کاهش دهیم همچنین باید به مراکز پرخطر و همجواری آن با جمعیت توجه داشت تا بتوان پیامد های احتمالی را کنترل کرد، همچنین فرمانداران بعنوان روسای شورای پدافند غیرعامل هر شهرستان باید یک لیستی از برنامه ها اقدامات و اولویت های پدافندی تهیه کنند تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند و در این لیست باید قابلیت ها و اولویت های هر شهرستان مشخص شود همچنین باید محیط های باز برای انتقال جمعیت در شرایط ضروری تعیین شود تا بتوان در شرایط خاص از آن استفاده کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان شناخت ظرفیت ها و قابلیت های هر شهرستان  را از اولین اصول پدافند کالبدی دانست و گفت: ما باید دارایی ها هر شهرستان را بخوبی بشناسیم و بدانیم نقش، اهمیت و کارکرد دارایی های ما چیست.

وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد هوشمند سازی و قابلیت شبکه ای است ما باید نقش دارائی ها یمان در شبکه و سیستم را بدانیم و توجه داشته باشیم که دارایی های با هم در ارتباط هستند. شناسایی وابستگی های متقابل زیرساخت ها بهم و سپس کاهش این وابستگی ما از اهمیت بالا برخوردار است.

امیر محمدپور اظهار کرد:  حفاظت از زیرساخت ها و حفظ تداوم کارکرد آنها یکی از وظایف اصلی پدافند غیر عامل است.

وی کاهش وابستگی زیرساخت‌های حیاتی شهرها به یکدیگر را امری بسیار ضروری و مهم دانست و گفت: در مدیریت شهری باید وابستگی زیرساخت‌های حیاتی را به هم دیگر کم کرد و کارکرد آنها را حفظ نمود تا این زیرساخت ها در شرایط مختلف و به ویژه مواقع بحرانی بتوانند تداوم کارکرد داشته باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به افزایش شهرهای پرجمعیت کشور بیان کرد: در کشور ما مجموعه ای از توسعه شهری بدون برنامه شکل گرفته است. فرسودگی های شهری درکنار آسیب دیدگی های شهری و تراکم جمعیت می تواند حوادث بسیاری به دنبال داشته باشد به همین دلیل نیازمند طرح اضطراری برای مدیریت بحران هستیم.

محمدپور با بیان اینکه در درون شهرها مراکز پرخطری مانند مراکز صنعتی، شیمیایی و هسته ای و زیستی وجود دارد، افزود: این مراکز می تواند خطرات بسیاری برای شهروندان داشته باشد و بعضاً برنامه ای برای مقابله با آلودگی های احتمالی آنها وجود ندارد تا مردم بدانند در موقع بروز حادثه چگونه از جان خود محافظت کنند.

وی با بیان اینکه هر شهری باید برای پاسخگویی به این گونه تهدیدات یک طرح اضطراری داشته باشد، عنوان کرد: بسیاری از مراکز حساس و پرخطر مانند مجموعه های نظامی و انبارهای نفت باید از شهر ها خارج شود و آن مجموعه یا زیرساختی  که می بایست در داخل شهرها وجود داشته باشند.

محمدپور در ادامه به تشریح برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در حوزه پدافند شهری پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل  طرح مطالعات پدافند شهری برای شهرهای بالای 250 هزار نفر  است تا در قالب آن بتوانیم دارایی های شهری را شناسایی کنیم و بعد از آن بدانیم تهدیداتی که متوجه شهر است که اقدامات مورد نیاز در زمان بحران انجام دهیم.

وی ایجاد پارک آموزشی و فرهنگی در حوزه پدافند غیرعامل را یکی دیگر از برنامه های سازمان پدافند غیرعامل کشور دانست و گفت: با همکاری شهرداری ها و سازمان پدافند غیرعامل کشور می بایست در هر شهر یک پارک برای انتقال و آموزش مفاهیم پدافند غیرعامل تعیین شود تا در کنار کارکردهای فرهنگی و تفریحی برای مردم بحث آموزش اصول و مبانی پدافند غیر عامل به شهروندان را داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ، پدیده شهر را هوشمند یکی دیگر از مسائلی دانست و گفت: در شهر هوشمند تمامی ابزار و وسایل زندگی و خانه ها از هوشمندی برخوردارند و در کنار سایر پدیده های شهری به شهر هوشمند تبدیل می شوند و این قابلیت در کنار مزایای که دارد می توانند آسیب هایی به همراه داشته باشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان ادامه داد : قابلیت کنترل از راه دور در شهرهای هوشمند در کنار قابلیت ها و ظرفیت های که برای ما ایجاد میکند می تواند تهدیداتی را به همراه داشته باشد و دشمنان ما نیز می توانند کنترل شهر را در دست بگیرند.

وی یادآور شد: توسعه بدون توجه به اصول ومبانی پدافند غیر عامل می تواند تبعاتی را برای کشور به همراه داشته باشد .

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با تاکید بر اینکه امروز تهدیدات به صورت فناوری است، خاطرنشان کرد: در جاهای مختلف جهان رشته هایی برای بررسی تهدیدات موجود در فناوری ایجاد شده و موضوع به عنوان حفاظت از زیرساخت های اساسی مطرح است.

 

 

 

نظر شما