با سخنرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام رسید؛

تشریح تجارب موفق دانشگاه علوم پزشکی گیلان در چهارمین فن بازار ملی سلامت

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۱۳:۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۷۴۹۴۵
تشریح تجارب موفق دانشگاه علوم پزشکی گیلان در چهارمین فن بازار ملی سلامت
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت، که با حضور مسوولان کشوری و نمایندگانی از ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور، در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، تجارب موفق دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در مسیر تحقق دانشگاه نسل سوم، تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک  رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور در پنل تخصصی چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش ارزشمند، گفت:  دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سال های گذشته در بین شصت و چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور از نظر رتبه علمی فناوری در لیست دانشگاه های 60 تا 63 قرار داشت، در این خصوص، حتی یک شرکت دانش بنیان حوزه سلامت در گیلان وجود نداشت. اما ظرف مدت دو سال اخیر با همت مسوولان، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حرکت در مسیر چشم انداز برنامه راهبردی حوزه سلامت در گیلان، با راه اندازی 7 واحد دانش بنیان و 40 هسته و شرکت فناور و تاسیس مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی، از رتبه 63 به رتبه 13 ارتقا یافتیم.
 

خودباوری یکی از مهمترین مولفه ها برای کارآفرینی و توسعه دانشگاه ها است

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک، تصریح کرد: در حال حاضر 3 مرکز رشد در دانشکده های داروسازی، بهداشت و دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان، ظرف مدت کمتر از دو سال راه اندازی شده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: دانشگاه ها به صورت بالقوه این ظرفیت را دارند که در مسیر کارآفرینی و توسعه حرکت کنند. در این زمینه، یکی از مهمترین مولفه ها، خودباوری است. باید بتوانیم ذهن و فکر خود را تغییر دهیم و ایده هایی را که در ذهن داریم را باور کنیم و توان خود را بشناسیم.

دکتر یوسف زاده چابک، یادآور شد: حرکت در مسیر مرزهای دانش و انجام تحقیقات بنیادی می تواند منجر به ارتقای جایگاه دانشگاه ها در عرصه های بین المللی شود. وی تصریح کرد: با تکیه بر برنامه ریزی و شناخت، می توان مسیری را که شاید برای دانشگاه های دیگر طولانی تر بوده، کوتاه تر طی کنیم.
 
دانشگاه نسل سوم وسیله ای برای توسعه اقتصادی کشور است
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این مهم که دانشگاه ها سیاست گذار نیستند، اظهار داشت: دانشگاه نسل سوم وسیله ای برای توسعه و ارتقای کارآفرینی و اقتصاد کشور است. نمایندگان مجلس، دولت و سیاست گذاران می توانند جامعه را به نحوی برنامه ریزی و طراحی نمایند که به این سمت و سو (دانشگاه نسل سوم) حرکت کند. 
 
وی با اشاره به منابع دولتی و ظرفیت هایی که در دانشگاه ها فراهم است، گفت: باید ارتباط دولت، دانشگاه و بخش خصوصی شکل بگیرد و تا زمانی که این مثلث ارتباطی تشکیل نشود امکان این که دانشگاه ها بتوانند با شتاب به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنند، مقدور نمی باشد. دکتر یوسف زاده با تاکید بر این که ما در باور خود به این مهم رسیدیم که در مرحله گذر هستیم، یادآور شد: قطعا" عبور موفق از این گذر، نیازمند یک عزم جمعی است.
 
رییس دانشگاه در ادامه با اشاره به تدوین نقشه راهبردی و چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی ده سال آینده، گفت: چشم انداز دانشگاه، پیشرو در بین دانشگاه های نسل سوم است و این طرح و نقشه، حاصل خرد جمعی و چهار هزار نفر ساعت کار است. وی با بیان این که دانشگاه های علوم پزشکی کشور در فکر رقابت با یکدیگر نیستند، یادآور شد: رقابت سالم، علاوه بر افزایش همکاری ها منجر به ارتقا و توسعه می شود. وی در ادامه اظهار داشت: تصمیم ما در دانشگاه نسل سوم این است که مسیر ناهموار و ناپیموده ای را طی نماییم. مسیری که تا به حال توسط هیچ دانشگاهی پیموده نشده است. وی تاکید کرد: هنوز دانشگاه های کشور در استراتژی ها و باورهای خود به این مرحله نرسیده اند که از طریق علم، می توان به ثروت ملی دست یافت کما این که در مسایل نظامی به این باور رسیده ایم. بی شک ایران این ظرفیت و توان را دارد که در بالاترین مرزهای دانش و بالاترین سطح تکنولوژی فعالیت کند.

 

هیات امنا یک ظرفیت بسیار ارزشمند در دانشگاه هاست 

دکتر یوسف زاده با بیان این که راه سختی را در پیش داریم، اظهار داشت: در این خصوص نه تنها خودمان باید به این نتیجه برسیم بلکه بایستی سیاست گذاران را نیز متقاعد نماییم. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه هیات امنا را یک ظرفیت بسیار ارزشمند برای دانشگاه ها ذکر کرد و گفت: هیات امنا های دانشگاه به صورت مستقل این ظرفیت را دارند. اما هنوز این اختیارات کامل نیست، کاملا" مستقل نیستند که بتوانند خودشان تصمیم گیری کنند. وی با اشاره به مصوبات هیات امنا دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یادآور شد: طبق مصوبات هیات امنا دانشگاه علوم پزشکی گیلان عوارض فروش زمین متعلق به این دانشگاه صرفا" برای شرکت های دانش بنیان، آزمایشگاه های خاص در حوزه نانوتکنولوژی، ژنتیک و سایر مسایل که در نقطه صفر قرار داشتند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: بحث های فرا رشته ای واقعیت دانشگاه های نسل سوم محسوب می شود اما بحث های فرا دانشگاهی چه؟! ما نمی توانیم وارد عرصه دانشگاه نسل سوم شویم اما فیزیک دان و شیمیست نداشته باشیم. قطعا" حضور آنها در کنار ما لازم است و این مهم، بدون کمک علوم پایه امکان پذیر نیست.
 
وی با تاکید بر این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان خود تولید کننده ثروت و درآمد است، خاطر نشان کرد: شاید بیش از 50 درصد درآمد دانشگاه های علوم پزشکی توسط خود دانشگاه ها در بیمارستان ها و حوزه های درمانی که دارد، تامین می شود. اما این به معنای دانشگاه نسل سوم نیست. چون موارد مصرف آنها در مسیر تحقق دانشگاه نسل سوم نیست. دکتر یوسف زاده با اشاره به این که پایه های علم آینده بر چهار پایه (مولکول و اتم،آی تی، ژن و نرون) استوار است، گفت: برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم باید پایه های علم در دانشگاه ها گذاشته شود. وی تاکید کرد: امکان ندارد که در آینده، مجتمعی، سازمانی ادعای علمی بودن را داشته باشد اما، یکی از پایه های چهار گانه را نداشته باشد. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تشریح هریک از پایه های علم آینده، یادآور شد: دانشگاه های ما در بحث ژن خیلی محدودیت دارند و در این خصوص هزینه دولت برای علوم بنیادی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.
 
دکتر یوسف زاده چابک در ادامه بحث ارتباط با صنعت را  یکی از چالش های دانشگاه ها ذکر کرد و گفت: 23 لغایت 25 آبان ماه سال جاری اولین رویداد استارتاپ ویکند دانشجویی به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در استان برگزار می شود، در این رویداد 90 نفر در سطح ملی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان شرکت کرده اند. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان با اشاره به معیار های جذب هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یکی از معیارها را فناور بودن عضو هیات علمی عنوان کرد.
 
در راستای توسعه و پیشرفت حوزه فناوری سلامت دانشگاه در کشور، 20 محصول مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت، مورد بازدید و توجه مسوولان کشوری قرار گرفت. این محصولات با حمایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و به همت شرکت های فناور در گیلان تولید شد. دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در حال حاضر، ۴۰ شرکت و هسته فناور دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز