" حامد جواهرجو " پیانیست در گفتگو با برنا مطرح کرد :

جذابیت و اثر گذاری موسیقی منوط به همراهی دومقوله اندیشه و احساس است /علاقه من نواختن پیانو با هارمونی کلاسیک و رنگ و لعاب ایرانی و شرقی است

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۷:۴۰:۳۴
کد خبر: ۷۷۸۴۵۵
جذابیت و اثر گذاری موسیقی منوط به همراهی دومقوله اندیشه و احساس است /علاقه من نواختن پیانو با هارمونی کلاسیک و رنگ و لعاب ایرانی و شرقی است
" حامد جواهرجو " پیانیست در گفتگو با برنا مطرح کرد: جذابیت و اثر گذاری موسیقی منوط به همراهی دومقوله اندیشه و احساس است .

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ حامد جواهر جو پیانیست و آهنگ ساز حرفه ای که سالها عمر خود را در این راه صرف کرده ، در عرصه موسیقی به ویژه ساز پیانو‌ نوآوری و خلاقیت های زیادی انجام داده است.وی در صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش نوازندگی با ارکستر و واحد آهنگ سازی فعالیت های زیادی داشته است.از کارهای بزرگ و ماندگار وی در ارکستر ملی ساخت آهنگ ترانه (مسافر تنها) اثربهرام حصیری میباشد و آثار موسیقی دیگر وی که به فرم کلاسیک نوشته شده در فستیوال های مختلف از جمله ارمنستان و روسیه اجرا شده است .

در ادامه گفتگوی "حامد جواهر جو " با برنا را می خوانید :

لطفا خود را برای مخاطبان ما معرفی کنید و از ورود خود به دنیای موسیقی بگویید؟ چه چیزی را در هنر موسیقی آنهم در ساز پیانو جذاب یافتید؟

من اهل تهران و متولد سال ۱۳۵۷ هستم . به دلیل علاقه بسیار زیادی که به دنیای موسیقی داشتم  در سن ۱۱سالگی با تشویق پدر و مادر ساز پیانو رانزد استاد علیرضا تقوی منش شروع کردم و علاوه بر ساز پیانو خواندن هارمونی را نیز نزد این استاد فرهیخته آموختم و پس از تمام شدن این دوره،دوره های تخصصی را نزد این استاد ارجمند به پایان رساندم .البته در این میان اساتید دیگری نیز همچون شاهین فرهت و اساتید دیگر هم کم و بیش به من یاری رساندند.

علت علاقه و گرایش بنده در وهله اول به سمت پیانو این است که قابلیت هایی که ساز پیانو دارد بقیه ی سازها ندارند. بنابراین جنس صدا و نوع بیان احساسی که ساز پیانو داشته ، برای من همیشه لذت بخش و جذاب بوده است.پیانو از دیدگاه موسیقی بسان یک ارکستر می ماند و در واقع مادر سازها و کامل ترین سازها است و به همین دلیل در تمامی دوره های آهنگ سازی و رهبری، نواختن پیانو اجباری است.

به چه هنرهای دیگری به غیر از موسیقی علاقه مندید بودید و هستید؟و آیا به موسیقی سنتی نیز پرداخته اید؟

به غیر از ساز پیانو به ساز بادی ساکسیفون هم علاقه مند شدم و در واقع ساز دوم من این است و در این زمینه هم کار کرده ام و پس از اخذ دیپلم موسیقی موفق به أخذ دو دیپلم موسیقی دیگر از کنسرواتوار موسیقی ارمنستان شدم و پس از آن در سالهای گذشته نیز دیپلم آهنگ سازی از کشور فرانسه را أخذ کردم و بدین شکل فعالیت خود را در عرصه موسیقی ادامه دادم.

من به غیر از موسیقی به دنیای نقاشی نیز علاقه ی وافری داشتم و مدت زمانی نیز در این عرصه فعالیت کردم اما چون موسیقی همیشه برای من در اولویت بوده و همچنین به ضیق وقت نتوانستم زیاد در این عرصه فعالیت کنم .

آیا در نواختن پیانو از سبک خاصی پیروی می کنید  و در خلق یک اثر هنری چه چیزی الهام بخش کار شماست؟

من چون موسیقی کلاسیک خواندم و کلاسیک ساز زدم همیشه علاقه مند بودم که در اجراهای موسیقی  رنگ و لعاب و هویت ایرانی نمایان باشد و همیشه  سعی کردم در بداهه نوازیهایی که انجام می دهم  حس ایرانی و شرقی بودنم را در قالب هارمونی کلاسیک اما باهویت و اصالت خودم را در معرض نمایش بگذارم.

نمی توان به این اقدام عنوان تلفیق موسیقی کلاسیک ایرانی داد،چون زیاد به این خط کشی ها معتقد نیستم اما همیشه آن چیزی که برای من خیلی حائز اهمیت بوده این است که کلام یا موسیقی خودم را که با آن بزرگ شدم و در رگ و خون من جریان دارد را در قالب موسیقی کلاسیک بیان کنم در واقع این همان کاری است که نوازنده های بزرگ شرقی انجام داده اند به این صورت که موسیقی خود را در قالب موسیقی کلاسیک به مفهوم موسیقی علمی بیان کردند.

در خلق یک اثر هنری چه چیزی الهام بخش شماست؟واثر موسیقی شما بیشتر با اثر کدام یک از بزرگان در عرصه موسیقی شباهت دارد؟

در ساخت آهنگ همیشه دو مقوله اندیشه و احساس باید همگام باشند تا بتواند در مخاطب تأثیر گذار باشد.

در عرصه موسیقی من همیشه سعی کرده ام که این دومقوله را همراه کنم تا از این طریق بتوانم حرف خودم را بزنم و دغدغه هایی را که در من است را به مخاطبم انتقال دهم .و از آن جایی که هنر محصول بی تابی انسان در پرتو ادراکات است بنابراین همیشه سعی کرده ام آن چیزی را که خودم درک کرده ام و شنیدم و در نتیجه ندای درونی ام بوده است را در قالب آهنگ نمایان کنم و در این مسیر به غیر از آهنگ سازان کلاسیک که در واقع بزرگان و چراغ این راه هستند آهنگ سازانی مثل باباجانیان و مکتب شرق و مکتب روس بسیارالهام بخش من بودند  تأثیر عمیق داشتند.

دغدغه ها و انتظارات  خود را در عرصه موسیقی بیان کنید؟

دغدغه من این است که موسیقی سرزمینم را در قالب موسیقی علمی ارتقاء دهم و یک قدم به سمت جلو ببرم تا بتوانم خوب به دنیا معرفی کنم و علت آن این است که موسیقی دنیا موسیقی علمی است و شاید ما در این زمینه خیلی کم کاری کرده ایم به همین دلیل نیاز است که بیشتر کارکنیم و در این راه بنده نیز همانند هنرمندان دیگر این مسیر را طی می کنم .اگرچه که به دلیل کمبودها و کم لطفی هایی که در عرصه هنر شده سرعت کمتر می شود، اما با تمام این اوصاف تمام تلاش و جهد خود را خواهیم کرد تا یک اثر ماندگار از خود برجای بگذاریم تا در دنیا و عمرمان بی تأثیر نباشیم.

مصاحبه از : اعظم پرتوبین

 

نظر شما