ابراهیم گلسرخی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های استان گیلان ؛

کاهش سوانح رانندگی در گرو ارتقاء فرهنگ جامعه است/ رعایت نکردن قوانین رانندگی و کاهش مسئولیت اجتماعی از عمده عوامل تلفات جاده ای است

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۹:۰۰:۵۳
کد خبر: ۷۷۸۵۱۷
کاهش سوانح رانندگی در گرو ارتقاء فرهنگ جامعه است/ رعایت نکردن قوانین رانندگی و کاهش مسئولیت اجتماعی از عمده عوامل تلفات جاده ای است
ابراهیم گلسرخی در "همایش بزرگ هم‌ پیمانی با ایمنی راهها" عنوان کرد: رعایت نکردن قوانین رانندگی و کاهش مسئولیت اجتماعی از عمده عوامل تلفات جاده ای است.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ ابراهیم گلسرخی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های استان گیلان ؛ در "همایش  بزرگ هم‌ پیمانی با ایمنی راهها" در گیلان اظهار داشت : ایده و تفکر اصلی جمعیت طرفداران ایمنی راههای کشور و این استان ، خدمت به مردم است .

وی در خصوص برگزاری همایش هم پیمایی با ایمنی راهها گفت : همایش امروز به مناسبت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی برگزار می گردد.

گلسرخی ادامه داد : روز جهانی یاد بود قربانیان سوانح رانندگی یادآور فقدان عزیزان ، درد جانکاه مصدومان و تالم ابدی خانواده های ایشان است .

وی در زمینه قربانیان سوانح رانندگی در کشور گفت : بیشترین این قربانیان جوانانی در سنین 19 تا 29 سال هستند که یکی از دغدغه های اجتماعی برای مردم و مسئولین این استان شده است.

وی یادآور شد : در 5 سال اخیر بیش از 84 هزار نفر از هموطنان در اثر سوانح رانندگی جان باخته اند که تعداد قابل توجه ای از این عزیزان شخصیت های سیاسی و فرهنگی ، هنرمندان ، ورزشکاران ، دانشگاهیان ، دانش آموزان و نخبگان جامعه بوده اند و شاهد مثال بنده حادثه تلخ و تاسف بار در پایان هفته گذشته است که در یک سانحه رانندگی متاسفانه رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور و معاون ایشان به رحمت خدا رفتند .

گلسرخی با بررسی علت های اجتماعی سوانح رانندگی در کشور افزود : رعایت نکردن قوانین راهنمایی رانندگی ؛ رعایت نشدن انضباط در سطح جامعه ، کاهش مسئولیت اجتماعی از علل عمده بروز روز افزون سوانح رانندگی در کشور هستند .

وی ادامه داد : رعایت نکردن قوانین موجب شده که تردد در جاده های برون شهری و معابر درون شهری به شدت آسیب پذیر شود.

وی اضافه کرد : هزینه تصادفات رانندگی حدود 40 الی 50 هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود که حدود نیمی از آن هزینه مستقیم شامل هزینه های بیمارستانی و دیه خودرو و غیره میباشد لذا هرگونه برنامه و اقدام در راستای کاهش تصادفات و کشته شدگان حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی است که می تواند در توسعه و ارتقای هرچه بیشتر سطح ایمنی راهها استفاده گردد.

گلسرخی برنامه های  سازمان ملل در خصوص کاهش تصادفات رانندگی در سطح جهان را برشمرد و اظهار داشت : بر این اساس سازمان ملل که سالهای 2011 تا 2020 را دهه اقدام برای ارتقای ایمنی جاده ای معرفی کرده است و به پنج رکن اساسی ایمنی جاده ای اشاره نموده که باید در سطوح ملی و منطقه ای و جهانی انجام شود که شامل  مدیریت ایمنی جاده ،  تردد در جاده های ایمن ،  وسایل نقلیه ایمن ، استفاده کنندگان ایمن جاده و عملیات امداد پس از حادثه می شوند .

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های استان گیلان ادامه داد : از این رو  اقدامات مسئولین ذیربط در امر ایمنی راهها باید به گونه ای باشد که رفتارهای کاربر که همان استفاده کننده از جاده یعنی (نیروی انسانی است) را به بهترین شکل ممکن هدایت کرده و طراحی و اجزای سیستم راه و وسیله نقلیه و سایر موارد نیز به صورتی باشد تا در صورت اشتباه یا خطا عامل انسانی بتواند از وقوع حادثه جلوگیری کرده و عواقب آن را کاهش دهد و در این راستا  اگر با نگاه تیزبین جستجو کنیم علل و عوامل مختلف دیگری را نیز می توان یافت.

وی با اظهار تاسف از میزان بالای مرگ و میر در جاده های کشور گفت: با وجود همه تلاش ها باز هم شاهد مرگ سالانه حدود 16000 نفر بر اثر سوانح رانندگی هستیم وباید به دنبال چرایی این افزایش سوانح رانندگی بود.

گلسرخی در خصوص مدیریت ایمنی راهها عنوان کرد : ایجاد ساختارهای مناسب و پویا یکی از اساسی ترین گام ها است تا شاهد موازی کاری ها و تعدد تصمیم ها نباشیم و لذا ضروری است برای دوری از حرکات جزیره ای و برای ایمنی بیشتر نیاز به تشکیل یک نهاد راهبر ایمنی یعنی (شورای عالی ایمنی) در کشور احساس می شود که بتواند کل اجزای ایمنی در بخش های دخیل در تصادفات که شامل (انسان – راه – مقررات وسایل مربوطه) را مدیریت کند.

وی تاکید کرد : باید تشکیل نهاد راهبر ایمنی با مسئولیت و شرح وظایف مستقل به ریاست بالاترین مقام اجرائی کشور در دستور کار قرار گرفته تا بتوان گامی در جهت کاهش تلفات رانندگی برداشت چون به نظر می رسد کمیسیون اجرایی ایمنی راههای کشور نتوانسته تاکنون اهداف بلند خود را محقق نماید .

وی تصریح کرد :  موضوع حمل و نقل و مشکلات ناشی از آن می تواند از جدی ترین سوالات در حوزه حمل و نقل باشد که در برنامه وزیر محترم راه و شهرسازی مورد بحث قرار گرفته و در رابطه با آن باید راهبرد مناسب ارائه شود.

گلسرخی در زمینه ی  بحث تردد در جاده های ایمن و وسایل نقلیه ایمن و عملیات امداد پس از حادثه اظهار داشت : رشد فزاینده خودروهای شخصی و خودروهای محوری با توجه به تولید سالیانه بیش از 5/1 میلیون که وارد چرخه ترافیک کشور می شود یکی از  علل افزایش سوانح رانندگی است چون زیر ساخت های لازم برای این حجم خودرو را احداث نکرده ایم.

وی اضافه کرد : هرچه بیشتر خودرو محوری در راهها افزایش یابد ارائه خدمات در بخش هایی چون مدیریت ترافیک و اعمال مقررات ، خدمات امداد و فوریت های پزشکی نیز با کاهش کیفیت مواجه خواهد شد.

وی اذعان داشت : براساس تجارب کشورهای پیشرو راهکار مناسب برای مقابله با این مشکل عبارت از افزایش سهم حمل و نقل همگانی با هدف مدیریت تقاضا و کاهش بار ترافیک جاده ای از طرق انتقال بخشی از جابجایی  ها به حمل و نقل همگانی به ویژه حمل و نقل ریلی است که با افزایش سهم حمل و نقل عمومی و همگانی انشاا... شاهد کاهش تصادفات و بهبود ایمنی در شبکه راهها و سطح سرویس خواهیم بود.

وی در خصوص تلفات سوانح رانندگی افزود : تلفات سوانح رانندگی هیچگاه به شکل درخور در کانون توجه افکار عمومی قرار نگرفته تا موجب به کار گرفتن اراده قوی برای مقابله با این فاجعه شود.

گلسرخی ادامه داد : پارامترهای مختلفی در زمینه تامین ایمنی راهها دخیل است ،  کیفیت خودروهای تولیدی باید بهبود یابد و از آنجاییکه ارتقای ایمنی جاده ها هزینه نگهداری قابل توجهی نیاز دارد و هزینه های زیادی که برای انجام اموری مثل روکش – خط کشی راهها – لکه گیری و نگهداری راهها هزینه گردد با کمبود اعتبارات در این زمینه مواجه هستیم که یکی از مهمترین معضلات در حوزه راهداری است.

وی با اشاره به راهکارههای موجود برای ایمنی راهها گفت : تا رسیدن به اصلاح زیر ساخت ها یعنی مهندسی راه _ اصلاح وسایل نقلیه و غیره که اجراء اصلاح آنها با توجه به محدودیت امکانات و بودجه سالها بطول می انجامد ، باید بر روی  سایر عوامل موثر بهبود ایمنی راهها یعنی نسبت به کاهش خطای انسانی که بیش از 80-70% این حوادث را شامل می شود تمرکز کرد.

وی تاکید کرد : در این مقوله میتوان با تمرکز به اقدامات کم هزینه مانند فرهنگ سازی و حساس نمودن افکار عمومی جهت ارتقای سطح آگاهی و باورهای مردم در زمینه فرهنگ ترافیکی میتوان اقدام کرد.

گلسرخی در زمینه ی جمعیت طرفداران ایمنی راهها اذعان داشت : این جمعیت نهادی مردمی ، غیر سیاسی و غیرانتفاعی است و اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از رفتارهای پرخطر عوامل انسانی  در سیستم حمل و نقل را در سرلوحه فعالیت خود قرار داده که عمدتاً فرهنگی است چون از طریق فرهنگی می توان باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کرد و مبنا نقطه شروع در برنامه ایمنی پایدار موضوع رفتار انسان است و کاهش نیمی از سوانح جاده ای با اصلاح رفتار میسر است و این جمعیت با 2 هدف مهم یعنی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقدام می نماید.

وی افزود : هر اقدامی در گرو عزم ملی و معاضدت  تمامی دستگاههای موثر در ایمنی راهها و استفاده از ظرفیتهای دولتی با همکاری مردم میسر است.

وی خاطر نشان کرد : یکی از موضوعات بسیار تاثیرگذار در فرهنگ سازی ترافیک بازدارندگی جرایم رانندگی است.

گلسرخی گفت : خوشبختانه اداره کل راهداری و حمل  نقل جاده ای ، پلیس راهور ، پلیس راه استان با اجرای طرح آموزشی و فرهنگ سازی و با تمرکز بر دو قشر آسیب پذیر کاربران جاده ای استان یعنی موتور و عابر پیاده اقدامات مجددانه ای را انجام داده اند و اگر به خروجی این اقدامات در این چند ماه از سال جاری توجه شود آمارهای موجود در پلیس راه گواه این مسئله است که توانسته در سالجاری تعداد قابل توجهی از شمار تلفات موتور سوار و عابرین پیاده را با اجراء اینگونه برنامه ها کاهش دهند .

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های استان گیلان در پایان عنوان کرد :  بعنوان یک نهاد مردمی  از  تلاش اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان ، پلیس راهور و  پلیس راه استان گیلان قدردانی می نماییم .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز