در شصت و سومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:

ضرب الاجل احداث سرویس های بهداشتی در رشت/ انتقاد از پرداخت های متغییر به پاکبانان شهرداری رشت

۱۳۹۷/۰۹/۰۴ - ۱۱:۰۸:۵۴
کد خبر: ۷۷۹۸۵۸
ضرب الاجل احداث سرویس های بهداشتی در رشت/ انتقاد از پرداخت های متغییر به پاکبانان شهرداری رشت
در شصت و سومین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت ضرب الاجل یک ماهه به منظور آغاز عملیات اجرایی احداث سرویس های بهداشتی در رشت در نظر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و رئیس مذهب شیعیان حضرت امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: نام بسیج بر پیکر دشمنان اسلام و انقلاب لرزه می اندازد.

فاطمه شیرزاد به سفر اخیر معاون رئیس جمهور به گیلان به منظور افتتاح آزمایشی قطار در رشت اشاره کرد و گفت: سالهاست که مردم استان گیلان و شهر رشت منتظر شنیدن صدای سوت قطار بوده و یقینا با تحقق این مهم تحولات خوبی در زمینه حمل و نقل و غیره انجام می شود.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم در تمامی موارد شاهد اقدامات موثر از سوی دولت تدبیر و امید باشیم افزود: استان گیلان و شهر رشت با مشکلات فراوانی در حوزه های اقتصادی، اشتغال ، زیست محیطی و غیره دست به گریبان بوده و انتظار داریم با نگاه مساعد دولت این موانع و دغدغه ها برطرف شود.
 
شیرزاد با قدردانی از پیگیری های نماینده ولی فقیه در گیلان پیرامون مباحثی از جمله رودخانه های رشت و زباله های سراوان تصریح کرد: در سفر سال ۹۴ هیئت دولت به گیلان مبلغ پنجاه میلیارد تومان به منظور احیای دو رودخانه رشت اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ تا کنون فقط ۳۰ درصد جذب شده و انتظار داریم مابقی این مبلغ نیز به زودی تحقق پیدا کند.
 
شیرزاد با اشاره به دغدعه های اخیر پیرامون افزایش قیمت نان در رشت بیان کرد: مردم به لحاظ مالی با مشکلات متعددی مواجه هستند و قصد داریم به زودی طی جلسه ای با حضور صنف نانوایان مشکلات این حوزه را پیگیری کنیم.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به تصویب تبصره ۳ در دوران فعالیت شورای پنجم رشت اشاره کرد و گفت: علیرغم مخالفت های بنده این مساله در صحن شورا مصوب شد و قرار بود مدیران آب و فاضلاب گیلان با بهره مندی از این مهم نسبت به اجرای پروژه های آب و فاضلاب برای مردم رشت اقدام کنند که به زودی و با دعوت از مدیران آب و فاضلاب گیلان این مساله و میزان تحقق آن بررسی می شود.
 
شیرزاد با اشاره به راه اندازی بازارچه گیل بانو به منظور ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانواده افزود: شورای اسلامی و شهرداری رشت به موضوع اشتغال زنان سرپرست خانواده نگاه حمایتی دارند.
 
وی با بیان اینکه ساختمان ایجاد شده به منظور راه اندازی بازارچه گیل بانو باید به لحاظ فنی و غیره ارزیابی شود تصریح کرد: ساختمان احداث شده باید به لحاظ استحکام بنا و دیگر موارد کاملا ارزیابی و تجهیز و پس از آن نسبت به استقرار بانوان سرپرست خانواده متقاضی اشتغال در آن اقدام شود.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تاکید بر اینکه ساختمان بازارچه گیل بانو باید به لحاظ فنی مورد ارزیابی و تایید قرار بگیرد اظهار کرد: پس از انجام کلیه مراحل باید زنان متقاضی در آن مستقر و مشغول به فعالیت شوند.
 
شیرزاد با تقدیر از عملکرد بهراد ذاکری عضو شورای رشت در انجام ویزیت رایگان پاکبانان شهرداری رشت افزود: این اقدام قابل تقدیر بوده و امیدواریم به زودی مکان مناسبی برای تداوم این مهم اختصاص پیدا کند.
 
وی به برندسازی بازارچه گیل بانو اشاره کرد و گفت: این مهم نیازمند یک پروسه بوده و یقینا با تبدیل شدن آن به فروشگاه ، درآمدی پایدار برای زنان سرپرست خانواده ایجاد می شود.
 
شیرزاد با انتقاد از میزان پرداخت های متغییر به پاکبانان شهرداری رشت تصریح کرد: باید در این حوزه نظارت بیشتری انجام شده و پرداخت های متغییر به پاکبانان موضوع قابل تاملی است که باید بررسی و شبهات در این باره برطرف شود.
 
وی با ابراز گلایه از البسه نامناسب پاکبانان شهرداری رشت در روزهای سرد سال گفت: لباس پاکبانان شهرداری رشت برای فعالیت در روزهای سرد و بارانی سال مناسب نبوده و این مشکل باید در اسرع وقت برطرف شود.
 
شیرزاد با تاکید به شناسایی درختان خطر آفرین در معابر عمومی و اطراف منازل مسکونی شهر افزود: با توجه به بارش باران های شدید و احتمال بارش برف سازمان سیما و منظر شهرداری رشت باید به چنین مباحثی توجه بیشتری معطوف کند.
 
وی به اختصاص یک سامانه تلفنی به منظور ارایه گزارش و شکایات شهروندان پیرامون سقوط درختان خشکیده و ... اشاره کرد و گفت: این سامانه باید در اسرع وقت راه اندازی شود.
 
شیرزاد با اشاره به حفظ محیط زیست افزود: افزایش جرایم قطع غیر قانونی و بدون مجوز درختان یکی از راهکارهای حفظ و حراست از محیط زیست است.
 
شیرزاد با تاکید به احیا و راه اندازی مجدد شهربازی افزود: سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت وعده های خوبی در این باره مطرح کرد اما در حال حاضر این مقوله به کندی پیش می رود و انتظار داریم به زودی این موضوع به سرانجام برسد.
 
شیرزاد با تاکید بر اینکه در سطح شهر با کمبود سرویس بهداشتی مواجه هستیم گفت : خدمات باید در تمامی محلات یکسان توزیع شده و فقط به بخش خاصی از شهر خدمات رسانی نشود.
 
شیرزاد رفع کمبود سرویس های بهداشتی در رشت را از جمله مطالبات شهروندان دانست و تصریح کرد: این موضوع به صورت بنر در سطح شهر نصب شده تا سرمایه گذارانی که از این مساله بی اطلاع هستند نسبت به این پروژه آگاهی پیدا کنند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه در بودجه شهرداری رشت ردیف مشخصی به منظور احداث سرویس های بهداشتی در شهر در نظر گرفته شده است گفت: چنانچه به هر دلیلی سرمایه گذاران برای این مساله از خود تمایل نشان ندهند شهرداریهای مناطق پنجگانه رشت باید بر اساس ضرب الاجل و اعتبار در نظر گرفته شده نسبت به اجرایی کردن این مهم وارد عمل شوند.
 
عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این جلسه با تبریک پیشاپیش میلاد حضرت محمد ( ص) و گرامی داشت هفته بسیج اظهار کرد: بالغ بر پانزده سال است که با موسسه ایزددوستان آشنایی دارم و عملکرد این موسسه درباره ایجاد بازارچه گیل بانو قابل تقدیر است.
 
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه موسسه ایزددوستان جزو موسسه های خیریه خوشنام است افزود: این موسسه با نیت همکاری و رفع مشکلات زنان سرپرست خانواده به این موضوع ورود کرده است.
 
یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با تاکید بر حمایت از حیوانات اظهار کرد: انتظار داریم واحد مشخصی برای خدمات رسانی و حمایت از حیوانات در مواقع خاص و اضطراری و در طول شبانه روز در رشت ایجاد شود.
 
بهراد ذاکری با اشاره به دغدغه های پیرامون پاکبانان شهرداری رشت افزود: پرداخت حقوق و مزایا به پاکبانان متغییر بوده و وضعیت البسه حین فعالیت آنان نیز بسیار نامناسب است.
 
وی با تاکید بر انجام آزمایش ماهیانه برای پاکبانان شهرداری رشت گفت: پاکبانان شهرداری رشت با دنیایی از مشکلات مواجه بوده و شرکت های پیمانکاری موظفند نسبت به سلامت و ایمنی و تجهیزات حین کار آنان توجه داشته باشند.
 
ذاکری با اشاره به فوت و مصدومیت پاکبانان شهرداری رشت حین انجام فعالیت به علت تصادف بیان کرد: در مواقعی عدم آگاهی دلیل اصلی بروز حوادث این چنینی بوده و باید نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی و حتی اِعمال سیاست های تشویقی و تنبیهی به منظور کنترل و رفع چنین حوادثی اقدام کرد.
 
عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز با انتقاد از عملکرد سازمان پسماند و وضعیت نامناسب فعالیت پاکبانان شهرداری رشت اظهار کرد: برای رفع مشکلات پاکبانان باید سازمان پسماند شهرداری رشت شخم زده شده و تغییرات اساسی در آن ایجاد شود.
محمد حسن علیپور با بیان اینکه حقوق پاکبانان شهرداری رشت به واسطه تحمیل نیرو توسط برخی به شرکت های پیمانکاری کاهش پیدا می کند افزود: در حق پاکبانان شهرداری رشت اجحاف زیادی انجام می شود و چنانچه سازمان بازرسی و حراست شهرداری رشت به خوبی و درستی عمل کنند شاهد بروز چنین مشکلاتی نیستیم.
 
معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه پیرامون راه اندازی بازارچه گیل بانو اظهار کرد: اشتغال یکی از دغدغه های بزرگ زنان سرپرست خانواده بوده و راه اندازی بازارچه گیل بانو می تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد.
 
علی مقصودی با اشاره به راه اندازی بازارچه گیل بانو در زمینی به مساحت ۲۲۶ متر مربع افزود: مسئولیت اجرای این مهم به موسسه خیریه ایزد دوستان واگذار شده و این موسسه در نظر دارد در کنار ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانواده نسبت به ارائه آموزش های لازم در حوزه های مختلف به آنان نیز اقدام کند.
 
وی به افزایش معضل طلاق در رشت اشاره کرد و گفت: این بازارچه در کنار ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانواده می تواند نقش مهمی در عرضه صنایع دستی رشت داشته باشد.
 
مقصودی با اشاره به مشکلات معیشتی پاکبانان رشت تصریح کرد: در قرار داد پاکبانان رشت نقصی وجود نداشته و مشکلات این حوزه به واسطه برخی از رفتارها در داخل مجموعه شهرداری رشت ایجاد شده است.
 
معاون سازمان میادین و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به راه اندازی بازارچه گیل بانو اظهار کرد: این کار برای نخستین بار در شهر رشت رقم خورده و تمامی بانوانی که برای فعالیت در این بازارچه معرفی می شوند پذیرش شده و آموزش های لازم را فرا می گیرند.
 
یاسر محجوب به انجام فروش اینترنتی در این بازارچه اشاره کرد و گفت: مکاتباتی با دیگر ادارات به منظور رونق بخشیدن به فروش و عرضه کالاهای تولیدی در این بازارچه انجام شده و برای بانوانی که قرار است نسبت به عرضه غذای خانگی اقدام کنند کارت سلامت صادر شده است.
 
مدیر عامل موسسه خیریه ایزددوستان در این جلسه با تشکر از تلاش های رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر در راستای راه اندازی بازارچه گیل بانو اظهار کرد: این پروژه به منظور حمایت از زنان سرپرست خانواده ایجاد شده است.
 
گلناز نظامی با بیان اینکه ایجاد این بازارچه دستمزد و یا انتفاع مالی برای موسسه به همراه ندارد افزود: مرکز گیل بانو در ساختمانی با مساحت ۱۱۰ متر سطح اشتغال در دو طبقه احداث شده اما متاسفانه در حال حاضر ساختمان مربوطه فاقد الزامات اولیه رفاهی بوده و معایب آن باید برطرف شود.
 
وی با تاکید بر اینکه گیل بانو نخستین مرکز رسمی تولیدات زنان استان است بیان کرد: موسسه خیریه ایزددوستان تا کنون ۳۳۲ میلیون تومان برای این بازارچه هزینه کرده و الزاما فقط عرضه صنایع دستی در این بازارچه پاسخگوی معیشت زنان سرپرست خانواده نیست.
 
نظامی با تاکید بر اینکه بحران اقتصادی در جامعه واقعیتی است که باید آن را بپذیریم گفت: در حال حاضر بسیاری از بانوانی که به موسسه مراجعه می کنند برای تامین هزینه های زندگی روزمره خود با مشکلات فراوانی مواجه بوده و انتظار حمایت بیشتری از سوی مسوولان در این باره داریم.
 
مدیرعامل سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به هرس ، سبک سازی و رفع خطر درختان خشکیده اظهار کرد: بازدید های میدانی در سطح شهر به منظور شناسایی درختان خطر آفرین انجام شده است.
سجاد محجوب با بیان اینکه تاکیدات لازم به پیمانکاران فضای سبز شهرداری رشت پیرامون هرس و سبک سازی درختان انجام شده است افزود: سربرداری و قطع درختان خشک در طول سال انجام می شود.
 
وی به افزایش جرایم قطع غیر قانونی و بدون مجوز درختان در رشت اشاره کرد و گفت: در روز سه شنبه هفته جاری و برای نخستین بار جشنواره ای در خصوص نگهداری المان های شهری و حفظ فضای سبز برگزار می شود.
 
محجوب با اشاره به دغدغه های درآمدی سازمان سیما و منظر شهرداری رشت بیان کرد: متاسفانه حدود اختیارات و ابزارهای درآمدی این سازمان به دیگر سازمانها واگذار شده و انتظار داریم این مشکل برطرف شود.
 
رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به طرح تولید گازوئیل از زباله اظهار کرد: این طرح در دست بررسی است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اجرایی شده است.
 
مریم گل احضار به راه اندازی شهر بازی رشت اشاره کرد و گفت: سرمایه گذار در این باره اعلام آمادگی کرده و قرار است
تجهیزات شهربازی رشت را از کشور اتریش وارد کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه قرار داد راه اندازی مجدد شهربازی تا پایان آذر ماه سال جاری عملیاتی می شود بیان کرد: درباره احداث سرویس های بهداشتی در رشت نیز سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کرده و در تلاش برای مکان یابی مناسب برای تحقق این امر هستیم.
 
 
 

 

نظر شما