استاندار گیلان در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان:

دانشجویان نباید از پرداختن به مطالبات سیاسی صرف نظر کنند/جوانان باید مغایرت های گفتار و رفتار افراد را رصد ‌کنند

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۱۰:۴۳:۲۹
کد خبر: ۷۸۵۸۸۰
دانشجویان نباید از پرداختن به مطالبات سیاسی صرف نظر کنند/جوانان باید مغایرت های گفتار و رفتار افراد را رصد ‌کنند
استاندار گیلان با بیان اینکه دانشجویان نباید از پرداختن به مطالبات سیاسی صرف نظر کنند، تاکید کرد: به وجود آمدن فضای سیاسی در دانشگاه ها اشکالی ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ مصطفی سالاری استاندار گیلان در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه گیلان برگزار شد با تبریک این مناسبت اظهار داشت: صحبت های منطقی و توام با آداب مباحثه که از سوی دانشجویان در این مراسم مطرح شد نشان از فضای مثبتی دارد که در دانشگاه حاکم است‌.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به گفتگو در همه عرصه ها به طور جدی وجود دارد، افزود: در دانشگاه نیز طرفداران دیدگاه های مختلف باید به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

سالاری دلسوزانه بودن، مبتنی بر آداب بودن و دغدغه مندانه بودن را از ویژگی های نقد صحیح دانست و گفت: نه تنها در دانشگاه و یا حتی کشور، بلکه در سطح دنیا نیاز به گفتگو داریم.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات ماهرانه و طولانی مدت ایران با کشورهای خارجی، عقلانیت و منطق کشورمان را به دنیا اثبات کرد، عنوان کرد: نتیجه گفتگوی عزت مندانه ایران این شد که علیرغم عهد شکنی یکی از طرفین مذاکره، صف متحدانی که برای تقابل با ایران بسیج شده بودند در هم شکست.

 نماینده عالی دولت در گیلان به وجود آمدن فضای سیاسی در دانشگاه ها را خالی از اشکال دانست و تصریح کرد: تمامی دغدغه های جامعه دانشجویی همچون اشتغال، شفافیت امور و کاهش مفاسد اداری به سیاست مربوط می شود.

وی با بیان اینکه آثار مثبت و منفی که در حوزه های مختلف ظاهر می شوند همگی متاثر از سیاست هستند، گفت: جامعه دانشجویی یک جامعه زنده است و نباید تمرکز خود را روی اجزا بگذارد و از پرداختن به نحوه کلی اداره جامعه صرف نظر کند.

استاندار گیلان در رابطه با استفاده از ظرفیت جوانان که به عنوان یکی دیگر از مطالبات دانشجویان مطرح شد نیز گفت: رویکرد جوانگرایی همچنان در استان استمرار دارد و معتقدم که باید بیش از این تقویت شود.

سالاری به بیانات رهبر انقلاب در خصوص اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ایشان بر لزوم جوانگرایی در کشور تاکید کردند.

وی ادامه داد: رییس جمهور نیز همواره توجه ویژه ای به استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان دارند و این موضوع از جمله مواردی است که در هنگام انتصاب وزرا و استانداران جدید نیز سفارش می کنند.

دکتر سالاری تاکید کرد: جوانان باید مغایرت های گفتار و رفتار افراد را رصد ‌کنند.

وی همچنین برای حمایت از طرح های کارآفرینی که از سوی دانشگاه و دانشجویان ارائه شود اعلام آمادگی کرد .

تمهیدات لازم برای احیاء آب بندان ها اندیشیده شده است

سالاری در رابطه با دغدغه مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان در رابطه با مشکل تامین آب کشاورزی نیز اظهار داشت: عمده آب مورد نیاز در بخش کشاورزی استان از سد  منجیل تامین می شود که آب آن از سایر استان ها سرچشمه می گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه از نزولات جوی در گیلان که به عنوان پربارش ترین استان کشور مطرح است بهره چندانی گرفته نمی شود و آب ها نهایتا به دریا سرازیر می شوند، گفت: در سال های دور مردم از رودخانه ها، چشمه ها و آب بندان هایی که خودشان می ساختند برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کردند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته ۳ هزار آب بندان در گیلان وجود داشت که اکنون تنها ۲ هزار مورد باقی مانده که به دلیل رسوب گذاری ظرفیت کمی دارند.

سالاری افزود: برنامه ریزی های لازم برای احیاء آب بندان های استان انجام شده و نیازی به هزینه کردن از اعتبارات دولتی نیست زیرا پیمانکار می تواند از مصالح برداشت شده استفاده کند و به بهره برداری اقتصادی از آب بندان همچون پرورش ماهی بپردازد.

حساسیت رئیس جمهور به مسائل محیط زیستی بی نظیر است

استاندار گیلان همچنین در رابطه با دغدغه دانشجویان در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر نیز گفت: من از جزئیات این طرح اطلاعی ندارم و نمی خواهم صحبت های عوام فریبانه مطرح کنم.

وی اضافه کرد: از آنجاییکه اظهار نظر پیرامون اینگونه مباحث تخصصی باید مبتنی بر اطلاعات و دانش فنی باشد، نمیتوانم در این رابطه نظری ارائه دهم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه یقین دارم شخص رییس جمهور بیش از همه به مسائل محیط زیستی حساس هستند، گفت: حساسیت دکتر روحانی به حفظ محیط زیست بی نظیر است.

 وی خاطرنشان کرد: ممکن است ده ها ایده مطرح شود و نهایتا اصلاح و یا حتی منتفی شود.

 مهارت آموزی در دانشگاه ها جدی گرفته نشده است

سالاری در رابطه با دلایل آمار بالای بیکاری نیز بیان داشت: بدون تعارف باید بگویم که بخشی از این مشکل به نظام آموزشی بر میگردد چراکه به قدر لازم مهارت آموزی را جدی نگرفتیم.

‎استاندار گیلان به عدم توجه کافی به مهارت آموزی علیرغم تعدد بالای دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: اگر مهارت آموزی جدی گرفته میشد امروز شاهد بهبود فضای کسب و کار بودیم.

‎دکتر سالاری بر لزوم آموزش فرهنگ کارآفرینی تاکید کرد و گفت: مشکل بیکاری با استخدام دولتی حل نمی شود و ما در ستاد اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم به صدور مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار از سوی بخش خصوصی سرعت ببخشیم.

‎وی با بیان اینکه به مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای تاکید کردم که مهارت آموزی را به نحوی که مناسب نیاز بازار کار باشد پیگیری کند، تصریح کرد: نباید مدرک گرایی را رواج داد.

‎* بیش از 3 هزار پروانه برای طرح های بوم گردی در گیلان صادر شد

‎استاندار گیلان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح های بوم گردی در استان گفت: تا کمتر از یک ماه پیش بیش از ۳هزار پروانه در این زمینه صادر شده بود و مابقی مراحل در دست اقدام است.

‎وی تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در گیلان را نسبت به جمعیت دانشجویی ناکافی دانست و گفت: آماده ایم که از تاسیس و فعالیت این شرکت ها حمایت کنیم.

‎نماینده عالی دولت در گیلان در پاسخ به دانشجویی که خواستار ارزشیابی عملکرد مدیران شده بود، گفت: ساز و کارهای زیادی به این منظور وجود دارد اما نقص های فراوانی نیز در آن ها هست.

‎ تلاش کردیم از آزادی بیان رسانه ها حمایت کنیم

‎سالاری ادامه داد: باور دارم که تنها راه نظارت عمومی بر مدیران و کارکنان جواب می دهد که یکی از ابزارهای آن نقدهایی است که منجر به پاسخگویی شود.

‎وی با اشاره به اینکه رسانه ها با نقد منصفانه و غیرجانبدارانه می توانند کمک بسیاری به ارتقاء عملکرد مدیران نمایند، گفت: ما همواره تلاش کردیم از آزادی بیان رسانه ها حمایت کنیم.

 

نظر شما