در شصت و هفتمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:

تاکید به پرداخت حقوق کارگران شرکتی شهرداری رشت/ تشکیل کارگروه ۷۲ ساعته به منظور جمع آوری مخازن زباله شکسته در رشت

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۱۵:۲۷:۰۱
کد خبر: ۷۸۸۰۹۷
تاکید به پرداخت حقوق کارگران  شرکتی شهرداری رشت/ تشکیل کارگروه ۷۲ ساعته به منظور جمع آوری مخازن زباله شکسته در رشت
در شصت و هفتمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت به تسریع بخشیدن نسبت به پرداخت حقوق کارگران شرکتی شهرداری رشت از جمله پاکبانان، نیروهای فضای سبز و... تاکید شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در این جلسه با ابراز گلایه از عدم پرداخت حقوق کارگران شرکتی شهرداری از جمله پاکبانان، نیروهای فضای سبز و...اظهار کرد: در شرایط سخت معیشتی تاخیر در پرداخت حقوق این نیروهای پرتلاش موجب بروز مشکلات متعددی برای آنان و خانواده هایشان شده و این دغدغه باید سریعا برطرف شود.

فاطمه شیرزاد با تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) و گرامیداشت روز پژوهش افزود: اقدامات خوبی در حوزه پژوهش توسط پژوهشگران در حال انجام بوده و امروز  نخستین سالانه شهر پژوهی شهرداری رشت همزمان با هفته پژوهش به مدت سه روز در سالن آتش نشانی شهرداری برگزار و طی آن از پژوهشگران برتر شهرداری رشت تجلیل می شود.

وی با اشاره به تامین لباس مناسب برای کارگران رفت و روب و فضای سبز شهرداری رشت به منظور فعالیت در روزهای سرد سال گفت: البسه مناسب از جمله دستکش، کلاه ایمنی و غیره با توجه به فرا رسیدن  فصل سرما باید توسط پیمانکاران این حوزه تهیه و با نظارت سازمان پسماند به عنوان متولی  در اختیار پاکبانان قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به انجام بازدیدهای میدانی به منظور بررسی وضعیت پوشش پاکبانان شهرداری رشت در روزهای سرد سال اشاره کرد و گفت: در صورت بی توجهی مدیران این حوزه در این باره با آنان برخورد می شود.

شیرزاد با انتقاد از وضعیت نامطلوب مخازن زباله در رشت افزود: قرار بود مخازن زباله شکسته شده از سطح شهر جمع آوری و مخازن ۶۶۰ لیتری زباله که مجهز به علائم هشدار دهنده است برای شهر خریداری شود.

وی با تاکید به تشکیل کارگروه ۷۲ ساعته به منظور جمع آوری مخازن شکسته زباله از سطح شهر و  نصب علائم هشدار دهنده بر روی آن و همچنین تهیه و توزیع البسه مناسب برای پاکبانان شهرداری رشت گفت: این مباحث باید طی ۷۲ ساعت اجرایی و به اتمام برسد.

شیرزاد با انتقاد از عدم ارائه شیر روزانه به پاکبانان شهرداری رشت بیان کرد: بارها در این باره به سازمان پسماند شهرداری رشت تذکر داده شده اما مدیریت سازمان در این باره کم کاری کرده و یقینا به زودی این مهم تعیین تکلیف می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به وضعیت سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: غربالگری افراد حاضر در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت باید همواره مورد توجه بوده و با این اقدام از بروز و گسترش بیماریهای واگیردار جلوگیری می شود .

شیرزاد با اشاره به عقد قرار داد همکاری ما بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره تصریح کرد: پیرامون انجام غربالگری افراد حاضر در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت قرار دادی  ما بین شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان منعقد شده و سلامت این افراد باید همواره مورد توجه باشد.

وی به تجمع افراد بی خانمان و متکدی در برخی از کوچه های شهر رشت اشاره کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده این مسئله می توانند موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ به گشت فوریت های اجتماعی اطلاع داده تا نسبت به جمع آوری و اسکان این افراد اقدام شود.

شیرزاد با تاکید به افزایش سطح کیفیت غذا در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت بیان کرد: وعده غذای گرم برای افراد حاضر در سامانکده و گرمخانه نباید حذف شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به ارائه مشاوره های روانشناسی و پزشکی در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت خیرین در رفع مشکلات این حوزه استفاده کنیم.

وی به تهیه و توزیع بسته های یلدایی برای افراد ساکن در سامانکده و گرمخانه رشت اشاره کرد و گفت: یقینا این اقدام  موجب خوشحالی آنان شده و در حال حاضر پنجاه نفر در سامانکده و گرمخانه رشت حضور دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به ایجاد نمایشگاه های خیریه با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بیان کرد: اخیرا نمایشگاه عکسی توسط هلیا ریحان در نگارخانه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برگزار شده که نیمی از درآمد آن صرف امور خانه شبانه روزی دخترانه شایگان ثابت شده و انتظار داریم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نسبت به برگزاری بیشتر چنین نمایشگاههایی با نیات خیرخواهانه توجه کند.

محمد حسن عاقل منش عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با تاکید به جلب مشارکت خیرین در راستای رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اظهار کرد: همواره حضور خیرین در چنین مباحثی بسیار تاثیر گزار بوده و از آن جمله می توانیم به ایجاد بازارچه گیل بانو (مختص زنان سرپرست خانواده) اشاره کرد.

محمد حسن علیپور عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با انتقاد از وضعیت نامطلوب غذای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اظهار کرد: شهرداری رشت با مشکلات مالی فراوانی مواجه بوده و باید از ظرفیت دیگر دستگاه ها به منظور رفع نیازهای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت استفاده کنیم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری رشت ملزم به نگهداری یک هفته الی ده روزه افراد بی خانمان و متکدی است اظهار کرد: قرار است طی ماه آینده در داخل سامانکده جلسه ای با حضور مدیران دیگر دستگاهها و به منظور ساماندهی افراد حاصر در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت تشکیل بشود.

محمدرضا علیزاده به پرداخت وام ضروری به منظور اجاره منزل برای برخی از افراد بی خانمان حاضر در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اشاره کرد و  افزود: مدیر کل سابق کمیته امداد گیلان وعده هایی پیرامون ارائه وام پنج میلیون تومانی به برخی از افراد واجد شرایط حاضر در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت داده بود که پس از برکناری وی این موضوع تا کنون عملی نشده است.

وی به اختصاص بودجه ۲۵۰ میلیون تومانی به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت پیرامون تامین هزینه های سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ریالی از این بابت به سازمان فرهنگی ورزشی توسط شهرداری رشت پرداخت نشده است.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه با قدردانی از پیگیری های کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت پیرامون وضعیت سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اظهار کرد: اقدامات خوبی در این باره در حال انجام است.

مجتبی شهرستانی به دستورالعمل شورای عالی وزارت کشور درباره تکدی گری، سامانکده و غیره افزود: با توجه  به این دستورالعمل قانونی یقینا مشکل تکدی گری به طور کامل برطرف می شود.

وی با اشاره به اختصاص بودجه ساخت مجتمع اردوگاهی موقت به منظور ساماندهی افراد بی خانمان و متکدی در رشت گفت: قطعه زمینی در ابتدای بلوار خرمشهر برای ساخت این مجتمع اردوگاهی تعیین شده و امیدواریم در بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت برای این بخش ردیف بودجه ای مشخص اختصاص پیدا کند.

شهرستانی به ایجاد سامانکده های موقت به منظور نگهداری از افراد بی خانمان و متکدی در شرایط برف و بحران اشاره کرد و گفت: امیدواریم دستگاه های متولی در این حوزه همکاری های بیشتری با شهرداری رشت داشته باشند.‌

مسوول سامانکده شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر پنجاه نفر در سامانکده و گرمخانه شهرداری حضور دارند اظهار کرد: سامانکده شهرداری رشت ظرفیت پذیرش پانزده نفر زن و ۲۵ مرد را داشته و گرمخانه شهرداری رشت نیز از ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر برخوردار است.

مروت علی خدایاری  به جمع آوری افراد بی خانمان و متکدی از سطح رشت اشاره کرد و افزود: ۲۳ نفر از این افراد اعتیاد داشته و به بهزیستی به منظور بستری شدن در کمپ های ترک اعتیاد معرفی شده و همچنین هفت نفر دیگر نیز به کمیته امداد امام (ره) به منظور دریافت وام برای تامین اجاره بهای منزل مسکونی معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه ۲۰ نفر از افراد متکدی  از شهرها و استان های همجوار به رشت آمده بودند  تصریح کرد: متاسفانه شاهد افزایش بیست درصدی ورود به سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت نسبت به مقایسه با سال های گذشته هستیم.

خدایاری  به مشکلات مالی به عنوان بزرگترین دغدغه های سامانکده اشاره کرد و گفت: برای سامانکده ۲۵۰ میلیون تومان بودجه در سال ۹۷ اختصاص پیدا کرد که تا کنون ریالی از آن پرداخت نشده است .

مسوول سامانکده شهرداری رشت با اشاره به فعالیت مرکز ماده ۱۶ شهرداری رشت بیان کرد: این مرکز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان راه اندازی شد و قرار بود ماهیانه مبلغ پنجاه میلیون تومان بابت هزینه های نگهداری، تغذیه و غیره آنان پرداخت شود که در این باره تا کنون اعتبارات اندکی به صورت قطره چکانی پرداخت شده است.

در این جلسه اعضای کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با تشکیل کارگروه ۷۲ ساعته به منظور جمع آوری مخازن زباله شکسته از سطح شهر و همچنین تحویل البسه مناسب به پاکبانان شهرداری  به منظور فعالیت در روزهای سرد سال موافقت کردند.

 

نظر شما