در هشتاد و چهارمین جلسه شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح شد:

چالش بزرگ برای کنترل بیماری های مزمن، تغییر ذائقه مردم است

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۱۲:۳۶:۴۷
کد خبر: ۷۹۷۵۸۲
چالش بزرگ برای کنترل بیماری های مزمن، تغییر ذائقه مردم است
هشتاد و چهارمین جلسه شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با هدف بهبود فرایندها، در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که بیش از 70 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیرواگیر است، گفت: امروز مهمترین چالش برای کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر تغییر ذائقه و رفتار مردم برای داشتن یک سبک زندگی سالم است. وی افزود: فرهنگ سازی و بهبود سبک زندگی، نیازمند صرف زمان است. در این زمینه، تحقق چشم انداز سند ملی بیماری های غیرواگیر باید مد نظر قرار گیرد.

رییس دانشگاه، بهبود کیفیت محصولات غذایی و کاهش عناصر پرخطر در فرآورده های غذایی را از اهداف استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان و از موارد حایز اهمیت برای ارتقای کیفیت زندگی مردم عنوان کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در حال حاضر با بررسی عناصر پرخطر در مراکز صنعتی تولید کننده مواد غذایی، درصدد بهبود محصولات غذایی در استان است. در این زمینه به زودی مراکز سنتی و قنادی های استان از نظر میزان استفاده از عناصر پرخطر در مواد غذایی، مورد پایش قرار خواهند گرفت. وی خاطرنشان کرد: نظارت بر کیفیت مواد غذایی پرسنل و دانشجویان نیز در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد. همچنین نظارت بر توزیع و عرضه مواد غذایی در مراکز درمانی مد نظر است.

مصرف منطقی داروها در مراکز درمانی پایش می شود

دکتر یوسف زاده چابک، با اشاره به فرآیند تجویز داروهای پرهزینه در مراکز درمانی استان، تصریح کرد: این داروها، علیرغم پایین بودن درصد مصرف آنها، دارای میزان هزینه بالایی هستند. در این خصوص دانشگاه، در راستای مدیریت ده قلم داروی پرهزینه در مراکز درمانی، مدیریت این مهم را مدنظر قرار داده است تا با مدیریت صحیح و جایگزین کردن داروهای کم هزینه و اثربخش، هزینه درمانی مردم کاهش یابد.

وی با تاکید بر این مطلب که پایش مصرف منطقی داروها باید در مراکز درمانی مد نظر قرار گیرد، اذعان کرد: در این خصوص علاوه بر مدیریت هزینه ها، کیفیت درمان نیز مدیریت خواهد شد. رییس دانشگاه، اجرایی کردن پروژه باز مهندسی فرایندها را در بهبود فرایندها موثر دانست و افزود: در این زمینه، بهبود نظارت ها نیز می تواند مثمر ثمر باشد.

این مقام مسوول، با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در حال حاضر برای بهبود زیرساخت ها تلاش مضاعف دارد، یاد آور شد: در این راستا ارتقای زیرساخت ها در حوزه های مالی، عمرانی، IT و منابع انسانی از سال 95 مد نظر قرار گرفت. به طوری که هدایت منابع و استفاده بهینه از آن، از برنامه های استراتژیک دانشگاه است. بی شک در این مسیر، استفاده از مدیران، اعضای هیات علمی جوان، می تواند ضامن دوام و بهبود مستمر کیفیت باشد. وی خاطرنشان کرد: امروز ادبیات و زبان دانشگاه، آمار و داده است و بکارگیری نیروی انسانی توانمند، یک راه مطمئن برای آینده رو به رشد دانشگاه است.

دکتر یوسف زاده چابک، با اشاره به این که بی تردید مدیریت هزینه ها،  در سرلوحه فعالیت ها قرار دارد، تصریح کرد: در این خصوص استفاده از روش ها و سیستم های مناسب، می تواند منجر به افزایش کارایی شود. افزایش تعداد نیروی انسانی نمی تواند به تنهایی اهداف و برنامه ها را محقق نماید.

وی خاطر نشان کرد: توسعه مدیریت مالی در دانشگاه، منجر به شناسایی 400 ملک بدون سند شد که امروز دانشگاه، درخواست دریافت سند تمامی 400 ملک را ارایه کرده است. رییس دانشگاه، خاطرنشان کرد: آن چه امروز مشخص است، ترن دانشگاه روی ریل قرار گرفته و حرکت دانشگاه، روال منطقی پیدا کرده است.

میزان عناصر پرخطر در فراورده های غذایی ( قند، نمک، اسید چرب ترانس )، بررسی مصرف ده قلم داروی پرهزینه در بیمارستان ها، نسبت بیمارستان های مجهز به سیستم تصفیه بهداشتی فاضلاب دارای خروجی استاندارد به کل بیمارستان های دانشگاهی، خرید متمرکز دارو و تجهیزات از دیگر موارد مطروحه در این جلسه بود.

 بی تردید تجمیع اطلاعات، منجر به تولید داده و دانش می شود و طی سال های گذشته بیش از 400 سامانه در دانشگاه فعال بوده که در حال حاضر با تجمیع سامانه ها و تبدیل آنها به یک داشبورد آماری، می توان شاهد تولید دانش و تصمیم سازی و تصمیم گیری درست در مدیریت های مختلف بود. در این راستا امید است تحقق برنامه ها و اهداف استراتژیک حوزه سلامت تسریع شود .

نظر شما