در هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:

فراخوان مسابقه طرح های نوین مهندسی با رویکرد احیاء و ساماندهی زرجوب و گوهر رود و تالاب عینک رشت/ تاکید بر افزایش بودجه دولتی به منظور ساماندهی رودخانه های رشت

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۸:۱۴:۰۱
کد خبر: ۷۹۸۳۱۰
فراخوان مسابقه طرح های نوین مهندسی با رویکرد احیاء و ساماندهی زرجوب و گوهر رود و تالاب عینک رشت/ تاکید بر افزایش بودجه دولتی به منظور ساماندهی رودخانه های رشت
در هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت موضوع فراخوان مسابقه ارائه طرح های نوین مهندسی با رویکرد احیا، ساماندهی و سرمایه گذاری پیرامون رودخانه های زرجوب و گوهررود و تالاب عینک رشت با هدف جذب گردشگر و رونق اقتصادی مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه رودخانه های رشت نبض توسعه شهر هستند اظهار کرد: از سال های ۹۲ با تصمیمات اتخاذ شده و گسترش فعالیت سمن های زیست محیطی اقدامات موثری پیرامون رفع مشکل آلایندگی رودخانه های شهر انجام شد.

فاطمه شیرزاد به انتخاب نماینده ویژه دولت پیرامون احیا و بازسازی رودخانه های رشت اشاره کرد و گفت: انتظار داریم در راستای رفع مشکلات عدیده رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت شاهد اختصاص و افزایش اعتبارات دولتی باشیم.

وی با اشاره به لایروبی دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت بیان کرد: با توجه به ارتباطی که مابین رودخانه ها و تالاب عینک رشت با دیگر مباحث زیست محیطی شهر وجود دارد یقینا رفع مشکلات این دو حوزه می تواند نقش موثری در تامین سلامت جامعه ایفا کند.

شیرزاد با ابراز نگرانی درباره دغدغه های مالی پیرامون ساماندهی گوهررود و زرجوب و تالاب عینک رشت افزود: اقداماتی از جمله پاکسازی سطح تالاب عینک از گیاه مهاجم سنبل آبی توسط سمن های مردم نهاد زیست محیطی انجام شده و این مهم قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت تامین منابع مالی به منظور رسیدگی و برطرف کردن مشکلات پیرامون رودخانه های شهر را امری ضروری دانست و گفت: در تامین منابع مالی و جذب اعتبارات دولتی به منظور رفع مشکلات این حوزه نیازمند همراهی و تعامل بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی رشت هستیم و ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب با اختصاص مبالغ اخیر امکانپذیر نیست.

شیرزاد با تاکید بر اینکه رفع مشکل گوهررود و زرجوب رشت نیازمند هزاران میلیارد تومان اعتبار است افزود: انتظار داریم با توجه به اینکه این مهم به یک مطالبه عمومی تبدیل شده دولت نیز با توجه به این خواسته بحق نسبت به رفع کامل این مشکل ورود کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شهرداری رشت در منطقه سراوان و در راستای ساماندهی پسماند بیان کرد: اقدامات فنی و مهندسی خوبی توسط شهرداری رشت در سراوان انجام شده است و در دوران فعالیت شورای چهارم طرح جامع پسماند رشت مصوب شد.

 رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با بیان اینکه متولی رودخانه ها در تمام کشور سازمان آب منطقه ای است تصریح کرد: در بحث سرمایه گزاری پیرامون دو رودخانه گوهررود و زرجوب و تالاب عینک رشت می توانیم با ایجاد تعامل بیشتر ما بین شهرداری و دیگر دستگاه های متولی نسبت به ایجاد زیر ساختهای مناسب اقدام کرده و احداث هتل در حاشیه تالاب عینک رشت از جمله مواردی است که می تواند با همکاری بیشتر تحقق پیدا کرده و این اقدام رونق اقتصادی و توسعه گردشگری در رشت را به همراه دارد.

شیرزاد به حجم انبوه زباله در سراوان اشاره کرد و گفت: چالش های ایجاد شده پیرامون تولید زباله زیر پوشش سبز استان گیلان پنهان شده و این در حالی است که استانداری گیلان فاقد طرح جامع پسماند است.

شیرزاد با اشاره به اجرای پروژه های آب و فاضلاب در محلات کم برخوردار رشت بیان کرد: انتظار داریم رفع مشکلات آب و فاضلاب در محلاتی از جمله فخب، معلولین، کوی حسینی و غیره جزو پروژه های اولویت دار آب و فاضلاب گیلان قرار بگیرد.

وی به انعقاد تفاهم نامه ما بین سازمان آب منطقه ای و مدیریت شهری رشت اشاره کرد و گفت: انعقاد این تفاهم نامه می تواند در رفع بسیاری از مشکلات زیست محیطی و تسریع بخشیدن به اقداماتی پیرامون رودخانه ها و تالاب عینک رشت موثر باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به موضوع فراخوان مسابقه ارائه طرح های نوین مهندسی با رویکرد احیا، ساماندهی و سرمایه گذاری پیرامون رودخانه های زرجوب و گوهررود و تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: این فراخوان به زودی و با هدف جذب گردشگر و رونق اقتصادی با محوریت رودخانه های گوهررود و زرجوب و تالاب عینک رشت انجام می شود.

محمد حسن عاقل منش عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نقشه جامع به منظور ساماندهی رودخانه های گوهر رود و زرجوب وجود ندارد اظهار کرد: دستگاه هایی از جمله استانداری، آب منطقه ای، آب و فاضلاب و شهرداری باید در این باره با تعامل و همدلی ورود کرده و یقینا در این صورت اقدامات تاثیرگزاری در این حوزه انجام می شود اما در غیر این صورت و با جزیره ای عمل کردن مشکلی برطرف نمی شود.

ناصر عطایی شهردار منطقه یک رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورای شهر با اشاره به اقدامات انجام شده پیرامون رودخانه های رشت در این منطقه از شهرداری اظهار کرد: لایروبی رودخانه ها، ایجاد سلسله پارک های حاشیه رودخانه ها از جمله اقداماتی است که تا کنون انجام شده است.

رئیس سازمان سرمایه گزاری شهرداری رشت نیز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه هایی با برخی از شرکت های خصوصی پیرامون رفع مشکلات رودخانه های رشت اظهار کرد: اخیرا شیوه نامه ای پیرامون رودخانه ها ابلاغ شده که در آن شهرداری اساسا نقشی در این حوزه ندارد.

مریم گل احضار به تمایل برخی از سرمایه گزاران بابت سرمایه گزاری اطراف رودخانه های رشت و تالاب عینک اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تولی گری درباره رودخانه ها و تالاب عینک رشت خارج از اختیارات شهرداری است بنابراین در حوزه سرمایه گزاری نیز باید با همکاری و تعامل ما بین شهرداری و دستگاه های متولی در این باره اقدام کنیم.

نماینده سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در جلسه امروز با اشاره به اینکه شیرآبه های تولیدی درمنطقه سراوان حدود ۱۰ لیتر در ثانیه است اظهار کرد: با راه اندازی تصفیه خانه سراوان اقدامات خوبی پیرامون ساماندهی شیرآبه ها در حال انجام است.

افشین پور علی به کوبش و یکنواخت کردن زباله ها در سراوان اشاره کرد و گفت: با نوسازی سیستم سم پاشی و انجام فنس کشی در سراوان پس از این مشکلی با عنوان حمله مگس ها در سراوان نخواهیم داشت .

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: یقینا با احیای رودخانه ها و تالاب عینک رشت یک منطقه خاص جذب گردشگری در شهر ایجاد می شود.

سجاد محجوب با اشاره به ایجاد پارکهای حاشیه رودخانه های رشت افزود: احداث سه پارک دیگر در حاشیه رودخانه ها در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با اقدامات پیش رو حاشیه رودخانه های شهر به یکی از مناطق پررونق گردشگری تبدیل شود.

عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای گیلان نیز با تاکید به پُر بار بودن جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با موضوعیت رودخانه ها و تالاب عینک رشت اظهار کرد: اقدامات پیرامون رودخانه های رشت باید اولویت بندی و سپس اجرایی شود.

رضا ساغری با اشاره به اقدامات موثر انجام شده پیرامون ساماندهی رودخانه های رشت افزود: یقینا احداث تصفیه خانه ها می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی رودخانه های رشت ایفا کند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری نیز با حضور در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورای رشت با اشاره به انجام پروژه هایی به منظور کاهش آلودگی و ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت اظهار کرد: اعتبار مصوب برای پروژه های آب و فاضلاب رشت در سال جاری سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان بوده و این در حالی است که برای اجرای پروژه های آب و فاضلاب رشت نیازمند یکهزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

علیرضا غیاثی به اجرای پروژه تصفیه خانه های رشت اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه تصفیه خانه امام رضا در رشت نیز نیازمند ۳۷ میلیارد تومان اعتبار است.

شهردار منطقه چهار رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در بحث تولی گری تالاب عینک رشت اقدامات مشخصی در دست انجام است اظهار کرد: در این باره نشست های متعددی با حضور دادستان رشت انجام شده است.

آرش امیرلو با بیان اینکه ۲۴ هکتار از تالاب عینک رشت به دلیل بروز مشکلاتی خشک شده است افزود: تولی گری تالاب عینک رشت با شرکت آب منطقه ای بوده و انتظار داریم به این مهم توجه بیشتری معطوف شود.

پویا شهشهانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان نیز در جلسه امروز با اشاره به مشکلات حوزه پسماند شهرداری رشت اظهار کرد: در سال ۹۷ در بخش جذب اعتبارات دولتی در حوزه پسماند به خوبی اقدام نشد و عملا اعتباراتی که سازمان شهرداریها از این بابت به گیلان اختصاص پیدا می کرد قطع شده است.

در این جلسه جمعی از مدیران حوزه خدمات شهری شهرداری رشت و نمایندگان دیگر دستگاه های دولتی با تاکید بر تعیین تکلیف موضوع تولی گری رودخانه ها و تالاب عینک رشت به بیان نظرات خود در این باره پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز