اجرای چهار طرح آبخیزداری در تالاب بین المللی انزلی

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۰:۲۳:۱۲
کد خبر: ۸۰۲۱۷۴
اجرای چهار طرح آبخیزداری در تالاب بین المللی انزلی
جلوگیری از انباشت رسوبات در بستر تالاب، انهار، مسیل و آب بندان ها، کنترل سیلاب‌های ویرانگر و جلوگیری از فرسایش خاک در سرشاخه‌ها از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری در این حوضه است.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت:چهار طرح آبخیزداری با هزینه ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملیتا پایان امسال در حوضه آبخیز تالاب بین المللی انزلی اجرا می‌شود.

محسن یوسف پور افزود: با اجرایی شدن این چهار  طرح آبخیزداری که شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی است، بخش زیادی از مشکلات مربوط به تولید رسوب و سیل در تالاب بین المللی انزلی برطرف می‌شود.

وی گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت در حوضه‌های آبخیز چافرود، مرغک، ماسوله رودخان و پسیخان در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود : جلوگیری از انباشت رسوبات در بستر تالاب، انهار، مسیل و آب بندان ها، کنترل سیلاب‌های ویرانگر و جلوگیری از فرسایش خاک در سرشاخه‌ها از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری در این حوضه است.

محسن یوسف پور با اشاره به ورود رودخانه‌های چافرود، مرغک، خالکایی، پلنگ رودخان، تنیان رود، ماسوله رودخان، قلعه رودخان، گشت رودخان، پسیخان و پیربازار به حوضه آبخیز تالاب انزلی گفت: این رودخانه‌ها از لحاظ سیل خیزی، فرسایش خاک و تولید رسوب در اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری قرار دارند.

وی با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور گفت: سهم گیلان از این اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد تومان است که برای اجرای ۴۰ طرح آبخیزداری در ۱۹ طرح آبخیزداری هزینه می‌شود.

حوضه آبخیز تالاب انزلی ۳۵۰ هزار هکتار مساحت دارد.

تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان است.

این تالاب از نخستین تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.

تالاب بین المللی انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است.

قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

بنا به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سه دهه گذشته میانگین عمق آب تالاب بین المللی انزلی از ۱۱ متر به کمتر از ۲ متر و در مناطقی تا ۷۰ سانتی متر کاهش یافته کرده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز