در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ؛

برخورداری بیش از هزار روستا گیلان از آب شرب سالم

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۸:۴۵:۴۱
کد خبر: ۸۰۲۵۵۷
برخورداری بیش از هزار روستا گیلان از آب شرب سالم
هزار و ۷۹۰ روستای گیلان با ۷۶۰ هزار نفر جمعیت از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستا‌های این استان از آب آشامیدنی تصفیه شده و بهداشتی برخوردار نبودند.

رنج ور افزود: اکنون هزار و ۷۹۰ روستای گیلان با ۷۶۰ هزار نفر جمعیت از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند.

وی گفت: در ۴۰ سال گذشته برای آبرسانی به این روستا‌ها بیش از ۲۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و توزیع آب اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی، منبع تامین آب شرب این روستا‌ها را ۸۲۷ دهنه چشمه و ۴۷۲ حلقه چاه عنوان کرد و گفت: برای ذخیره سازی و تامین فشار مناسب آب این روستا‌ها ۱۳۱ هزار مترمکعب مخزن زمینی و هوایی و ۵۸۸ باب ایستگاه پمپاژ نیز ساخته شده است.

 رنج ور افزود: هم اکنون شاخص بهره مندی روستا‌های گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بیش از ۷۶ درصد است.

وی بابیان اینکه ۱۵ واحد آزمایشگاهی کار سنجش سلامت آب روستاییان را انجام می‌دهند گفت: برای تامین کیفیت مناسب آب آشامیدنی روستا‌های گیلان ۶۸ باب تصفیه خانه در حال بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در بخش دیگری از سخنانش افزود: هم اکنون از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی ۵ پروژه با بیش از ۵۰۳ میلیارد ریال اعتبار برای جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستا‌های لیجارکی انزلی، نوخاله جعفری صومعه سرا، کیسُم آستانه اشرفیه، قاسم آباد علیاء رودسر و امامزاده هاشم رشت در دست اجراست.

رنج ور گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها بیش از ۱۹ هزار نفر از شبکه مدرن فاضلاب بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستا‌های ویرمونی آستارا و پاشاکی لاهیجان در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: شبکه فاضلاب مسکن مهر شهرستان‌های تالش، فومن، لاهیجان و آستانه اشرفیه نیز بزودی به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان افزود: برای احیای تالاب بین المللی انزلی، طرح نمونه جمع آوری فاضلاب روستای مبارک آباد شهرستان رشت با همکاری اداره کل محیط زیست گیلان و شرکت جایکای ژاپن اجرا شد.

 

نظر شما