رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت خبر داد:

طرح "الزام شهرداری رشت به ساماندهی مدیریت مراکز فرهنگی" به صحن شورای شهر می‌رود

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۹:۴۱:۲۹
کد خبر: ۸۰۳۵۱۳
طرح الزام شهرداری رشت به ساماندهی مدیریت مراکز فرهنگی به صحن شورای شهر می‌رود
در پنجاه‌ و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، طرح الزام شهرداری رشت به ساماندهی مدیریت مراکز فرهنگی، فرهنگسرا، خانه‌های فرهنگ و هنر، سرای محلات و بوستانهای موضوعی مصوب شد و مقرر گردید این طرح برای اجرایی شدن در صحن شورای اسلامی شهر رشت مطرح شده و پس از تصویب به شهرداری ابلاغ گردد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ در پنجاه و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، محمدحسن عاقل‌ منش با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و بیان مناسبت های هفته و تاکید بر اینکه روزهای سالگرد انقلاب اسلامی را در پیش است اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مورد توجه کمیسیون اجرای طرح "چهل یادمان با چهل خاطره" به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه امیدوار است همانطور که مردم در اوایل انقلاب با صفا، صمیمیت و یکرنگی کارها را به پیش می‌بردند، هم اکنون هم مردم و مسوولان با نگاه به اهداف انقلاب اسلامی با رهبری بزرگمردی همچون امام راحل به دور از نگاه فردگرایانه، تجمل‌گرایی و حرکت بر مدار ساده‌زیستی که مورد تاکید ایشان بوده به خواسته‌های جامعه توجه کنند و کارها را به پیش ببرند.
 
وی یکی از برنامه‌های این ایام را اجرای نصب ۴۰ یادمان با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی عنوان کرد و بر دقت و ظرافت در ساخت و اجرای این یادمانها تاکید نمود.
عاقل‌منش همچنین با اشاره به دستورالعمل جدید وزارت کشور و حضورش در همایش "شهر دوستدار کودک" در اصفهان خواستار راه‌اندازی یک اداره ویژه با این عنوان در شهرداری رشت شد و گفت: دستورالعمل اجرایی این طرح را وزارت کشور به همه شهرداریها ارسال کرده و در آن همه افراد زیر ۱۸ سال "کودک" محسوب شده‌اند و یک سری وظایفی که باید شهرداریها و دیگر سازمانها و ادارات انجام دهند تا به عنوان و برند "شهر دوستدار کودک" نایل آیند.
 
وی در ادامه به موضوع "گذر فرهنگی" و نشست با مسئولان اداره‌ کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز بهره‌گیری از بافت سنتی محلاتی همچون ساغریسازان و خواهرامام اشاره کرد و بیان داشت: ما در رشت مکانها و مراکز فرهنگی متعدد همچون ظرفیت پیاده‌راه را داریم که خود یک گذر فرهنگی محسوب می شوند اما چون بر این مکانها مدیریتی مشخص اعمال نمی‌شود و سازمان فرهنگی هم عملاً خلع سلاح است، نمی‌توانیم از این پتانسیل موجود خوب بهره ببریم، به همین جهت ما طرحی را تهیه کردیم که با عنوان "طرح الزام شهرداری رشت به ساماندهی مدیریت مراکز فرهنگی و ..." ان‌شاءالله پس از تصویب اعضای کمیسیون به شورا ارسال می‌شود.
 
عاقل‌منش سپس از علیرضا قانع دبیر کمیسیون خواست تا توضیحاتی در باره ویژگیهای این طرح ارائه دهد و قانع هم با اشاره به اینکه عمده‌ترین مسائل و مطالبات مردم با عدم برنامه‌ریزی مناسب اماکن فرهنگی، ورزشی و ... شهر و همچنین عدم استفاده از نیروهای متخصص و نداشتن بودجه و یا نبود ساختار مشخص، معطل می‌ماند، گفت: هدف از ارائه‌ این طرح رسیدن به نقطه‌ مطلوب برای مدیریت اماکن و مراکز فرهنگی، اجتماعی و هنری شهر رشت است و بدیهی است تا زمانی که شهرداری به عنوان مهمترین مجری مصوبات شوراها با حداقل برنامه و تشکیلات و تخصیص نامناسب بودجه و امکانات بخواهد در زمینه‌ مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود کند در انجام این کارها به توفیق چندانی نمی‌رسد.
 
قانع سپس به ماده واحده این طرح اشاره کرد و افزود: در این ماده واحده تاکید شده است که شهرداری می‌بایست در اسرع وقت ضمن مطالعه نحوه اداره مراکز فرهنگی در مراکز استانها و کلانشهرها و اخذ نظر از حوزه‌های فرهنگی شهرداری از طریق مرکز مطالعات، پیشنهاد مشخص خود در خصوص نحوه اداره و ساماندهی مدیریت مراکز فرهنگی، فرهنگسرا، خانه‌های فرهنگ و هنر، سرای محلات و بوستانهای موضوعی را در قالب لایحه به شورا ارائه نماید.
 
فاطمه شیرزاد: رویکردهای موضوعی سرای محلات و بوستانها مشخص شود
 
فاطمه شیرزاد هم در ادامه‌ این نشست خواستار مشخص شدن رویکردهای موضوعی سرای محلات و بوستانهای شهر شد و اظهار داشت: ما نمی‌دانیم چه مراکز فرهنگی با چه کارکرد ویژه و تخصصی در شهر ارائه خدمت می‌دهند. وضعیت سرای محلات ما هم همینطور است. مثلاً ما سرای محلات موضوعی مشخص همچون موضوع دارالقرآن در شهر نداریم. در صورتی که در این زمینه رشت پتانسیل بسیاری دارد. خانه هنر، خانه سلامت، خانه کارآفرین و یا صنایع دستی هم به همین شکل. هنوز رویکرد اصلی سراهای محلات و مسئولیت و مدیریت آنها مشخص نیست.
 

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا همچنین خواستار مطالعه‌ بیشتر طرح ارائه شده گردید و ادامه داد: یک سری مباحث هست که به دو یا چند کمیسیون مربوط می‌شود که به نظر من برای آنها باید جلسات مشترک کمیسیونها برگزار شود. مثلاً مباحثی که در زمینه‌ پارکها و یا موضوع بهداشت و سلامت در بوستانهای موضوعی یا سراهای محلات مطرح می‌شود، باید با کمیسیون بهداشت در جلسات مشترک بررسی شوند.

 
وی همچنین تاکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری وضعیت کمپینگ عینک را هم باید مشخص کند که به چه صورت مدیریت می‌شود؟
 
حسنی: در نشست های گذر فرهنگی، دست‌اندرکاران سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری حضور ندارند
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل و مواردی که در پیاده‌راه فرهنگی رشت مطرح و عنوان می‌شود، ربطی به مدیریت سازمان فرهنگی ندارند، گفت: ما تنها متولی و مسئول برگزاری برنامه‌هایی هستیم که خودمان تدارک می‌بینیم و اجرا می کنیم.
 
وی ادامه داد: مساله ای هم در ارتباط با هماهنگی ها وجود دارد، مثلاً ما در جلسات مربوط به گذر فرهنگی حضور نداریم. بهتر است به عنوان سازمانی که متولی اجرای برنامه‌های فرهنگی شهری است، نماینده‌ سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت هم در این جلسات حضور یابد تا در تصمیمات مرتبط نقش آفرین باشد.
 
وی در ادامه از علیزاده معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت خواست تا گزارشی تخصصی و کارشناسی در زمینه فعالیتهای مراکز فرهنگی مرتبط با این سازمان ارائه دهد.
 
علیزاده هم به وضعیت مدیریت ۱۳ سرای محله در مناطق پنجگانه شهرداری رشت پرداخت و در هر زمینه توضیحات کامل ارائه نمودند و همچنین گزارشی از کمپینگ عینک مطرح نمود: از ۱۹ واحد این کمپینگ ۱۰ واحد در اختیار تیمهای داماش و سپیدرود است و بقیه به تیمهای فوتسال و موارد اسکان میهمانان اضطراری اختصاص داده می شود.
 
وی به مشکلات این کمپینگ اعم از روشنایی و بدهی آن اشاره نمود و گفت: گاز کمپینگ عینک به دلیل داشتن بدهی به شرکت گاز قطع است و از نظر درآمدی هم این کمپینگ وضعیت خوب و مناسبی ندارد.
 
زاهد: موضوعات مالی و ارائه خدمت به مردم، پارادوکسی در اجرای برنامه‌ها ایجاد کرده است
 
فرهام زاهد در این بخش از نشست کمیسیون فرهنگی بیان داشت: وقتی پای مسائل مالی پیش می‌آید یک مقدار اولویتها به هم می‌ریزد. ما باید در موضوعاتی که نگاه حمایتی داریم با موضوعاتی که پای مسائل مالی پیش کشیده می‌شود مرز بگذاریم و موردی اولویتها را مشخص کنیم که کجا قصد درآمدزایی وجود دارد و کجا حمایت باید انجام شود؟
 
این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا همچنین گفت: این پارادوکس و تناقض را باید کاملاً در برنامه‌های شهرداری حل کنیم و در باره‌اش یکبار برای همیشه تصمیم بگیریم. الان هم فرصت خوبی است چون بودجه شهرداری باید بررسی شود و من خواهش می‌کنم با حضور همه اعضای شورای شهر در کمیسیونهای مختلف آیتم به آیتم درآمدها بررسی شوند و وضعیت نگاه حمایتی هم از موضوعات درآمدی تفکیک گردد تا مسئول مربوطه هم بتواند گزارش شفاف ارائه دهد.
 
محجوب: سیاست سازمان سیما، منظر شهری توجه به پارکهای موضوعی است
 
سجاد محجوب رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت هم با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح شده ایجاد پارکهای موضوعی است، خاطر نشان کرد: سیاست این سازمان هم در این جهت است تا با ایجاد بوستانهای کتاب، بانوان، گیاه شناسی، پارک انرژیهای تجدید پذیر و... توجه بخشی وسیع از شهروندان را به این پارکها جلب کند اما موضوعی که وجود دارد و ما بر آن تاکید داریم توسعه و نگهداری پارکها است.
 
وی افزود: اول از همه باید فضا و مکانی مناسب در اختیار سازمان قرار گیرد و دوم اینکه در نگهداری از آن با ما همکاری لازم بشود. مثلاً برق بوستان کتاب به علت بدهی قطع بود و ما تلاش کردیم در همان روزی که سردیس‌ها نصب شدند، برق وصل گردد.
 
محجوب ادامه داد: وقتی من و همکارانم دغدغه‌ نگهداری و تامین امکانات از جمله برق و آب و... بوستانها را داریم چگونه می‌توانیم به فکر ایجاد بوستانهای موضوعی باشیم که نیاز به طراحی و ابتکار عمل بیشتر دارند؟
 
بر پایه‌ این گزارش در پایان این نشست پس از بحث و بررسی حاضران طرح الزام شهرداری رشت به ساماندهی مدیریت مراکز فرهنگی، فرهنگسرا، خانه‌های فرهنگ و هنر، سرای محلات و بوستانهای موضوعی به تصویب اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی رسید تا به صحن شورا ارائه شود.
 

 

 

نظر شما