با حضور معاون رئیس جمهور و استاندار گیلان؛

بزرگترین سد لاستیکی گیلان در شهرستان لنگرود به بهره برداری رسید

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۱۲:۴۰:۴۸
کد خبر: ۸۱۰۰۱۸
بزرگترین سد لاستیکی گیلان در شهرستان لنگرود به بهره برداری رسید
همزمان با دهه مبارک فجر، سد لاستیکی پهلوان بست در لنگرود با حضور معاون رئیس جمهور و استاندار گیلان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛  مصطفی سالاری  استاندار گیلان در آیین افتتاح سد لاستیکی پهلوان بست لنگرود با تبریک دهه مبارک فجر و با تقدیر از تلاش ها و حضور اثرگذار دکتر محمدباقر نوبخت در گیلان، اظهار داشت: برنامه های استان در حوزه آب در 4 بخش پیش بینی شده است.

سالاری با بیان اینکه بخش اول برنامه ریزی ها به سدهای بلند از جمله پلرود، شفارود و لاسک مربوط می شود، عنوان کرد: امیدواریم این پروژه ها با حمایت دولت هرچه سریعتر به ثمر برسند.

وی سدهای لاستیکی را دومین حوزه مورد توجه در زمینه آب معرفی کرد و بیان داشت: در مجموع احداث 11 سد لاستیکی در دستور کار گیلان قرار گرفت و امروز شاهد به ثمر رسیدن سد لاستیکی پهلوان بست در لنگرود هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه کرد: تلاش می کنیم هرچه سریعتر به انتظار مردم برای بهره برداری از سایر سدهای لاستیکی استان که بسیار در حوزه تامین آب کشاورزی اثرگذار هستند، پایان دهیم.

وی ادامه داد: آب بندان ها در سومین سطح از برنامه ریزی های ما در زمینه آب قرار دارند و تمهیدات ویژه ای در این حوزه اندیشیده شده است.

سالاری با اشاره به اینکه ساماندهی آب بندان ها بدون هزینه کردن ریالی از منابع دولتی صورت می گیرد، افزود: پیمانکاران بخش خصوصی در قبال انجام کار از منافع اقتصادی ناشی از رسوبات برداشت شده بهره مند می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه لایروبی آب بندان ها، 400 میلیون متر مکعب آب تنظیمی به ظرفیت منابع آبی اضافه می شود و گیلان را از معضل کمبود آب کشاورزی نجات می دهد.

استاندار گیلان با بیان اینکه چهارمین بخش از برنامه های تعریف شده در حوزه آب نیازمند بررسی های عمیق می باشد، گفت: در این بخش ما حفر چاه در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است را مد نظر قرار داده ایم.

وی یادآور شد: اگرچه حفر چاه جدید در استان هایی که با مشکل کمبود آب و نزولات جوی مواجه هستند ممنوع است، اما در گیلان شرایط متفاوتی داریم و گاهی سطح بالای آب های زیرزمینی مشکل آفرین می شود.

دکتر سالاری تصریح کرد: ساماندهی پروژه ها در 4 بخش یاد شده می تواند مشکلات کمبود آب کشاورزی در گیلان را مرتفع سازد.

وی در ادامه به وضعیت پروژه های شهرستان لنگرود اشاره کرد و گفت: در دهه فجر امسال، 188 پروژه با اعتبار 45 میلیارد تومان در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

استاندار گیلان با یادآوری این نکته که طرح های بزرگی طی هفته ها و ماه های آینده در شهرستان لنگرود آماده افتتاح می شوند، افزود: پروژه های متعددی از جمله کمربندی، اورژانس هوایی و 2 بیمارستان در لنگرود دردست اجرا قرار دارند که یکی از بیمارستان ها در کوتاه مدت می تواند آماده بهره برداری شود.

وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی بندر چمخاله اشاره کرد و اظهار داشت: شاید بتوان این پروژه را گام جدیدی در کشور دانست که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برداشته شد.

سالاری با بیان اینکه بندر مذکور به طور ویژه در حوزه مسافری و گردشگری فعالیت خواهد کرد، گفت: با توجه به جذابیت های بی نظیر منطقه در حوزه گردشگری، آثار مثبت اجرای این پروژه بسیار بیشتر از 200 شغلی است که مستقیما ایجاد می کند.

نماینده عالی دولت در گیلان عنوان کرد: با احداث بندر چمخاله به طور حتم مشاغل متعددی در پس کرانه به وجود می آید و با رونق گردشگری، اقتصاد شهرستان نیز قوت می گیرد.

گفتنی است؛ سد لاستیکی پهلوان بست بزرگترین سد لاستیکی در کشور محسوب می شود که با اعتبار 10 میلیارد تومان احداث شد و به بهره برداری رسید.

نظر شما