معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان:

اجرای شیوه‌نامه ساماندهی رودخانه‌ها عامل کاهش چشمگیر خسارت بارش‌های شدید در گیلان بود / اقدامات بموقع مانع از قطع گاز استان در روزهای اخیر شد

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۳:۰۵:۱۳
کد خبر: ۸۳۶۹۹۱
اجرای شیوه‌نامه ساماندهی رودخانه‌ها عامل کاهش چشمگیر خسارت بارش‌های شدید در گیلان بود / اقدامات بموقع مانع از قطع گاز استان در روزهای اخیر شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان بر ضرورت حفظ سرمایه‌های کشور برای نسل‌های آینده و ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها تأکید کرد و گفت: جدیت در اجرای نکات ایمنی، تشدید نظارت‌ها، رعایت مسائل زیست‌محیطی و حفظ بستر رودخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ علی اوسط اکبری مقدم در جلسه شورای فنی استان گیلان به بارش باران و وقوع سیل در برخی استان‌های کشور از آغازین روزهای سال 98  اشاره کرد و افزود: باتوجه به تمهیداتی که پس از وقوع سیل در مهرماه سال 97 در استان گیلان انجام شد، شاهد مدیریت مطلوبی در بارش‌های شدید اخیر بودیم.

وی بر ضرورت پیش‌بینی‌های لازم به منظور جلوگیری از هرگونه خسارات ناشی از حوادث توسط دستگاه‌های اجرایی تأکید و تصریح کرد: فراغت از هر بحرانی به معنای پایان هرگونه مشکل نیست بلکه باید با بررسی دقیق‌تر، نواقص احتمالی را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به حضور خود در معیت دکتر سالاری استاندار گیلان در مناطق سیل‌زده استان لرستان اشاره و خاطرنشان کرد: در موضوع آبخیزداری به صورت جدی اقدام شده بود اما تجاوز به بستر فعال رودخانه‌ها و ساخت و ساز در حاشیه آن، جاری شدن سیل را به دنبال داشت.

وی توجه به مسائل آبخیزداری را یکی از موضوعات حائز اهمیت در استان گیلان عنوان و اظهار داشت: اگر تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در حاشیه رودخانه‌های استان گیلان مشخص نشود در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

اکبری مقدم بر لزوم تهیه آمار دقیق ساخت و سازهای صورت‌گرفته در حاشیه رودخانه‌ها توسط دستگاه‌های متولی تأکید کرد و افزود: اگر برای آزادسازی بستر و حرائم رودخانه‌ها با جدیت اقدام شود می‌توانیم جلوی بسیاری از بحران‌های ناشی از سیل را بگیریم.

وی به پایکاربودن مدیران و دست‌اندرکاران دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی از ابتدای سال 98 به صورت شبانه‌روزی برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای مردم استان اشاره و خاطرنشان کرد: با اقداماتی که پس از ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی رودخانه‌ها صورت گرفت در بارش‌های اخیر شاهد کمترین خسارات بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه اقلیم گیلان همیشه بارش‌های شدید باران را داشته و دارد گفت: هرگونه اهمال و کم‌کاری در توجه به حاشیه رودخانه‌ها و بستر آن در مقاطع حساس برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

وی بررسی میدانی اقدامات انجام شده و مورد نیاز در حاشیه رودخانه‌ها را از وظایف اصلی مدیران دستگاه‌های متولی این بخش دانست و اظهار داشت: پیشگیری از وقوع هرگونه بحران باعث می‌شود تا با کاهش حوادث نیازمند جبران خسارات نباشیم.

اکبری مقدم نظارت جدی در مسیر احداث پل‌ها و ابنیه‌ها را ضروری دانست و افزود: باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود ماشین‌آلات مدرن در اجرای پروژه‌های عمرانی باید علاوه بر رعایت دقیق نکات فنی، نظارت‌ها نیز تشدید شود.

وی بر ضرورت حفظ سرمایه‌های کشور برای نسل‌های آینده تأکید و خاطرنشان کرد: انتقال تجربیات به مهندسان جوان و جدیت در اجرای نکات ایمنی، مسائل زیست‌محیطی و حفظ بستر رودخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در مدیریت حادثه ترکیدگی خط لوله انتقال گاز در رودخانه سفیدرود طی هفته گذشته گفت: اگر اقدامات با تدبیر و به موقع انجام نمی‌گرفت قطع گاز بخش‌هایی از استان گیلان را به دنبال داشت.

نظر شما
پرونده ویژه