لاهوتی :

برگشت ارز صادراتی به کشور با توسعه صادرات محقق می شود

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۹:۵۶:۴۴
کد خبر: ۸۴۲۱۰۵
برگشت ارز صادراتی به کشور با توسعه صادرات محقق  می شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید توسعه صادرات در کشور فرصت طلایی برای تولیدکننده فراهم می کند و راه هایی برای برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از خانه ملت ،مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به تدابیر بانک مرکزی در مقابل فاز جدید تحریم‌ها، گفت: تدابیر شش‌گانه ارز، تولیدی و تجاری  بانک مرکزی  برای مقابله و خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا اقدام کاملا درستی است و راهی جز این برای مقابله با فشارهای اقتصادی تحمیلی وجود ندارد.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه یکی از گام های مدنظر بانک مرکزی رشد صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز صادراتی به کشور، بیان داشت: از آنجایی که با بالا رفتن قیمت ارز قدرت خرید در داخل کشور کاهش یافته ، شرایط و بستر خوبی برای صادرات ایجاد شده است و تولیدکننده قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را پیدا کرده که باید از این فرصت استفاده کرد.

ارتقا کیفیت کالای داخلی

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص کیفیت کالاهای ایرانی در مقایسه با کالاهای خارجی، اظهار داشت: طبیعتا وقتی به سمت صادرات کالاها می رویم باید کیفیت محصولات تولیدی ارتقا پیدا کند تا  از عهده رقابت با کالاهای مشابه خارجی را پیدا کند، از این رو باور داریم با نگاه به صادرات، قطعا کیفیت محصولات ارتقا پیدا می کند.

وی با بیان اینکه کشور همواره درگیر قاچاق کالا به داخل بوده است، ادامه داد: این در حالی است که اخیرا با پدیده قاچاق کالاها از کشور به خارج هستیم و دقیقا شرایط برعکس شده است، در گذشته زمینه واردات فراهم بوده و اکنون شرایط صادرات فراهم است.

کسب درآمد ارز با افزایش 2 درصدی صادرات 

لاهوتی در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران حدود هزار و 600 میلیارد دلار وادرات دارند، گفت: با توجه به توان وادراتی کشورهای همسایه اگر ما بتوانیم تنها 2 درصد صادرات کشور را افزایش دهیم بالغ بر 20 تا 30 میلیارد دلار بر درآمد صادراتی افزوده می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین تدابیری که بانک مرکزی برای عبور از شرایط تحریمی در نظر گرفته است و تلاش برای رشد صادرات غیر نفتی دارد کاملا درست و منطقی است، از این رو باید کمک کرد که نگاه صادرات غیر نفتی در کشور تقویت شود.

صادرات فرصت طلایی برای تولیدکنندگان است

وی با بیان اینکه صادرات فرصت طلایی است، بیان داشت: ممکن است افزایش صادرات در لایه های دیگر آسیب زا باشد اما در واقع برای تولیدکنندگان فرصت بسیار طلایی فراهم می کند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به آماری که وزیر اقتصاد از میزان برگشت ارز صادراتی ارائه داده است، گفت: از 40 میلیارد دلار صادرات، تنها 10 میلیارد دلار آن به کشور بر می گردد که این آمار نشان می دهند اوضاع در این حوزه خوب نیست، بنابراین ضمن اینکه باید زمینه برای صادرات کالاها فراهم باشد باید شرایطی برای برگشت ارز به چرخه اقتصادی ایجاد کرد.

برخی صادر کنندگان نمی خواهد ارز به کشور برگردد

لاهوتی به علل عدم برگشت ارز صادراتی اشاره کرد و بیان داشت: برخی صادرکنندگان نمی خواهند درآمد ارزی شان به کشور برگردد که متولیان امور باید پیگیری کنند تا وقتی کالایی صادر می شود حتما پول آن به چرخه اقتصادی برگردد، اما در برخی موارد صادرکننده خواهان برگشت سرمایه اش به داخل کشور است اما به دلیل تحریم های بانکی این امکان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: انتظار می رود بانک مرکزی و دولت شرایطی را فراهم کنند که سرمایه ها به کشور برگردد، آمریکا سیستم بانکی دنیا را تحت نظر دارد تا مانع انتقال و جابجایی پول به ایران شود، بنابراین باید روش هایی برای انتقال مالی در مبادلات اقتصادی بین المللی فراهم شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: مبادلات بین المللی انجام می شود و ارز آن به روش های مختلفی وارد کشور می شود، بنابراین راه هایی وجود دارد که به دلیل تحریم ها بیان آن درست نیست، اما در کل باید گفت که راه حل هایی برای بازگشت ارز صادرات به کشور وجود دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز