کشف لاشه دو قلاده فک خزری

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۳:۲۱:۱۰
کد خبر: ۸۴۹۳۸۳
کشف لاشه دو قلاده فک خزری
لاشه دو قلاده فک خزری در پره های صیادی استان در شرق گیلان کشف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ در اوایل فروردین ماه سالجاری پس از اعزام نماینده مرکز حفاظت فوک خزری ایران به همراه کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان رودسر به محل، مشخص گردید دو لاشه کشف شده مربوط به نوزاد فک خزری است. بدن لاشه ها پوشیده از کرک سفید بوده و در تور صیادان گرفتار شده بودند.

عملیات بیومتری در محل انجام و سپس لاشه ها توسط مرکز حفاظت از فک خزری ایران به فریزر منتقل و متعاقباً در محل شبکه دامپزشکی شهرستان بندر انزلی نسبت به کالبد گشایی از لاشه ها اقدام شد. بر اساس گزارش کالبد گشایی هیچ گونه علائم ضرب و جرح بر روی لاشه ها دیده نشد و دلیل مرگ هر دو فک، خفگی در آب بر اثر گیرافتادن در تور ماهیگیران بوده است. قابل توجه اینکه در یکی از لاشه ها در دریچه پیلور معده، انسداد در اثر بلع تکه ای زباله پلاستیکی مشاهده گردید که گرچه عامل مرگ نبوده اما می توانست پس از گذشت چند روز و طولانی شدن زمان انسداد دستگاه گوارش، زباله پلاستیکی خود تبدیل به عامل مرگ فوک شود.

فک خزری با نام علمی  Phoca Caspica و نام لاتین Caspean Seal  در گروه پستانداران دریایی جا دارد و شکار آن ممنوع است. قلمروی این گونه ارزشمند، تنها دریاچه خزر می باشد که نیازمند توجهی مضاعف در خصوص حفاظت و تامین محیطی سالم برای زیستن دارد.

عواملی چون گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، برخورد با قایق ها و کشتی ها و همینطور بعضاً کشتار عمدی توسط ماهیگیران و شکارچیان، آلودگی های زیست محیطی، کاهش ذخایر غذایی دریاچه خزر از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش جمعیت فک های خزری به شمار می رود.

این اداره کل از جوامع ساحلی به ویژه جامعه ماهیگیران درخواست می کند در صورت مواجه شدن با فک زنده، از آسیب زدن به این موجود ارزشمند خودداری کرده و همچنین در صورت مشاهده لاشه فک، در اسرع وقت مراتب را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان یا به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی اطلاع رسانی کنند.

 

%d9%81%da%a9+%d8%a7%d9%88%d9%84

نظر شما