در هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:

بررسی و کنترل فشار خون با هدف حفظ سلامت شهروندان بررسی شد

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۱۴:۲۸:۲۹
کد خبر: ۸۵۰۹۸۴
بررسی و کنترل فشار خون با هدف حفظ سلامت شهروندان بررسی شد
در هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت پیرامون بررسی و کنترل فشار خون با هدف حفظ سلامت شهروندان بحث و گفت و گو شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در ابتدای این جلسه با آرزوی قبولی عبادتها و عزاداریهای مومنین روزه دار در ماه مبارک رمضان و شب های پر خیر و برکت لیالی قدر اظهار کرد : طرح بسیج ملی کنترل فشار خون مبحثی است که می تواند تاثیر بسزایی در حفظ سلامت شهروندان ایفا کند.

فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه طی چند سال اخیر تعامل خوبی ما بین حوزه سلامت شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی برقرار شده است افزود: اخیرا نیز تفاهم نامه ای ما بین دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری رشت با هدف راه اندازی خانه سلامت منعقد شد و از این بابت ۶ کارگروه فعال و اقدامات خوبی انجام شده است.
 
وی به غربالگری چهار هزار نفر در این خانه های سلامت اشاره کرد و گفت: توجه به حوزه سلامت شهروندان امری ضروری بوده و در این راستا در مناسبت های مختلف ایستگاه های سلامت در پیاده راه فرهنگی رشت راه اندازی می شود که با استقبال خوب شهروندان مواجه است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با بیان اینکه اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون یکی دیگر از اقدامات موثر در راستای توجه به سلامت شهروندان است تصریح کرد: در گذشته شهرداری ها بیشتر درگیر مباحثی از جمله دریافت عوارض و اقدامات این چنینی بوده اما چند سالی است که نقش مشارکتی شهرداری رشت در این مباحث افزایش پیدا کرده و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.
 
شیرزاد به زمان اجرای طرح بسیج ملی فشار خون اشاره کرد و گفت: فاز اجرایی این طرح از ۱۷خرداد آغاز و تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت و شهروندان می توانند طی این مدت با در دست داشتن کارت شناسایی و با مراجعه به مراکز درمانی از این بابت تحت غربالگری قرار بگیرند.
 
وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی و شهرداری رشت آمادگی خود را از این بابت با دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام می کند افزود: شهرداری های مناطق رشت نیز ملزم به همکاری در این باره هستند و پیشنهاد می کنم با با نصب برچسب های زمینی در پارکها و غیره بتوانیم اطلاع رسانی بهتری در این مورد انجام بدهیم.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به مبحث ساماندهی و غربالگری سگ های بلاصاحب در رشت اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته کمیسیون بهداشت شورای رشت مسئوولیت این مقوله به ذاکری، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت شورای شهر واگذار شده است.
 
عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در جلسه امروز با اشاره به اینکه پیگیر مشکلات پیرامون ساماندهی سگ های بلاصاحب در رشت هستم اظهار کرد: طی هفته اخیر جلسات متعددی با برخی از دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد در این باره برگزار شده و پس از انجام بررسی های متعدد به این باور رسیدیم که زمین کارخانه کودآلی مکان مناسبی برای نگهداری سگ های بلاصاحب نیست.
 
 
بهراد ذاکری با بیان اینکه به طور موقت مکانی به منظور ساماندهی سگ های بلاصاحب در نظر گرفته شده است افزود: در این مکان جدید نسبت به عقیم سازی و واکسناسیون سگهای بلاصاحب اقدام می شود.
 
وی به طرح بسیج ملی فشار خون اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی در پیشگیری و کنترل این بیماری بسیار موثر است.
 
ذاکری با اشاره به اینکه در گذشته حوزه سلامت در شهرداری رشت مغفول مانده بود بیان کرد: برای اطلاع رسانی بهتر در حوزه سلامت می توانیم از اتوبوس های درون شهری استفاده و آمادگی خود را برای همکاری متقابل با دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیرامون چنین طرح هایی اعلام می کنیم.
 
ذاکری با تاکید بر اینکه ایستگاه های سلامت ثابت در رشت ایجاد شود گفت: با توجه به اهمیت حوزه سلامت پیشنهاد می کنم مکان هایی ثابت سلامت در رشت ایجاد شده و از این طریق شهروندان تحت غربالگری بیماری هایی از جمله دیابت، فشار خون و غیره قرار بگیرند.
 
عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با تسلیت ایام شهادت امام علی (ع) اظهار کرد: مقوله سلامت همواره مورد توجه شورا و شهرداری رشت قرار دارد و این مبحث برای شهروندان نیز بسیار حائز اهمیت است.
 
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه از فضای شهری می توانیم برای تبلیغ درباره طرح بسیج ملی فشار خون استفاده کنیم افزود: از ظرفیت تلویزیونهای شهری ، اتوبوس ها و تاکسی های درون شهری می توانیم برای اطلاع رسانی بهتر در این باره بهره مند شویم.
 
وی با تاکید بر اینکه معتقدم تمامی دستگاه های دولتی و مراکزی از جمله بیمارستان ها، دانشگاه ها و غیره یک رسانه بزرگ هستند گفت: مردم با فرهنگ رشت برای سلامت خود حساسیت بالایی دارند و پیشنهاد می کنم برای همه گیر شدن اطلاع رسانی پیرامون طرح بسیج ملی فشارخون از محیط های داخل ادارات، فضاهای آموزشی و درمانی نیز استفاده کنیم.
 
پیمان پارسا رئیس سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به انجام اطلاع رسانی مناسب پیرامون طرح بسیج ملی فشار خون اظهار کرد: می توانیم از ظرفیت اتوبوس، تاکسی ، ون های تحت نظارت شهرداری رشت برای گسترش اطلاع رسانی در این باره استفاده کنیم.
 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حوزه سلامت بسیار مورد تاکید و توجه است اظهار کرد: با توجه به اهمیت این مبحث شهرداری رشت طی تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به ایجاد خانه سلامت به منظور غربالگری شهروندان اقدام کرده است.
 
محمد رضا علیزاده با اشاره به طرح بسیج ملی فشار خون افزود: یقینا با احداث ایستگاه سلامت ثابت در سطح پارک های رشت می توانیم اقدامات بهتری در حوزه سلامت انجام بدهیم.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با حضور در جلسه عصر امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه تعاملات خوبی ما بین دانشگاه علوم پزشکی و کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت برقرار است اظهار کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون همانند طرح فلج اطفال در کل کشور اجرایی می شود و خوشبختانه در دوران اجرای طرح فلج اطفال استان گیلان عملکرد بسیار خوبی ارائه کرد.
 
اسماعیل نورصالحی با بیان اینکه تعامل شهرداری رشت با دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای طرح های مختلف نشان دهنده جامع نگری مدیران این حوزه است افزود: در تلاشیم تا با تبلیغات وسیع و اطلاع رسانی مناسب، طرح بسیج ملی فشار خون در استان گیلان بسیار خوب و با عظمت برگزار شود.
 
وی با تاکید بر اینکه به واسطه نوع زندگی و مصرف بالای نمک در گیلان مردم این استان بیش از دیگر استانهای کشور در معرض ابتلا به فشار خون قرار دارند گفت: در استان گیلان چهار برابر دیگر استان های کشور نمک مصرف می کنند و این مسئله موجب افزایش سکته های قلبی و مغزی شده است.
 
نورصالحی با اشاره به اینکه باید به مقوله پیشگیری و اطلاع رسانی درباره مضرات مصرف نمک و ابتلا به بیماری هایی از جمله فشار خون توجه بیشتری معطوف شود بیان کرد : مردم گیلان از سطح سواد و آگاهی بسیار بالایی برخوردار هستند و همواره در چنین مباحثی تعامل بهتری از خود نشان می دهند.
 
وی با بیان اینکه برچیده شدن نمکدان ها از روی سفره ها کاهش مصرف نمک در استان را به همراه دارد افزود: یقینا با تحقق این مهم از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری می شود.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه برای اطلاع رسانی عمومی می توانیم از ظرفیت اتوبوس ها و تاکسی های درون شهری استفاده کنیم گفت: افراد در زمان اجرای این طرح با مراجعه به مراکز و ایستگاه های درمانی تحت غربالگری قرار می گیرند.
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه در سال ۹۷ چهاره هزار مرگ در گیلان ثبت شد اظهار کرد: حدود هفت هزار مورد از این آمار مرگ و میر بر اساس بروز سکته های قلبی و مغزی بود که ارتباط مستقیم با فشار خون دارد.
 
طلعت کاویانی با تاکید بر اینکه گیلان چاق ترین استان کشور است افزود: گیلان چاق ترین و جزو مسن ترین استان های کشور است و بر اساس این مباحث باید به بیماری فشار خون توجه بیشتری معطوف شود.
 
وی با پیشنهاد اجرای طرح شهر سالم در مناطق پنجگانه شهرداری رشت گفت: اجرای این طرح به صورت محله به محله و منطقه به منطقه می تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز بیماریها در رشت ایفا کند و دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمادگی خود را به منظور تعامل با شهرداری رشت پیرامون اجرای این مهم اعلام می کند.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز