سرپرست معاونت اجتماعی پلیس گیلان :

سگ گردانی جرم است و پلیس برابر قانون با آن برخورد می‌کند

۱۳۹۸/۰۳/۰۶ - ۱۰:۰۳:۱۳
کد خبر: ۸۵۱۱۳۵
سگ گردانی جرم است و پلیس برابر قانون با آن برخورد می‌کند
سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گفت: پدیده سگ گردانی به لحاظ تهدید علیه بهداشت عمومی، ایجاد مزاحمت و حساسیت و تنفر در دیگر شهروندان، داشتن منافات با اخلاق و دستورات دینی و عرف جامعه ایرانی بنا بر نص صریح قانون در مواد ۴۴ و ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری جرم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ سرهنگ " مجید رسول‌زاده فرساد " در تشریح این مطلب بیان داشت: خداوند بزرگ به عنوان خالق جهان هستی نشانه‌هایی از قدرتش را در خلقت انواع حیوانات به ما نشان داده است و یکی از حیواناتی که همواره در طول تاریخ در کنار انسان‌ها زندگی کرده و خدمات زیادی از نگهبانی دام، انبارها، منازل مسکونی، کشیدن و جابه جایی انسان و بار در شرایط سخت زندگی در مناطق قطبی گرفته تا کشف مواد مخدر، یافتن انسان‌های زنده زیر آوار، کمک به دستگیری مجرمان و شرکت در عملیات‌های نجات شهروندان، ارائه کرده سگ است.

این مقام انتظامی افزود: امروزه شاهد گسترش پدیده‌ای نوظهور و برگرفته از تفکر غربی به نام سگ گردانی در جامعه هستیم که موجبات آزار و اذیت شهروندان را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با گذشت زمان شاهد تغییر کارکرد و نقش این حیوان باوفا در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی بوده‌ایم، ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها در جوامع غربی با نگهداری سگ در منزل آن را به عنوان عضوی از خانواده پذیرفته و به دلیل فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی و کمرنگ شدن ارتباط با اعضاء خانواده، کمبودهای عاطفی خود را با نگهداری از سگ یا دیگر حیوانات خانگی جبران می‌کنند.

سرهنگ رسول‌زاده با اشاره به اینکه امروز شاهد این هستیم که گاهی میزان محبوبیت سگ در خانواده‌های غربی از محبوبیت انسان‌ها نیز بیشتر است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که در پدیده‌ای نوظهور برخی شهروندان با نمایش سگ‌های خود در معابر عمومی، پارک و یا حمل آن در خودرو، موجب آزار و اذیت جسمی و روانی دیگر شهروندان را فراهم می‌کنند.

رسول‌زاده سگ گردانی را سوغات تفکر غربی دانست و اظهارداشت: این موضوع در کشور ما سابقه تاریخی نداشته و حتی با شرع مقدس اسلام و فرهنگ ایرانی نیز همخوانی ندارد و چه بسا انجام این عمل باعث ایجاد وحشت و آزار و اذیت دیگر شهروندان به ویژه کودکان را فراهم می‌کند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در همین زمینه شکایات متعددی از شهروندان داشته‌ایم که پارس کردن یا گاز گرفتن سگ‌ها در پدیده سگ گردانی موجب ایجاد وحشت و یا ایراد جراحت در کودکان و خردسالان و بزرگسالان شده است، بیان داشت: گاهی اوقات صاحبان این سگ‌ها در برابر اعتراض شهروندان آسیب دیده با یک رویکرد غیر مسؤولانه نه تنها حاضر به عذرخواهی نشده‌اند بلکه با هتک حرمت آن شهروند از اقدام سگ‌های خود دفاع نیز کرده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز با یک پدیده ناپسند مواجه هستیم که علاوه بر اینکه با فرهنگ ما همخوانی ندارد موجبات آزار و اذیت و سلب آسایش دیگر شهروندان را نیز فراهم کرده که این خود در واقع تضییع حقوق شهروندی است.

سرهنگ رسول‌زاده در ادامه به گزارشات و شکایات متعدد مبنی بر انتقال انواع بیماری و آلودگی‌های صوتی در اماکن مسکونی به ویژه آپارتمان‌ها از سوی شهروندان اشاره کرد و گفت: همه این موارد نیروی انتظامی را به عنوان مسؤول تأمین امنیت، نظم و آسایش شهروندان مکلف می‌کند تا با پدیده سگ گردانی در خیابان‌ها، معابر، اماکن عمومی و یا حمل آشکار آن در خودرو برخورد کند.

سرپرست معاونت اجتماعی پلیس گیلان به قوانین موجود زمینه سگ گردانی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: پدیده سگ گردانی به لحاظ تهدید علیه بهداشت عمومی، ایجاد مزاحمت و حساسیت و تنفر در دیگر شهروندان، داشتن منافات با اخلاق و دستورات دینی و عرف جامعه ایرانی بنا بر نص صریح قانون در مواد ۴۴ و ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری جرم محسوب می‌شود و نیروی انتظامی به اقتضای تکالیف ضابطین در مواجهه با جرایم مشهود و نامشهود ملزم به برخورد و معرفی متخلفان به مراجع قضائی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز