ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۷:۴۰:۳۵
کد خبر: ۸۶۶۵۳۶
ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی
یونسکو جنگل‌های هیرکانی ایران را ثبت جهانی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: جنگل‌های هیرکانی ایران بعنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران پس از کویرلوت در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست جهانی قرار گرفت.

شهرود امیرانتخابی افزود: در این اجلاس که با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر باکوی جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است، امروز پرونده جنگل‌های هیرکانی که به نام جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

وی با اشاره به وسعت ۲میلیون هکتاری جنگل‌های هیرکانی در ایران گفت: ۱۵نقطه از این جنگل شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، جهان نما، بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گشت رودخان فومن، سیاه رود رودبار و منطقه حفاظت شده لیسار تالش است امروز ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطر نشان کرد: ۳سایت منطقه حفاظت شده لیسار تالش، سیاه رود رودبار و گشت رودخان فومن در گیلان قرار دارد که امروز در قالب جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد.

شهرود امیرانتخابی گفت: جنگل‌های هیرکانی در ۵ استان سمنان، گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی گسترده است و ثبت جهانی این جنگل ها، این ۵ استان را به مقاصد مهم گردشگری جهانی تبدیل می‌کند.

وی افزود: قدمت جنگل‌های هیرکانی که بیشترین پوشش آن در حاشیه جنوبی دریای خزر است به ۲۵تا۵۰ میلیون سال و عصر یخبندان و دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در پایان اعلام کرد: ایران پیش از این ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی بیابان لوت داشت.

 

نظر شما