ورود گردشگر به گیلان ،تهدید یا فرصت ؟ / زیر ساخت هایی که جوابگوی حجم بالای مسافران نیستند

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۴:۴۹:۴۷
کد خبر: ۸۷۸۴۸۵
ورود گردشگر به گیلان ،تهدید یا فرصت ؟ /  زیر ساخت هایی که جوابگوی حجم بالای مسافران نیستند
شاید آب و هوای گیلان علت این امر باشد و شاید تاثیر تبلیغات و انتشار عکسهای مناطق دیدنی در فضای مجازی سرمنشاء این پدیده باشد اما بهرحال استان گیلان شاهد حضور خیل عظیمی از گردشگران خصوصا در پایان هفته است که برخی معتقدند به ترافیک درون و برون شهری ،تولید پسماند و غیره دامن می زنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ ساعت از نیمه شب گذشته و اتوبان رشت انزلی شاهد ترافیک سنگین است ،به پلاک خودرو ها که می نگرید اکثرا بومی استان نیستند و برای گذراندن تعطیلات به گیلان آمده اند .در حال حاضر این ذهنیت در بین قاطبه ی مردم استان ایجاد شده که با توجه به زیر ساخت های محدود گیلان آیا ورود گردشگر به این نقطه از کشور توجیهی دارد و آیا پذیرش حجم بالای مسافران در گیلان عملا امکانپذیر است ؟  و اما در بین مسوولین و مدیران استان و شهرستان دیدگاههای مختلفی وجود دارد.

میر شمس مومنی زاده فرماندار شهرستان رشت در خصوص بهره گیری از فرصت های گردشگری شهرستان رشت می گوید : استان گیلان و علی الخصوص شهرستان رشت این پتانسیل را دارد که گردشگران را در فصول مختلف سال به خود جذب کند و البته باید با برنامه ریزی های موثر از فرصت ها استفاده کرد.

وی می افزاید : توسعه ی گردشگری موجب رونق اقتصادی خواهد شد و لازمه ی این امر اطلاع رسانی صحیح ،ایجاد زیر ساخت های گردشگری مناسب ،برقراری نظم و امنیت و خدمات رسانی درست خواهد بود .

میرزایی رییس میراث شهرستان رشت نیز از ورود بیش از 6 میلیون مسافر در چهارماهه سال جاری به گیلان خبر می دهد و می گوید : در 4 ماهه ی نخست سالجاری تعداد خودروهایی که از محورهای مختلف وارد استان شده اند 6 میلیون و 71 هزار و 202 خودرو بوده که 28 میلیون و 431 هزار و 539 نفر به استان ورود کرده اند و سهم شهرستان رشت در ورودی آزاد راه رشت قزوین و جاده قدیم به گیلان 4 میلیون و 585 هزار و 783 خودرو بوده و 19 میلیون نفر از طریق شهرستان رشت به مناطق دیگر استان رفته اند.

میرزایی می افزاید : آمار اقامت مسافران در طی این مدت در استان 5 میلیون و 642 هزار و 933 نفر بوده که در واحدهای اقامتی دارای مجوز ، کمپینگ ها ،توسط اماکن اقامتی دستگاههای اجرایی ،خانه مسافر و اسکان آموزش و پرورش اقامت کرده اند .

حسن مهرور رییس جامعه هتلداران گیلان در خصوص ورود مسافران به استان و بحث رونق اقتصادی برای فعالان بخش گردشگری می گوید : در خصوص توسعه ی گردشگری و جلب گردشگران به گیلان این امید از سوی فعالان بخش خصوصی وجود دارد که رشد درآمدی و اقتصادی از حجم مسافر زیاد ،عایدشان شود .

وی ضمن گلایه از وجود خانه مسافران و ویلاهای بدون مجوز می افزاید : مشکلی که هتلداران گیلان با آن مواجه هستند ،وجود ویلاها و خانه مسافرهای فاقد مجوز است که مسافران را توسط افراد تابلو بدست در ورودی شهرهای گیلان به محل های اسکان خود هدایت می کنند و شانس جذب مسافر از هتل ها گرفته می شود .

مهرور ادامه می دهد : آمار اسکان در هتل ها بر اساس ضریب اشغال سنجیده می شود و این در حالی است که مشاهده شده با وجود ورود حجم بالای مسافر به استان در فصول مختلف سال ،هتل ها از درصد ضریب اشغال پایینی برخوردار بوده اند .

وی اذعان می دارد : قطعا استان برای رونق گردشگری نیازمند زیر ساخت های اقامتی ،هتل ها و واحدهای اقامتی مناسب است و سرمابه گذارانی را نیز به خود می طلبد اما در حال حاضر باید از سرمایه گذاران بخش گردشگری خصوصا هتل ها حمایت بیشتری شود تا رغبت و انگیزه برای  طرحهای توسعه ی بیشتر در حوزه ی گردشگری فراهم شود .

پای صحبت فعالان زیست محیطی ، شاغلان حرفه ی حمل و نقل و برخی کاسبان و مردم محلی که می نشینید از این سخن می گویند که باید آسیب های ورود حجم بالای مسافر به استان سنجیده و مورد ارزیابی قرار گیرد.

رهاسازی زباله در بکرترین نقاط از طبیعت گیلان ، ترافیک کلافه کننده ، بروز برخی رفتارهای نابهنجار اجتماعی در بعضی نقاط و رونق نگرفتن اقتصاد محلی روستاهای گیلان از جمله مواردی است که باید با دقت به آن پرداخته شود و تهدید ها را با برنامه ریزی صحیح و کارشناسی به فرصت هایی برای استان بدل کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز