ثبت بازار تاریخی آسیابر دیلمان در فهرست آثار ملی

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۲:۴۵:۱۵
کد خبر: ۸۸۶۳۷۱
ثبت بازار تاریخی آسیابر دیلمان در فهرست آثار ملی
بازار تاریخی آسیابر دیلمان در فهرست آثار ملی ثبت ملی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: پرونده این بازار که در روستای تاریخی ۳ هزار و ۵۰۰ ساله آسیابر از توابع شهرستان سیاهکل قرار دارد تا یک هفته آینده برای ثبت ملی تکمیل می‌شود.

شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه بازار تاریخی آسیابر دیلمان یکی از مهمترین بازار‌های تاریخی سنتی روستایی است افزود: تلاش می‌کنیم تا این بازار به‌عنوان تنها بازار سنتی ثبت شده گیلان تا پایان شهریور با همکاری مردم منطقه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ مغازه سنتی در این بازار تاریخی قرار دارد که در قدیم صاحبان مشاغل سنتی، چون چلنگری، طب سنتی، پالان دوزی، خیاطی، خواربار فروشی، چای خانه، لباس فروشی و نانوایی در آن مشغول فعالیت بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، برگزاری جشنواره نوروزبل در این بازار در سالیان گذشته را موجب رونق و توسعه گردشگری آن اعلام کرد و گفت: بخشی از بازار قدیمی و سنتی آسیابر را اهالی روستا به دلیل برگزاری مراسم نوروزبل و رونق گردشگری احیا کرده اند.

شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه تعدادی از آثار تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است افزود: حمام قدیمی مربوط به دوره صفویه، گورستان‌ها و قنات تاریخی از جمله آثار ثبت شده این روستای تاریخی است که می‌تواند این روستا را به‌عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری کشور معرفی کند.

 

نظر شما