برگزاری جلسه رسیدگی کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گمرک بندرانزلی

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۱۴:۴۵:۵۴
کد خبر: ۸۹۱۰۲۷
برگزاری جلسه رسیدگی کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گمرک بندرانزلی
جلسه رسیدگی کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گمرک بندرانزلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از گمرک به ریاست نادر قاضی پور، حسن خسته بند نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و شکری عضو کمیته تحقیق و تفحص با حضور ذاکر معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی، گواهی معاون حفاظت پرسنلی دفتر مرکزی حراست گمرک ج.ا.ا، آیتی مدیرکل دفتر تزانزیت گمرک ایران، ابوالقاسم یوسفی نژاد ناظر گمرکات استان گیلان، آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان و معاونین امورگمرکی، پشتیبانی و توسعه منابع انسانی و سایر مدیران و کارشناسان گمرکات این استان در محل ستاد نظارت گمرکات استان گیلان و گمرک بندر انزلی برگزار شد..

در ابتدای این نشست ناظرگمرکات استان گیلان ضمن به تشریح عملکرد و خدمات گمرکات گیلان پرداختند و افزودند؛ قدمت فعالیت گمرکات گیلان و به ویژه گمرک بندر انزلی به بیش از 300 سال می رسد و طی سالهای پس از انقلاب حجم فعالیت و خدمات این گمرکات توسعه کمی و کیفی داشته است که با رویکرد دولت دبیر و امید در توسعه روابط بین الملل و افزایش مناسبات و همکاری های دو و چند جانبه با همسایگان منطقه شمالی کشور و حاشیه دریای خزر از جمله کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و گمرکی اوراسیا و نیز کشور روسیه به عنوان شریک اقتصادی و سیاسی کشور در منطقه و کشورهای CIS اشاره داشتند.

یوسفی نژاد در ادامه با اشاره به شبانه روزی شدن گمرک آستارا مطابق توافق رئیس جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر روحانی در سفر به جمهوری آذربایجان و رئیس جمهور این کشور در سال 1397، افزایش سرعت انتقال کالا به کشورهای CIS و کشور روسیه از طریق گمرک آستارا یادآور شدند و تسهیل در تردد مسافرین و گردشگران خارجی از مرز آستارا و گمرک این شهر را از جمله فعالیت های منتج به رضایت ابواب جمعی و استفاده کنندگان از خدمات بخش مسافری این گمرک دانستند.

ناظر گمرکات استان گیلان افزودند؛ حضور گمرک در مرزها موجب آبادانی مناطق مرزی شده است ولی متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از امکانات لازم و اولیه همچون مسکن و ... برای کارکنان گمرک محرومیت به همراه دارد. ایشان در ادامه گفتند؛ روزانه 30 تا 40 واگن ورودی کالا به گمرک آستارا می باشد که در صورت اتصال خط ریلی آسارا به شبکه سراسری کوجب أخذ درآمد هنگفتی از محل درآمد های ترانزیتی برای کشور خواهد شد و قابلیت جایگزینی این نوع از درآمد ها با درآمدهای نفتی در صورت توجه به این موضوع وجود دارد. یوسفی نژاد در پایان ضمن ارائه آمار از حجم مبادلات تجاری در گمرکات این استان، 90 درصد از ترکیب کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گیلان به کشور را کالاهای اساسی و سرمایه ای است اما در تغییر ساختار جدید که به دلیل کوچک کردن دولت و با نظر سازمان اداری و استخدامی کشور انجام شده است، شاهد کاهش تعداد پست های سازمانی در مجموع گمرکات استان و نیز هر یک از گمرکات تابعه شده ایم. این موضوع در حالیست که طبق توافق دوجانبه ایران با کشورهای همسایه از جمله شبانه روزی شدن، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، راه اندازی گمرک ریلی آستارا و راه اندازی بندرکاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی موجب شده تا میزان مبادلات تجاری در گمرکات گیلان از جمله گمرک حسن رود(منطقه آزاد انزلی) و گمرک آستارا بشدت افزایش یابد.

در ادامه این جلسه آقای خسته بند نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به حضور هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، از دیدگاه ملی این هیأت به ریاست آقای قاضی پور و با نگرش کمک به گمرک هستند تقدیر و تشکر کردند.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی، گمرکات گیلان را بلحاظ دارا بودن پرسنل و کارشناسان خبره، جزء معدودگمرکات توانمد کشور برشمردند و عدم همخوانی مزایای گمرک با سازمانهای همجوار را از معضلات پیش روی این دستگاه حاکمیتی و نظارتی دانستند که لازم است هیأت محترم تحقیق و تفحص به این موضوع نیز توجه داشته باشند تا در بتوانیم انتظار بیشتری از این دستگاه داشته باشیم.  وی در این نشست با اشاره به عدم موفقیت در صادرات کالا به کشور روسیه و عدم هماهنگی گمرکات حاشیه دریای خزر را معضل مهم و اساسی اعلام کردند که حل این مشکل با برگزاری جلسات کارشناسی دو و چند جانبه قابل مرتفع شدن است به ویژه با عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی و گمرکی اوراسیا نیاز به بازنگری تدوین مجدد تعرفه های ترجیحی و ارزش کالاهای صارداتی به این کشورها می باشد. خسته بند در پایان گفت؛ استفاده از کارتهای بازرگانی اجاره ای و جعلی مهمترین معضل پیش روی کشور در بخش فرار مالیاتی است که ارقام اعلام شده رسمی ناشی از این موضوع را 12 هزار میلیارد تومن گفتند و افزودند؛ با هماهنگی بیشتر فی مابین گمرک و مالیاتی قادر خواهیم بود تا در این حوزه پیشگیری صورت گیرد.

طی نشست فوق شکری نماینده مردم شهرهای تالش، رضوانشهر و ماسال و عضو هیأت تحقیق و تفحص نیز حضور داشتند و گفت؛ این هیأت به هیچ وجه بدنبال مچ گیری نیست و در صدد کمک به گمرک در این بخش مهم اقتصاد کشور با توجه به تحریم ها و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است. ایشان مشکلات عمده گمرک را در بخش ساختار و کمبود کارشناسان مورد نیاز و همچنین عدم تناسب حقوق و مزایای کارکنان گمرک با مسئولیت محوله و نیز سازمانهای همجوار را عمده معضلات پیش روی گمرک نامیدند و لزوم تخصیص و تدوین تشیکلات خاص برای سازمانهای اثرگذاری همچون گمرک و امورمالیاتی را خواستار شدند.

در این جلسه هیأتی از گمرک ایران که به سرپرستی آقای ذاکر معاون پشتیبانی و توسعه مابع انسانی گمرک ج.ا.ا همراه بود ایشان با تبریک فرارسیدن هفته کارمند، از همکاری هیأت تحقیق و تفحص با گمرک به منظور رفع مشکل این سازمان به خصوص آقای قاضی پور تقدیر و تشکر کردند. ایشان با اشاره به سیاستهای دولت در حذف درآمدهای نفتی و تمرکز بر درآمد بخش مالیات و گمرک، افزایش پست های سازمانی از 1000 تا 2000 نفر را  لازم دانستند که در این راستا نیز گامهای موثری برداشته شده است. ذاکر میانگین حقوق و مزایای پرسنل گمرک را برای هر یک از کارکنان این سازمان 2 میلیون و 200 هزار تومان بیان کرد که تفاوت فاحشی با سایر سازمانهای همجوار دارد که با نگاه ویژه هیأت تحقیق و تفحص به این مقوله، گمرک نیز قادر خواهد بود تا سطح پرداختی ها را ارتقاء دهد. ایشان در پایان گفت؛ شواهد موجود نشان می دهد که تجمیع زیر ساختهای لازم جهت استفاده از ظرفیتهای تجاری در استان گیلان موجب شده تا گمرکات این استان را متمایز سازد و با توجه به امکانات موجود، ظرفیت مناسبی برای ارتقاء سطح تجارت خارجی در استان گیلان فراهم است.

در این نشست نیز نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از گمرک با تشکر از میزبانی گمرکات استان گیلان به مهمترین مباحث مطرح در گمرک پرداخت و نظارت بر دربهای ورود و خروج گمرکی را رضایت بخش خواند و با توجه به سیاستهای اتخاذی در گمرکات گیلان، موجب گردیده تا رسوب کالا و نیز کالاهای متروکه نسبت به سایر گمرکات در حداقل ممکن باشد. همچنین ایشان همراهی گمرک با صنایع تولیدی را در سال رونق تولید مطلوب ارزیابی کردند و مبارزه با رانت، رانت خواری و قاچاق کالا را که در چندین مورد توسط کارشناسان و حراست گمرکات استان کشف گردیده را مورد تحسین قراردادند. قاضی پور استقرار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی و گمرکی اوراسیا را از طریق این هیأت به دلیل حجم بالای تجارت کشور با کشور های عضو این اتحادیه به ویژه روسیه از طریق این گمرک را جزء مواردی دانست که مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و از جمله دیگر مشکلات پیش روی گمرکات مستقر در گیلان را اصلاح ساختار سازمانی و حل مشکلات بوجود آمده در این بخش دانستند که با نگاه ویژه در این هیأت مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد.

در پایان، هیأت مذکور به منظور بازدید از گمرک آستارا راهی این شهر مرزی شدند.

 

24

23

22

index

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز