کشف زیستگاه یک آبزی نادر غار زی

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۱۱:۵۴:۱۱
کد خبر: ۸۹۵۶۳۹
کشف زیستگاه یک آبزی نادر غار زی
عضو هیات عملی دانشگاه گیلان یک زیستگاه زیر زمینی ماهیان کور را در رشته کوه زاگرس کشف کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ دانشگاه گیلان اعلام کرد :  دکتر سید حامد موسوی ثابت ، عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان با 2 سال تحقیق یک سفره آب زیرزمینی بسیار بزرگ را در رشته کوه های زاگرس کشف کرد که زیستگاه جدید ماهیان کور ایرانی است.

وی این تحقیقات را با مشارکت دکتر صابر وطن دوست عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل ، پروفسور ماتیاس گیگر و پروفسور یورگ فریهوف از محققان آلمانی انجام داد.

نتایج این تحقیق بین المللی در شماره اخیر مجله ماهی شناسی کاربردی (Journal of Applied Ichthyology) در کشور آلمان منتشر شد.

در این پژوهش با انتشار گزارشی از نتایج ژنتیکی ماهیان کور مورد مطالعه ، وجود این سفره آب زیرزمینی بسیار بزرگ در زیر رشته کوه های زاگرس اثبات شد.

این سفره آب زیرزمینی به طول حدود 31 تا 162 کیلومتر ؛ بزرگترین زیستگاه زیرزمینی شناخته شده ماهیان در جهان است. 

همچنین این زیستگاه نخستین زیستگاه آبزی جهان با سه گونه ماهی کور است و تنها یک زیستگاه آبزی دیگر در جهان با این وسعت و تنوع گونه های آبزی در چین شناخته شده است.

تا کنون در ایران 4 گونه ماهی کور غارزی شناسایی شده است که فقط به ایران تعلق دارد و در هیچ نقطه دیگر دنیا وجود ندارند. 

نتیجه تحقیقات یک دهه اخیر دکتر سید حامد موسوی ثابت محقق ماهی شناس دانشگاه گیلان در منطقه غرب کشور و در منابع آبی حوضه زاگرس به کشف 2 گونه از این 4 گونه ماهی غارزی منتج شده است ، و 2 گونه دیگر را محققان خارجی پیش از انقلاب اسلامی کشف کردند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز