مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان :

بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و تجارت بین المللی دارند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۴:۰۷:۲۵
کد خبر: ۸۹۸۶۵۴
بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و تجارت بین المللی دارند
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در جلسه فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بنادر هوشمند گفت: بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت تجاری بین المللی دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ دکتر حمیدرضا آبایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان  در جلسه فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بنادر هوشمندکه با حضور مدیر کل محترم امور اقتصاد و دارایی گیلان و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان در سالن سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گیلاناظهار داشت: بنادر در هر کشوری به عنوان دروازه ورود به تجارت جهانی محسوب  می شوند و با توجه به پیشرفت روز افزون سامانه های لجستیکی و توزیع کالا، بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت در بین کشورهای منطقه خود دارند.

وی افزود: هوشمندسازی بنادر با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت چابک‌سازی و تبادل‌ داده‌ای پیش می‌رود بسیار اهمیت دارد لذا فرآیندها در قالب الکترونیکی شناسایی می‌شوند و در راستای آن اقدام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه هدف نهایی هوشمندسازی بنادر، ارتقاء بهره‌وری و بهبود کیفیت عملیات‌های حمل و نقل دریایی و فعالیت‌های بندری است گفت: در هوشمندسازی بنادر از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای بهبود کیفیت خدمات بنادر استفاده می‌شود.

دکتر آبایی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی بنادر خاطرنشان کرد: برای حرکت به‌سمت هوشمندسازی بنادر در استان گیلان باید همواره گام‌های اساسی و جدی برداشته شود زیرا امروز ابزار ارتباطی در دنیا به سمت سیستم‌هایی پیش می‌رود که غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی تمام سیستم‌های مکانیزه شده و دیگر سیستم‌ها را برای هوشمندسازی شناسایی کرده تا بر اساس داده‌هایی که در حال به‌روز رسانی هستند بتوانیم گام‌های اساسی برای هوشمندسازی برداریم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی با اشاره به روند تغییر نسل در بنادر تصریح کرد: بنادر در ابتدا صرفاً به‌صورت تخلیه و بارگیری بودند سپس به‌ بنادر صنعتی، مراکز توزیع و  لجستیکی تبدیل و امروز هم به‌صورت بنادر هوشمند یا نسل چهارم تغییر کرده اند و البته هوشمندی بمعنای افزایش سطح رقابت‌پذیری و ارائه خدمات با اندیشه‌ها و روش‌های نوین برای رفع نیازهای جامعه بندری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به سامانه جامعه بندری PCS خاطرنشان کرد: این سامانه در واقع وضعیت حاکمیت بندر را مشخص می‌کند و اگر ما بخواهیم به‌سمت هوشمندسازی بنادر در استان گام برداریم باید سامانه جامعه بندری PCS را با هماهنگی تمامی ذینفعان استقرار دهیم.

دکتر آبایی با بیان اینکه اجرای چترWIRELESS به‌منظور ارتباط و تبادل الکترونیکی بین تمام تجهیزات در بنادر از الزامات اجراست، بیان داشت: در روند هوشمندسازی، استفاده از دانش کلان داده (big data) در تصمیم‌سازی و هوشمندسازی بنادر با این هدف که  ضمن نگهداری در محل‌های امن و پایدار اصالت داده تاییدشود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌‌سازی، ایجاد زبان دانشی مشترک در زمینه هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی در فرآیندها از جمله چالش‌های موجود در طرح هوشمندسازی بنادر است افزود: چیزی که در این زمینه به‌عنوان چالش مهم تلقی می‌شود این است که فرهنگ هوشمندسازی باید بین همه سازمانهای ذیمدخل ایجاد شود و همه از شاخصه‌های آن برای اجرا اطلاع داشته باشند.

گفتنی است، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بخش های دیگر در خصوص موضوعاتی همچون صرفه جویی و استفاده بهینه از انرژی و تأثیر مثبت آن بر روی محیط زیست، ایجاد ایمنی برای نیروی انسانی و حفاظت از جان انسان ها، کاهش تأخیر در زمان سرویس رسانی و افزایش سرعت انجام کار، بهبود کیفیت سرویس دهی (QOS) در ارائه خدمت به مشتریان، مبارزه با قاچاق و سرقت کالاها با نظارت و رهگیری هوشمند و بازدهی بهینه تجهیزات صحبت کردند.

 

نظر شما