تشکیل نخستین نشست هیئت امنای شعبه گیلان بنیاد ایران‌شناسی؛

پژوهش‌های ایران‌شناسی با تکیه بر مطالعات گیلان مورد توجه جدی قرار گیرد

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۸:۰۸:۵۱
کد خبر: ۹۰۲۷۷۵
پژوهش‌های ایران‌شناسی با تکیه بر مطالعات گیلان مورد توجه جدی قرار گیرد
استاندار گیلان گفت: پژوهش‌های ایرانشناسی با تکیه بر مطالعات گیلان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع در نخستین نشست هیئت امنای شعبه گیلان بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص ایران و ایرانشناسی توسط محققان و پژوهشگران، اظهار داشت: ایران به گواه دانشمندان، اندیشمندان و مورخان از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ غنی بوده و گیلان نیز قطعه‌ی گرانسنگی از این سرزمین کهن است.

وی تصریح کرد: تاریخ و زندگی مردمان این دیار با سابقه‌ی درخشان چند هزار ساله محیطی مناسب برای مطالعه و بهره‌گیری دوستداران فرهنگ، دانش پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به مباحث ایران‌شناسی و گیلان‌شناسی است.

وی بنیاد ایران‌شناسی را از مولفه‌های تسهیل‌کننده به منظور پژوهش در حوزه مطالعات تاریخی و فرهنگی دانست و گفت: پژوهشکده‌ی گیلان‌شناسی نیز می تواند در تحقق این مهم، بسیار اثرگذار باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم ایجاد تناسب میان فضای فیزیکی ساختمان مختص به بنیاد ایرانشناسی با کارکرد و ساختار آن اظهار داشت: این انجمن به واسطه‌ی عضویت ارکان مهم نظام و دولت در آن دارای ارزش بسیاری است و باید از این ظرفیت به خوبی بهره گرفت.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: انجام پژوهش‌های ایرانشناسی با تکیه بر مطالعات گیلان باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا خروجی آن می‌تواند مورد بهره‌برداری دانشجویان، دانش‌پژوهان و حتی منابع تحقیقاتی برای آیندگان باشد.

دکتر زارع بر لزوم جمع آوری پژوهش‌های مربوط به گیلان و تشکیل گروه‌های تحقیقاتی با رویکرد توجه به ظرفیت های متعدد استان تاکید کرد و گفت: با ترسیم افق کوتاه مدت و بلند مدت می‌توان گام موثری در حوزه پژوهشی گیلان به عنوان بخش ارزشمند ایران برداشت.

نماینده عالی دولت در گیلان توسعه‌ی فرهنگی را در گرو اشاعه و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دانست و افزود: ترجمه و چاپ کتب مربوط به جاذبه ها و ظرفیت ها و تاریخ کهن استان به زبان های دیگر و اهدای آن به ملت های مختلف می تواند زمینه ساز اشاعه فرهنگ این سرزمین باشد.

وی توجه به غنای فرهنگی گیلان و تاریخچه تمدنی آن در پژوهش ها را امری ضروری دانست و تصریح کرد: باید برای توسعه در عرصه‌های مختلف به موضوع فرهنگ کهن و پیشینه تمدنی توجه ویژه ای کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز