جعفرزاده ؛

نحوه اجرای قانون حمایت از ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری در فراکسیون تولید و اشتغال بررسی می شود

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۹۰۵۶۰۵
نحوه اجرای قانون حمایت از ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری در فراکسیون تولید و اشتغال بررسی می شود
سخنگوی فراکسیون تولید و اشتغال مجلس، از بررسی نحوه اجرای قانون حمایت از ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در نشت فراکسیون متبوع خود با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان و به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح جزییات نشست فراکسیون تولید و اشتغال گفت:  موضوع عملکرد قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در نشست فراکسیون با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: عملکرد ارائه شده در سطح ملی، استان‌ها و رسته‌های مختلف به طور نسبی با توجه به واقعیت‌های کشور موفق بوده است، لذا انتظار بر این است که این قانون با اصلاحاتی در قالب طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. در همین راستا کلیات طرح اصلاح این قانون در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز تصویب شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، مجلس تاکید کرد: براساس گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کل 13/3 هزار میلیارد تومان مبلغ ابلاغ شده بیشتر از 9/2 هزار میلیارد تومان منابع به مناطق روستایی و عشایری در کلیه استان‌های کشور پرداخت شده است و انتظار بر این است که با پرداخت کامل از محل این قانون بیش از 200 هزار فرصت شغلی پایدار در این منطقه ایجاد شده باشد.

سخنگوی فراکسیون تولید و اشتغال مجلس، اضافه کرد: عملکرد این قانون موجب گردیده که سهم اشتغال در مناطق روستایی از کل ایجاد اشتغال کشور افزایش داشته باشد و از 0/3 درصد به 25 درصد در سال 97 برسد. ازطرفی بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، متفاوت با روند سال‌های قبل که سهم و اشتغال روستایی از اشتغال جدید ایجاد شده سالانه ناچیز بوده است، این میزان به 114 هزار نفر در سال 97 رسیده است که بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه اشتغال جدید ایجاد شده 151 هزار نفر است، این درحالی است که تنها برنامه در حوزه اقتصاد و اشتغال روستایی و عشایری کشور، برنامه اشتغال روستایی و عشایری مصوب سال 96 مجلس شورای اسلامی است که طی آن معادل 5/1 میلیارد دلار به تدریج به این امر اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به نکات مهم جلسه فراکسیون تولید و اشتغال، ادامه داد: توجه به اصلاح قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال روستایی و عشایری با استفاده از منابع توسعه ملی، مبنی بر انجام ملاحظات و اقدامات توسعه‌ای نظیر توسعه بازار، انتقال تکنولوژی، خدمات مشاوره‌ای، آموزش‌های مهارتی باهمکاری نهادهای عمومی غیر دولتی و استفاده از ظرفیت باز پرداخت‌ها منابع این قانون و قرض الحسنه بانک‌ها برای تقویت تجهیز منابع سرمایه‌گزاری در مناطق روستایی و عشایری یکی از موارد مهم یاد شده در جلسه مذکور بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با تاکید بر ضرورت بازنگری در رسته فعالیت‌های کسب و کار‌های اقتصادی در استان‌ها مبتنی بر قابلیت‌های منطقه‌ای، تصریح کرد: رفع اختلافات بین دستورالعمل‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل‌های مد نظر این قانون و کمک به یکپارچگی و درک مشترک برای رفع مشکلات موجود سرمایه‌گزاران و تلاش برای ایجاد ساز و کار مناسب برای تعهد اشتغال در قرارداد‌های بانکی با هدف ایجاد اشتغال بخصوص اشتغال پایدار نیز از موضوعات مهم و مطرح شده در جلسه فراکسیون تولید و اشتغال بود.

سخنگوی فراکسیون تولید و اشتغال مجلس، طولانی و سخت بودن روند پرداخت تسهیلات به گروه‌های هدف و همچنین مشکل روستائیان و عشایر در تامین وثیقه را یکی از چالش‌های ایجاد اشتغال روستایی و عشایری دانست و گفت: در جلسه فراکسیون مقرر شد این موضوع با همکاری بانک مرکزی رفع شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، مجلس در پایان، خاطرنشان کرد:  نمایندگان عضو فراکسیون اشتغال ضمن مسئول دانستن همه دستگاه‌ها در زمینه اشتغال، از برنامه و اقدامات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این حوزه قدردانی کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز