سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان گیلان خبر داد:

تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اٌوراسیا از ۵ آبان امسال اجرایی می‌شود

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۱:۲۰:۵۹
کد خبر: ۹۱۴۲۵۶
تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اٌوراسیا از ۵ آبان  امسال اجرایی می‌شود
سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان گیلان گفت: تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اٌوراسیا از 5 آبان امسال اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ محمد فیض سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در جمع خبرنگاران در مورد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: موافقتنامه موقت تعاملات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان ماه امسال اجرایی و این موافقتنامه شامل 862 قلم کالا است که 502 قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و 360 قلم هم ترجیحات اعطایی ما به اتحادیه اوراسیا است.

محمد فیض بیان داشت: اوراسیا بازار بسیار خوش‌آتیه‌ای برای ایران است چراکه بیش از ۱۸۴میلیون نفر جمعیت و بیش از ۳/۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد و می‌تواند به توسعه بازارهای صادراتی کشور و تامین کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی کشور کمک کند.  

وی افزود: ایران به جهت قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و قرار گرفتن در موقعیت ترانزیتی شرق به غرب، می‌تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد و به عنوان ‌هاب منطقه‌ای مطرح شود و در گام اول هدف ما اجرایی کردن تفاهم‌نامه تعرفه تجارت ترجیحی است و در مراحل بعد به دنبال پیوستن به این اتحادیه هستیم.

سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان گیلان اظهار داشت: پس از یک سال اجرای موافقتنامه، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع خواهد شد و ظرف 3 سال باید موافقتنامه تجارت آزاد را مذاکره و امضا کنیم. وی بیان داشت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است.

 

نظر شما
پرونده ویژه