مدیر مجتمع فولاد گیلان مطرح کرد ؛

مجتمع فولاد گیلان بزرگترین شرکت خصوصی تولید کننده فولاد در سطح کشور / فولاد گیلان تامین کننده مواد اولیه بخش عظیمی از صنایع مرتبط می باشد / عدم بهره گیری از تسهیلات بانکی از سال ۹۱ تا کنون

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۳۳:۴۶
کد خبر: ۹۱۴۳۳۲
مجتمع فولاد گیلان بزرگترین شرکت خصوصی تولید کننده فولاد در سطح کشور / فولاد گیلان تامین کننده مواد اولیه بخش عظیمی از صنایع مرتبط می باشد / عدم بهره گیری از تسهیلات بانکی از سال ۹۱ تا کنون
مدیر مجتمع فولاد گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد : شرکت فولاد گیلان از سال 91 تا کنون از هیچگونه تسهیلات بانکی استفاده نکرده است .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ مجتمع فولاد گیلان یکی از بزرگترین مجتمع های فولاد در کشور می باشد که از سال 1380 عملیات اجرایی احداث آن در زمینی به مساحت 60 هکتار در شهر صنعتی رشت  آغاز گردید و در سال 1382 به بهره برداری رسید . مساحت سوله های خطوط تولید نورد گرم این مجتمع 32 هزار متر مربع و نورد سرد 30 هزار متر مربع می باشد .مساحت انبار ، کارگاه مرکزی و آزمایشگاه 3200 متر مربع ، ساختمان های اداری شامل ( آمفی تئاتر ، مسکونی ، آموزش، امور اداری ،نمازخانه و رختکن ) بالغ بر 15 هزار متر مربع می باشد .

صنایع تولیدات آهن و فولاد آب برترین صنایع دنیا و کشور است. باتوجه به بحران آب و ضرورت حفظ و بقای منابع آبی کشور ، این مجتمع با ابتکار عمل و تحمل هزینه بسیار بالا استخرهای ذخیره آب از آبهای سطحی و آب باران ایجاد کرده که در کشور نمونه است.

آنچه که مجتمع فولاد گیلان را از سایر مجتمع های تولیدی فولاد در کشور متمایز می کند بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در فرآیند های این شرکت و ظرفیت بالای تولیدات مختلف در مجتمع فولاد است که محصولات آن بخش اعظمی از نیاز کشور را به صنایع مشتق از فولاد تامین می کند .

مجتمع فولاد گیلان از شرکت های بزرگی در کشور است که با توجه به فراز و نشیب های زیادی که در سالهای اخیر به جهت تحریم ها و فشارهای اقتصادی به ایران وارد شده همچنان به راه خود ادامه می دهد و خللی در فعالیت آن ایجاد نشده است.

 آنچه که حایز اهمیت است چرخه ی تولید مجتمع فولاد گیلان یک روز نیز از حرکت باز نمانده و نیروهای شاغل در آن از امنیت شغلی برخوردار بوده اند .

در ماههای اخیر در برخی از رسانه در خصوص  مجتمع فولاد گیلان و ادامه ی فعالیت و حیات این مجتمع عظیم تولیدی گیلان مطالبی عنوان شد که موجب نگرانی اذهان عمومی در استان در این زمینه گردید و موجب نگرانی بابت وضعیت اشتغال نیروهای این شرکت تولیدی شد.

بدین جهت جمعی از اصحاب رسانه استان طی بازدیدی از مجتمع فولاد گیلان در جریان روند فعالیت های این شرکت قرار گرفتند که در ادامه مشروح این گزارش را می خوانید :

 

مجتمع فولاد گیلان بزرگترین مجتمع تولیدی فولاد بخش خصوصی در کشور است / 90 درصد مصرفی آب این مجتمع از منابع جمع آوری شده آب های سطحی در شرکت می باشد

photo_2019-10-21_13-54-43

مهندس حضوری مدیر مجتمع فولاد گیلان با تشریح فعالیت های این کارخانه اظهار داشت : مجتمع فولاد گیلان شامل دو بخش خط نورد گرم و نورد سرد می باشد که هر دو مجموعه فعال هستند.

وی با اشاره به مشخصات خط نورد گرم مجتمع فولاد گیلان گفت : خط نورد گرم شامل دو کوره ی پیشگرم ، یک استند مقدماتی ، 6 استند فینیشینگ و دو کویلر است و این خط توان تولید انواع کلاف در ابعاد مختلف از عرض 600 میلیمتر تا 1420 میلیمتر و ضخامت 2 میلیمتر تا 17 میلیمتر را داراست که جهت مصرف در صنایع لوله سازی ، پروفیل سازی و سایر محصولات مورد نیاز بخش صنایع سنگین کاربرد دارد .

 وی افزود : کاری که در نورد گرم انجام می شود تبدیل اسلب با ضخامت 200 یا 250 میلی متر به کلاف با ضخامت 2 تا 15 میلی متر می باشد .

حضوری در خصوص خط نورد سرد این کارخانه عنوان کرد : واحد نورد سرد با ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال که با اضافه شدن استند دوم این ظرفیت به 800 هزار تن در سال افزایش می یابد شامل چند مجموعه است که توان تولید انواع کلافهای سرد در ابعاد مختلف از عرض 600 تا 1600 میلی متر و ضخامت 0.2 تا 5 میلی متر را داراست.

وی ادامه داد : کاربرد محصولات این واحد در صنایع لوازم خانگی ، بدنه ی اتومبیل ، رادیاتور سازی ، سازه سبک و غیره می باشد.

حضوری اذعان داشت : محصولات قابل تحویل این واحد شامل کلاف اسید شویی شده ، کلاف تمام سخت و کلاف سرد نور دیده است.

مدیر مجتمع فولاد گیلان در خصوص مساحت هر یک از واحدهای مجتمع گفت : واحد نورد گرم در زمینی به مساحت 32 هزار متر مربع و واحد نورد سرد در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع قرار دارد و در حال حاضر پروژه ی ایجاد واحد ورق گالوانیزه  در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع با ظرفیت 150 هزار تن در دست انجام است که کار فونداسیون و سوله ی این واحد به اتمام رسیده و پس از ورود دستگاهها و نصب و راه اندازی به چرخه ی تولید می پیوندد و ظرفیت جذب 400 نفر را دارد.

حضوری ادامه داد : بخشی از دستگاههای خط وارداتی و بخشی دیگر در کارگاه مجتمع بومی سازی شده و کلیه ی قطعات مورد نیاز خطهای تولید در این کارگاه ساخته می شود که در 4 شیفت فعال است و  120 کارگر در آن مشغول هستند.

وی با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان بزرگترین مجتمع تولید فولاد بخش خصوصی در کشور است، عنوان کرد : سایر مجتمع های تولیدی فولاد در استان گیلان تولید کننده ورق نیستند بلکه تولید میله گرد دارند اما مجتمع فولاد گیلان کالاهای استراتژیک نظیر ورق فولادی به ضخامت 2میلی متر را تولید می کند که صنایع پایین دستی از آن بهره می برند.

وی افزود : 300 صنعت پایین دست با اشتغال بیش از 15 هزار نفر به صورت مستقیم از  طریق شرکت فولاد گیلان پوشش یافته اند ، در کنار شرکت فولاد گیلان مجتمع های کمکی سمنان و اهواز وجود دارند که محصولات  واحد نورد سرد به شکل مستقیم به کارخانه ی سمنان جهت تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی ارسال می شود و محصولات ورق گالوانیزه سمنان به کشورهای مجاور نیز صادر می شود .

حضوری در خصوص تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد گیلان گفت : صنایع فولادی یکی از صنایع پر مصرف در زمینه ی آب هستند که در مجتمع فولاد گیلان 90 درصد آب مصرفی کارخانه از جمع آوری آبهای سطحی حاصل از بارندگی در استخر تعبیه شده در مجتمع تامین می شود و همچنین ظرفیت پست برق مجتمع 150 مگا وات می باشد.

وی خاطر نشان کرد : مجتمع فولاد گیلان خروجی واحدهای خود را با استانداردهای زیست محیطی مطابق کرده و تصفیه خانه ی مجتمع گواه این مطلب است.

حضوری با بیان اینکه حقوق پرسنل و کارگران از ابتدای سال تا کنون پرداخت شده است ، اظهار داشت : حقوق و دستمزد ها به موقع پرداخت می شود .

photo_2019-10-21_13-55-02

محصولات تولیدی مجتمع فولاد گیلان  استراتژیک هستند / عدم بهره گیری از تسهیلات بانکی از سال 91 تا کنون

حضوری با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان محصول استراتژیک تولید می کند ، گفت : ورق فولادی تولیدی این شرکت یک محصول استراتژیک است و اگر امروز تولیدات استراتژیک این کارخانه متوقف شود بسیاری از کارخانجات لوله و پروفیل کشور با بحران مواجه می شوند چون بدلیل عدم واردات از خارج کشور ، مجتمع فولاد گیلان تامین کننده ی مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی است.

وی با بیان اینکه فولاد گیلان توان و ظرفیت تولید بیشتر را دارد ، عنوان کرد : این شرکت از سال ۱۳۸۹ تا به امروز از کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان مواد اولیه خود را تامین میکند و در صورت تامین مواد اولیه مجتمع فولاد گیلان ، این شرکت می تواند با حداکثر ظرفیت خود تولید کند اما متاسفانه در این زمینه کم لطفی هایی به شرکت شده است .

حضوری افزود : این مجتمع از سال ۱۳۹۱ تا کنون حتی یک ریال تسهیلات از بانکهای داخلی و خارجی دریافت نکرده و با درآمدهای خود مخارجش را تامین کرده است.

وی تاکید کرد : مجتمع فولاد گیلان یک شرکت بزرگ خصوصی در کشور است که تاکنون با تمامی قوا به فعالیت در سطح ملی پرداخته است.

اشتغال 1200 نفر به صورت مستقیم در مجتمع فولاد گیلان

مهندس حضوری در ادامه عنوان کرد : این مجموعه 1200 نفر پرسنل دارد که با ایجاد واحد ورق گالوانیزه در ماههای آتی توانایی جذب افراد بیشتری را دارد و در حال حاضر این مجتمع زنده و پویا به فعالیت های تولیدی خود ادامه می دهد .

وی تصریح کرد : آنچه که حایز اهمیت می باشد این است که مجتمع فولاد گیلان در شرایط اقتصادی کنونی کشور توانسته توان خود را حفظ کند و در جهت توسعه ی هر چه بیشتر نیز گام بردارد.

مدیر مجتمع فولاد گیلان  در پایان از همراهی مقامات استان ، رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان ،  معاونت اقتصادی استاندار و نمایندگان استان گیلان و شهرستان رشت که کمکهای شایان توجهی جهت بقای این مجموعه کردند تقدیر و تشکر کرد.

 

photo_2019-10-21_13-56-15

نظر شما
پرونده ویژه