نجات ۲۳ نفر بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۳:۲۷:۴۰
کد خبر: ۹۲۸۰۶۹
نجات ۲۳ نفر بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن
امدادگران اورژانس 23 نفر را که بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده بودند نجات دادند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان امروز گفت : امدادگران اورژانس گیلان از ابتدای پاییز تاکنون 23 نفر را که بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده بودند نجات دادند.

دکتر پیمان اسدی با اشاره به اینکه رده سنی این افراد 20 تا 80 سال بود افزود : 10 نفر از این افراد زن و 13 نفر مرد هستند.

وی اضافه کرد : با توجه به سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی شهروندان با رعایت نکات ایمنی از بروز مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و خطرات ناشی از آن جلوگیری کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان با بیان این که استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) بسیار مهم است به شهروندان تاکید کرد : از راه اندازی بخاری های بدون دودکش در محیط بسته خودداری کرده و مسیرهای دودکش از نظر نشت گازهای سمی و مسدود نبودن کنترل کنند.

دکتر پیمان اسدی توجه به داغ بودن دودکش را  بهترین آزمایش برای عملکرد درست دودکش در خروج گازهای سمی عنوان و تصریح کرد : دلیل سرد بودن دودکش بخاری خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی است که در این صورت باید ضمن رفع این نقص ، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در، یا پنجره هوای محیط را تهویه کرد.

وی با بیان این که داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از خاموش نشدن بخاری و جلوگیری از انتشار گاز CO بسیار مهم است افزود : رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد ، اگر رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد ، حتما سامانه سوخت رسانی نقص دارد و اکسیژن محیط کم شده است که به سرعت باید بررسی و رفع شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان خاطر نشان کرد : در صورت استفاده از بخاری و شومینه ، علاوه مسدود نبودن همه روزنه‌های جریان هوا در خانه و به ویژه اتاق خواب ، از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری شود.

دکتر پیمان اسدی با تاکید بر این مطلب که بایستی از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب خودداری کرد ، یاد آور شد : برای تعمیر وسایل گرمایشی فقط از افراد با تجربه کمک بخواهید تا اعضای خانواده از خطر گازگرفتگی در امان باشند.

وی به علائم مسمومیت با منوکسید کربن اشاره کرد و افزود : گازگرفتگی مانند بیماری آنفولانزا علائمی نظیر سردرد ، سرگیجه ، ضعف و بی حالی ، تهوع و استفراغ ، نداشتن  تعادل هنگام راه رفتن ، خواب آلودگی ، تندتند نفس کشیدن و بی قراری در فرد ایجاد می کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با اشاره به کمک ها اولیه به فرد مسموم شده گفت : اولین کار، خارج کردن فرد مسموم از محل آلوده و ورود آنها به هوای آزاد است که نجاتگر باید برای ورود به محل پر از گاز سمی ، روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شده ، در و پنجره ها را سریعا باز کند ، با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس گرفته و آدرس دقیق بدهد.

دکتر پیمان اسدی با تاکید بر اینکه هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار داده نشود افزود : اتصالات گاز را بسته و از روشن کردن لامپ و آتش خودداری کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز