نظر به اهمیت مقوله آب و سرعت گرفتن فعالیت های زراعی

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۱۷:۱۳:۱۸
کد خبر: ۹۸۵۶۳۹
نظر به اهمیت مقوله آب و سرعت گرفتن فعالیت های زراعی
اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان در سال 99 به ریاست دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان و مهندس وحید خّرمی مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان و دیگر اعضای شورا در محل استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان که به ریاست استاندار گیلان تشکیل شد ، مهندس وحید خّرمی رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان به ترسیم وضعیت آبی استان پرداخت و در خصوص ﺳﻄﺢ زﯾﺮ ﮐﺸﺖ اراﺿﯽ ﺷﺎﻟﯿﺰاری اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن گفت : اراﺿﯽ ﺷﺎﻟﯿﺰارهای استان حدود 238 هزار هکتار که از این مقدار حدود 171 هزار هکتار اراﺿﯽ ﺷﺎﻟﯿﺰاری تحت ﺷﺒﮑﻪ ﺳﻔﯿﺪرود  و حدود 67 هزار هکتار اراﺿﯽ ﺷﺎﻟﯿﺰاری ﺧﺎرج از ﺷﺒﮑﻪ می باشند .

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در خصوص وضعیت فعلی سد سفید رود نیز افزود : در حال حاضر حجم مخزن سد سفیدرود 1084 میلیون متر مکعب ، با دبی ورودی 293  متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی 288 متر مکعب بر ثانیه است.

مهندس خرّمیدر خصوص سد آیت الله بهجت شهر بیجار نیز گفت : حجم مخزن فعلی سد مذکور 104 میلیون متر مکعب با دﺑﯽ ورودی 15متر مکعب بر ثانیه و دﺑﯽ ﺧﺮوﺟﯽ 6 متر مکعب بر ثانیه می باشد.

وی اظهار داشت : ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﺎل آﺑﯽ ﺟﺎری ﺑﮕﻮﻧﻪای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﯾﺶ 40 درصدی آورد سد سفیدرود ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ میانگین آورد 20 ساله هستیم و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ اﺑﺘﺪای ﻓﺼﻞ ﺳﺪﻫﺎی ﻣﺨﺰﻧﯽ اﺳﺘﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎر ﻫﻮاﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻫﯿﺪروﻟﻮژﯾﮑﯽ و توصیه شرکت مدیریت منابع آب ایران بر اساس (سال آبی نرمال) تنظیم شده است .

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در خصوص کل آب تحویلی به شبکه سفید رود از 26 اسفند ماه سال گذشته تا 18 فرورودین ماه سال جاری گفت : تا کنون 81 میلیون متر مکعب آب سد سفید رود از طریق تونل آب بر فومنات ، گله رود ، کانال چپ و راست سنگر جهت آماده سازی شالیزارها وارد کانال های آبیاری شده است است.

مهندس خرّمی با اشاره به لایروبی حدود 225 کیلومتر از انهار درجه یک و دو کشاورزی تا کنون اظهار داشت : طول انهار نیازمند لایروبی در سطح استان حدود 670 کیلومتر می باشد که با شدت تمام  در همه شهرستانهای گیلان در حال انجام می باشد .

وی در خصوص عملیات تعمیر و راه اندازی ایستگاههای پمپاژ برقی و دیزلی افزود : در کل استان گیلان 454 ایستگاه پمپاژ آب دیزلی و برقی مرتبط با این شرکت جهت تامین بخشی از منابع آب کشاورزی وجود دارد که از این تعداد تا کنون 210 ایستگاه آن سرویس و راه اندازی شده است .

مهندی خرّمی در خصوص آماده سازی 318 حلقه چاه عمیق کشاورزی این شرکت نیز بیان داشت : تعداد 151 حلقه از این چاهها سرویس و راه اندازی گردیده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان  در پایان در خصوص ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﺎزﮔﺎری ﺑﺎ کم آﺑﯽ نیز گفت : تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سفیدرود و بهسازی شبکه های در دست بهره برداری ، احیاء آببندان های استان گیلان، بهبود سامانه آبیاری سنتی در واحدهای عمرانی، انجام پروژه های زود بازده، بازچرخانی آب، احداث سدهای لاستیکی و مخزنی از مهمترین برنامه ها این شرکت جهت تامین بخشی از مصارف آب در بخش های مختلف می توان برشمرد .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز