مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد:

کتابداران کتابخانه‌های روستایی نقش مهمی در توسعه فرهنگی روستاها دارند

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۱۹:۰۰:۴۹
کد خبر: ۳۱۹۱۲۸
کتابداران کتابخانه‌های روستایی نقش مهمی در توسعه فرهنگی روستاها دارند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در جمع کتابداران روستایی این استان گفت: کتابداران کتابخانه‌های روستایی نقش مهم و اثرگذاری در توسعه فرهنگی روستاها دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، "رقیه دوست فاطمی‌ها" با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار کتابداران روستایی در توسعه و رشد فرهنگی روستاها، گفت:‌ نقش کتابداران روستایی در این امر بسیار پررنگ و مهم است و با انگیزه و خلاقیت می‌توانند زمینه جذب روستاییان به کتابخانه و کتابخوانی را فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه نقش و تأثیر کتابدار روستایی کمتر از کتابدار کتابخانه شهری نیست، افزود: یک کتابدار روستایی با خلاقیت و عشق خود به کتابخانه، می‌تواند کارهای بزرگ و اثرگذاری در منطقه انجام دهد و کمبودهای فرهنگی دیگر روستا را با کتابخانه‌ای پویا و جذاب جبران کند.

دوست فاطمی‌ها از همکاران خود خواست قدر نعمت حضور در کتابخانه را بدانند و با تلاش و همت خود، قدردان این نعمت بزرگ باشند.

در ابتدای این جلسه "حامد عطارها" معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با اشاره به بخشنامه ابلاغ شده از سوی نهاد کتابخانه‌های کشور برای برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش کتابداران روستایی، گفت: این دوره‌ها به منظور ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی کتابداری به کتابداران کتابخانه‌های روستایی و آشنایی آنها با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های نهاد برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش‌های این دوره با حضور جمعی از کارشناسان ستادی در حوزه‌های مختلف نظیر فناوری اطلاعات، فرهنگی، حراست و امور کتابخانه‌ها برگزار می‌شود و کتابداران حاضر در دوره نیز می‌توانند سئوالات و اشکالات خود را به صورت رودرو با کارشناسان مربوطه مطرح کنند.

تبیین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، تشریح موضوعات و ایرادات مربوط به سیستم کمبو (اینترنت و اینترانت) در کتابخانه‌های استان، تشریح بخش‌های مختلف سامانه مدیریت کتابخانه‌های "سامان" و بیان دقیق برنامه‌های فرهنگی قابل اجرا در کتابخانه‌های عمومی، از جمله برنامه‌های این دوره آموزشی یک روزه بود.

در ابتدای این دوره آموزشی، آزمون سنجش سطح معلومات و توانایی‌های فنی کتابداران کتابخانه‌های روستایی استان یزد برگزار شد که براساس نتایج این آزمون، دوره‌های آموزشی آینده طراحی و اجرا خواهد شد.

گفتنی است، نخستین دوره آموزشی کتابداران کتابخانه‌های روستایی استان یزد با حضور مسئولان این کتابخانه‌ها و 9 تن از همکاران جدیدالورود اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در تالار محققان کتابخانه عمومی "دکتر جوادی" یزد و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

 

نظر شما