در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان

۹درصد مردم یزد عضو کتابخانه ها هستند

۱۳۹۴/۰۸/۱۸ - ۱۸:۳۵:۰۷
کد خبر: ۳۳۸۰۷۸
۹درصد مردم یزد عضو کتابخانه ها هستند
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد با اشاره به ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: 9درصد مردم یزد عضو کتابخانه ها هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان یزدگفت: هم‌اکنون 113 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی در سطح استان دایر است که بیش از یک میلیون و 900 هزار نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها در دسترس مردم قرار دارد.

وی افزود: هم‌اکنون به ازای هر 9 هزار و 600 نفر از جمعیت استان یک باب کتابخانه فعالیت می‌کند و نزدیک به 9 درصد از مردم استان نیز در حال حاضر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

دوست فاطمی‌ها جایگاه استان یزد را در شاخص‌های کمی کتابخانه‌ای در کشور مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود پیشتازی استان در سرانه‌های کشوری، بیش از نیمی از کتابخانه‌ها فاقد استانداردهای مطلوب کیفی هستند و همین امر سبب شده است مردم اقبال چندانی به کتابخانه‌های عمومی نشان ندهند.

وی با بیان اینکه مبلغی بالغ بر 50 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و بهسازی کتابخانه‌های موجود استان نیاز است، ابراز امیدواری کرد: با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها و سایر مسئولان،‌ اعتبارات تملک و دارایی کتابخانه‌های عمومی در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

دوست فاطمی‌ها همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به مناسبت 24 آبان روز گرامیداشت "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" پرداخت و خاطرنشان کرد: برگزاری نقد کتاب شازده حمام با حضور نویسنده این اثر، افتتاح بخش کودک کتابخانه آذر یزدی، برگزاری دو نشست کتاب‌خوان سلامت و مدیران ارشد استان، برگزاری گردهمایی کتابداران سراسر استان و تقدیر از افراد برتر در حوزه کتابخانه‌های عمومی و همچنین اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های سراسر استان را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی در این ایام دانست.

در ادامه این جلسه، جمعی از اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نیز نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص وضعیت کتابخانه‌ها ارائه کردند.

تأکید بر خرید بومی منابع کتابخانه‌های استان به جای تهیه متمرکز کتاب برای کتابخانه‌ها، توجه به کتابخانه‌های مدارس و مساجد، توجه ویژه به بخش کودک کتابخانه‌ها و استفاده از منابع ارزشمند مکتوب در این بخش‌ها و همچنین تأکید بر آموزش‌های فنی و تخصصی به کتابداران با همکاری اساتید علم کتابداری در استان، از مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد بود.

در پایان این نشست لوح تقدیر "علیرضا مختارپور" دبیر کل نهاد کتابخانه‌های کشور به دلیل ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در استان، به استاندار یزد اهدا شد.

استاندار یزد نیز از معاونان سیاسی امنیتی و امور عمرانی استانداری، فرمانداران یزد و بهاباد، شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرهای بهاباد و عقدا و همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دلیل اهتمام ویژه در امر توسعه فرهنگ کتابخوانی و توجه به کتابخانه‌های عمومی استان با اهدای لوح سپاس و هدیه، قدردانی کرد.

گفتنی است نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری، با حضور معاونان استاندار، فرمانداران و شهرداران سراسر استان و جمعی از اعضای حقیقی و حقوقی این انجمن در سالن اجتماعات مرحوم حمیدیای استانداری یزد برگزار شد.

 

 

نظر شما