جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور:

تردد روزانه ۵۰۰ کامیون حامل موادشیمیایی در یزد مخاطره آمیز است

۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۱۱:۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۲۷۹۱۵
تردد روزانه ۵۰۰ کامیون حامل موادشیمیایی در یزد مخاطره آمیز است
جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تردد روزانه 800 دستگاه کامیون حامل مواد شیمیایی و قابل انفجار مانند بنزین و گازوئیل درمحورهای استان یزد وجابجایی این مواد از طریق خطوط ریلی و جاده ای این استان ضرورت توجه به مباحث پدافندی را دوچندان کرده است.
به گزارش برنا،جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ارتقای مصونیت، آموزش و فرهنگ‌سازی از اولویتهای حوزۀ پدافند شیمیایی است، گفت: شناسایی واحدهای صنعتی خطرساز امری ضروری است.

 نخستین سمینار آموزشی تخصصی پدافند شیمیایی روز دوشنبه نهم اسفندماه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور، رئیس اداره پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیرکل دارو و درمان سازمان پدافند غیرعامل، جمعی از مدیران کل استانداری، فرمانداران و رابطان پدافند غیرعامل در دستگاههای اجرائی استان در سالن همایشهای جمعیت هلال احمر یزد برگزار شد.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل در این سمینار با اشاره به اینکه صنایع شیمیایی آثار و خساراتی دارد که ناگزیر است، بیان کرد: شرایط صنایع شیمیایی در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در شرایط بهتری قرار دارد.

«سردار سیداحمد رشیدی‌فرد» با ارائه تعریفی از پدافند غیرعامل ادامه داد: پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقا و پایداری ملّی و تسهیل مدیریت بحران در مقابله با تهدیدات و اقدامات نظامی و غیرنظامی دشمن می‌شود.

رشیدی‌فرد افزود: پدافند غیرعامل در مسائل دفاعی، ساخت خانه و تعیین جایگاه‌ها و ساماندهی مراکز تجمع در شهرها رعایت می‌شده و بر اساس آن محل احداث خیابان، آب‌انبار، مسجد، خانه‌ها و سایر مکانها مشخص می‌شد تا هزینه‌های بعدی به جامعه تحمیل نشود اما امروز این مهم فراموش شده است.

وی یادآور شد: پدافند غیرعامل در واقع مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و مربوط به اموری است که باید قبل از وقوع حوادث انجام شود.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: پدافند غیرعامل می‌تواند تا حدّ زیادی حوادث و مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی را محدود کند و از تلفات و خسارات آن بکاهد.

وی در مورد پدافند شیمیایی نیز خاطرنشان کرد: پدافند شیمیایی مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه شیمیایی شامل رصد و پایش تهدیدات و حوادث شیمیایی، شناسائی و پاک سازی مناطق آلوده، تشخیص اعلام وضعیت و محدودسازی حادثه است.

رشیدی‌فرد با اشاره به اینکه در جنگ‌های نظامی و مسلحانه، حملات شیمیایی وجود دارد، گفت: یک بمباران شیمیایی در جنگ تحمیلی موجب به شهادت رسیدن یک گردان می شد و مردم شهرها را از بین می‌بُرد که این فجایع ممکن است در شرایط غیرنظامی و غیرجنگ نیز اتفاق افتد.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: هدف ما ارتقای مصونیت، آموزش، فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات در حوزه پدافند شیمیایی است و همه واحدهای صنعتی خطرساز باید شناسایی شوند و مکانهای مجاور  آنها مورد بررسی قرار گیرند و ایمن سازی شوند.

وی ادامه داد: مرحله نخست در موضوع پدافند شیمیایی، پیشگیری از وقوع حادثه و مرحله بعد آمادگی برای برطرف کردن خطر و خسارت در صورت بروز حادثه است.

رشیدی فرد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حمل و نقل جاده‌ای بیشتر حوادث خطرناک به دلیل عوامل انسانی، ماشین‌ها و حمل مواد شیمیایی خطرآفرین است و در چنین شرایطی باید ضمن آموزش و پیشگیری، آمادگی‌های لازم برای رفع کردن خطر در صورت بروز حادثه ایجاد شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز