مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:

یزد کمترین بارش کشور را دارد

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۱۱:۵۶:۳۱
کد خبر: ۵۲۹۴۴۸
یزد کمترین بارش کشور را دارد
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به کسری 30 درصدی بارش‌ها و برداشت 126 درصدی منابع آب تجدیدشونده در استان، اظهار کرد: متاسفانه کمیت و کیفیت آب استان مناسب نیست به نحوی که عمده کیفیت منابع آبی استان یزد، لب شور یا شور است.

به گزارش برنا، «محمد مهدی جوادیان زاده» در نشست با ائمه جمعه استان با بیان این که بارندگی‌های عمده مناطق یزد حدود 60 تا 80 میلیمتر در سال و فقط در ارتفاعات شیرکوه بارش‌ها حدود 200 میلیمتر است، افزود: متوسط بارش کشور 200 میلیمتر در سال است ولی سهم استان یزد از این بارش‌ها کم است به نحوی که کمترین بارش را در کشور داریم.

وی افزود: در 35 سال گذشته، بارش‌هایی هم که کم بوده، باز کاهش پیدا کرده و در سال گذشته میزان بارندگی استان تنها 65 میلیمتر بوده و این در حالی است که بیشترین تبخیر در کشور هم به دلیل قرار گرفتن بین دو دشت بزرگ لوت و کویر، مربوط به استان یزد و حدود 3200 میلیمتر است.

جوادیان‌زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه همین آبی هم که در استان یزد داریم، بی‌کیفیت است و عمده کیفیت منابع آبی استان، لب شور یا شور هستند.

مدیر عامل آب منطقه‌‌ای یزد با بیان که بارش‌ها در یزد خوب نیست و شهرستان ابرکوه 36 درصد، شهرستان تفت 15 درصد و شهرستان میبد سه درصد نسبت به سال گذشته کمبود بارش داشته‌اند، ابراز کرد: وضعیت بارش‌های استان نسبت به دوره بلند مدت یعنی 20 سال گذشته 30 درصد کسری دارد .

این مقام مسئول وضعیت روان آب‌های استان را نیز خوب ندانست و گفت: در اکثر مناطقی که روان آب داشته‌ایم، خشک شده‌اند و علت خشک شدن آنها برداشت آب از بالا دست بوده است.

جوادیان‌زاده اظهار کرد: سهم مصرف آب در بخش کشاورزی معادل 89 درصد می باشد، هشت درصد در بخش شرب و سه درصد دیگر در بخش صنعت استفاده می‌شود .

مدیر عامل آب منطقه‌ای در مورد آب‌های تجدید شونده نیز عنوان کرد: کل آب تجدید‌شونده کشور 116 میلیارد مترمکعب است و در استان یزد این رقم به 872 میلیون مترمکعب یعنی 0.7 درصد می‌رسد ولی از نظر شاخص‌های جهانی حق نداریم بیش از 40 درصد آب تجدید‌شونده را استفاده کنیم چرا که در این صورت شرایط بحرانی می‌شود.

وی با بیان این که اگر 70 تا 100 درصد از منابع آب تجدید شونده استفاده کنیم، شرایط به صورت بحرانی شدید و اگر بیش از 100 درصد برداشت کنیم، شرایط فوق بحرانی اتفاق می‌افتد، اضافه کرد:  در حال حاضر استان یزد از 126 درصد منابع آب تجدید شونده برداشت می‌کند و حتی 26 درصد ذخیره را هم استفاده می‌کند.

وی افزود: به همین علت نیز سفره های آب زیرزمینی به طور متوسط سالی 45 سانتیمتر پایین می‌رود ولی امیدواریم با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، این رقم از 126 درصد به 75 درصد برسد .

جوادیان زاده در ادامه خاطرنشان کرد: یک شاخص امیدوارکننده‌ای که داریم این است که مردم استان ما قانونی‌تر عمل می‌کنند و دنبال حفر چاه غیرمجاز کمتر می‌روند به طوری که از 310 هزار چاه غیرمجازی که در کشور وجود دارد، 126 حلقه چاه غیرمجاز یعنی معادل 0.05 درصد در استان یزد شناسایی شده است.

وی از 872 میلیون متر مکعب آب منابع تجدید شونده، 969 میلیون مترمکعب آب مصرفی از این منابع را در بخش کشاورزی، 98 میلیون متر مکعب در بخش شرب و 34 میلیون متر مکعب در بخش صنعت و خدمات اعلام کرد و گفت: در سال حدود 230 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: کمیت و کیفیت آب استان مناسب نیست و تأکید کرد: اگر آب انتقالی نباشد، استان هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی دچار مشکل شدید می‌شود .

حجت الاسلام شریفی مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد ابراز کرد: ائمه جمعه یار و یاور همه ارگان ها در سراسر استان هستند و با توجه به اهمیت و ضرورت حفظ منابع آب این مسئله برای نماز‌گزاران در خطبه‌های نماز جمعه بیان شود و امیدواریم برگزاری این نشست‌ها منشأ خیر و برکت برای مردم استان باشد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز