برای اولین بار در صنعت هوانوردی ایران

فرودگاه بین‌المللی یزد گواهی‌نامه فرودگاهی می‌گیرد

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۱:۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۳۱۸۲۶
فرودگاه بین‌المللی یزد گواهی‌نامه فرودگاهی می‌گیرد
مدیر کل فرودگاه‌های استان یزد با بیان این که هیچ‌کدام از فرودگاه‌های کشورمان دارای گواهی‌نامه فرودگاهی از سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) نیستند، از قریب الوقوع بودن دریافت این گواهی توسط فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد برای اولین بار در صنعت هوانوردی کشور خبر داد.

به گزارش برنا؛ «عباس محمدی» که از اول دی‌ماه این تصدی را برعهده دارد، امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد برای بین‌المللی بودن به یکسری ملزومات نیاز دارد که تاکنون با وجود تلاش‌هایی که از سوی مدیران قبلی صورت گرفت، محقق نشده بود.

وی یکی از از این ملزومات را که به تازگی وارد فوردگاه یزد شده و در حال نصب است را دستگاه کمک ناوبری ILS (دستگاه فرود اتوماتیک ) ذکر کرد و در خصوص آن تصریح کرد: عملیات عمرانی مربوط به نصب این سیستم در دست اجراست و سیویل ورک این سامانه از پیشرفت فیزیکی بالایی تاکنون برخودار بوده است و امیدواریم تا نیمه سال آینده مورد بهره‌برداری کال قرار گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: دستگاه کمک ناوبری  ILS به خلبان کمک می‌کند تا در شرایط دید کم که به دلیل کویری بودن استان یزد گاهاً روی می‌دهد، عملیات فرود را با حداقل دید یعنی 550 متر انجام دهد در حالی که حداقل استاندارد حداقل دید افقی پنج هزار متر و هم‌اکنون در فرودگاه یزد 2500 متر است.

وی یکی دیگر از سامانه‌های خریداری شده در همین مدت کوتاه را سیستم روشنایی پالس خواند و ابراز امیدواری کرد که نصب و بهره‌برداری از این سیستم نیز تا شهریور یا مهرماه سال آینده انجام شود.

مدیر کل فرودگاه‌های استان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این مدت را خرید سامانه تقریب پرواز از کشور ایتالیا ذکر کرد و گفت: سیستم مذکور از سامانه‌های روز فرودگاه‌های اروپا محسوب می‌شود و امدورایم با راه‌اندازی این سه سامانه شاهد ارتقای فنی قابل توجهی در فرودگاه استان از سال آینده باشیم.

وی مجموع ارزش سامانه‌های خریداری شده را قریب 15 میلیارد تومان خواند و تاکید کرد: تکنولوژی‌های مذکور تماماً انحصاری و دارای بالاترین استانداردهای جهانی صنعت هوانوردی هستند.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که متاسفانه تاکنون حتی یک نماینده دارای گواهی‌نامه فرودگاهی در سازمان بین‌المللی هوانوردی(ایکائو) نداشته است، گفت: به همین دلیل نیز امسال رقابتی سخت بین فرودگاه‌های کشور برای دریافت این گواهی‌نامه ایجاد شده و فرودگاه بین‌المللی یزد به رغم مشکالات فراوانی که داشت، به دنبال اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،  اکنون جزو مدعیان دریافت این گواهی برای اولین بار در صنعت هوانوردی کشور است.

وی از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در این رابطه را جابجایی هواپیمای آنتونف ۷۴ نیروی هوافضای سپاه پاسداران به منطقه امن فرودگاه ذکر و اظهار کرد: با جابجایی این هواپیما که نزدیک به سه سال در حریم بی‌خطری باند پروازی نفوذ کرده بود، یکی از یافته‌های عمده‌ ممیزی سازمان هواپیمایی برای گواهینامه فرودگاهی رفع شد.

وی یکی دیگر از این اقدامات را رنگ امیزی تخصصی سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی یزد با استفاده از ١٦ تن رنگ و به میزان ١٨ کیلومتر در راستای استانداردسازی فرودگاه به منظور انطباق با مقررات بین‌المللی برشمرد.

محمدی همچنین در این باره به تعویض و بهسازی و جمع‌اوری کابل‌های موجود در زیر باند پروازی در یک عملیات کاملاً فرشده و با کار جهادگونه عوامل فرودگاه، اشاره کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات در دست بررسی در راستای اخذ گواهینامه فرودگاهی را کاهش ارتفاع دکل‌های ارتباطی سازمان هلال احمر و جمع‌آوری آنتن ارتباطی شرکت واحد اتوبوسرانی یزد و حومه در جهت اجرای الزامات ایمنی بیان و ابراز امیدواری کرد که با رفع این مشکل، فرودگاه یزد شاهد دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی برای اولین بار در صنعت هوانوردی کشور باشد.

وی گفت: در این صورت فرودگاه بین‌اللملی یزد به عنوان فوردگاه شماره یک کشور در عرصه بین‌المللی مطرح خواهد بود و قطعاً دریافت این گواهی‌نامه بین‌ا‌لمللی با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری شرکت‌های معتبر هوانوردی دنیا برای آینده، تاثیرات اقتصادی خوبی به وی‍ژه در پروازهای عبوری، برای یزد به همراه خواهد داشت.

مدیر کل فرودگاه‌های یزد با بیان این که در حال حاضر هر هفته 88 پرواز در فرودگاه یزد اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: در سال جاری تاکنون 600 هزار مسافر در قالب شش هزار پرواز از طریق فرودگاه یزد جابجا شده‌اند.

وی در مورد تاخیرات پیش‌آمده در پروازها نیز گفت: متاسفانه این مشکل در حوزه اختیارات فوردگاه نیست و مربوط به شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌هاست.

وی در مورد قیمت‌های بالای بلیط مسیرهای هوایی یزد نیز گفت: این موضوع نیز در اختیارات فرودگاه نیست ولی با این وجود سعی داریم با رایزنی‌هایی که با شرکت‌ها، آژانس‌ها و چارترکنندگان داریم در سال آینده نظم خاصی به این موضوع داده شود.

محمدی در پایان نیز ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران از رایزنی‌های صورت گرفته برای افزایش پرواز در برخی مسیرها و همچنین نظم‌دهی زمان پروازها در طول روز و هفته خبر داد و گفت: در صورت تحقق و عملیاتی شدن این پیگیری‌ها، موارد رسانه‌ای خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز