رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد خبر داد:

ساخت نخستین بیمارستان فوق تخصصی دیابت کشور در اشکذر

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۰:۵۱:۴۲
کد خبر: ۵۴۸۳۴۰
ساخت نخستین بیمارستان فوق تخصصی دیابت کشور در اشکذر
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: نخستین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دیابت کشور تا پایان امسال در اشکذر به بهره برداری می رسد.

به گزارش برنا دکتر مسعود رحمانیان  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این بیمارستان اواخر سال 96 افتتاح می شود افزود: بیمارستان یاد شده در چهار طبقه در حال ساخت است که بخشی از هزبنه های آن بوسیله خیرین پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: این بیمارستان علاوه بر خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مردم شهرستان به بیماران دیابتی هم خدمات ویژه ارائه می کند.

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه با بیان اینکه استان یزد در سالهای گذشته در زمینه شیوع دیابت در رتبه های نخست کشور قرار داشت گفت: اکنون با توجه اقدامات و فعالیتها انجام شده در زمینه پیشگیری از دیابت در استان ، یزد در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه 22 درصد افرادی بالای 30 سال استان به دیابت مبتلا هستند افزود: در مجموع 100 هزار نفر در استان یزد دیابت دارند.

وی با بیان اینکه 40 هزار نفر از افراد دیابتی در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان دارای پرونده هستند گفت: از این تعداد فقط 20 هزار نفر فعال می باشند و مرتب برای کنترل بیماری خود به مرکز مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه 50 درصد مبتلایان به دیابت در کشور از بیماری خود اطلاعی ندارند افزود: خوشبختانه در استان یزد با توجه به اقدامات انجام شده فقط 10درصد مردم از بیماری خودآگاه نیستند.

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد کم تحرکی ، تغذیه نامناسب و اضافه وزن را از جمله دلایل افزایش دیابت در استان بیان کرد و افزود: این مرکز در زمینه های پژوهش ، آموزش ، پیشگیری و درمان دیابت اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی راه‌اندازی کلینیک های چاقی ، مغز و اعصاب ، چشم پزشکی ، زخم‌پای دیابت و توسعه و تجهیز آزمایشگاه را از جمله اقدامات مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد نام برد.

*** ژنتیک مهمترین عامل شیوع دیابت در یزد

مدیر درمانگاه مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت:مهمترین فاکتور ثابت شده بیماری دیابت در این خطه مسئله ژنتیک است و پس از آن کم تحرکی و چاقی است.

دکتر سید محمدرضا آقایی با بیان اینکه در این مرکز تمام خدمات به همه بیماران بویژه دیابتی ارائه می شود افزود:بی تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب، ژنتیک و غذاهای پر کالری و کم فیبر از جمله دلایل اصلی ابتلا به دبایت است.

وی بیماریهای قلبی و عروقی ، زخم و قطع پا ، تاری دید، خون ریزی چشم و نارسایی کلیه را از جمله عوارض بیماری دیابت اعلام کرد و گفت: شهروندان حتما برای انجام غربالگری دیابت به این مرکز مراجعه نمایند.

آقایی در ادامه از اجرای طرح همیاران و رهبران سلامت در استان خبر داد و از خیران خواست که این مرکز در ارائه خدمات یاری نمایند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: براساس بازدید های صورت گرفته توسط مسوولان وزارت بهداشت ، کلینک مرکز تحقیقات دیابت یزد بعنوان مدل جامع کلینک دیابت کشور انتخاب شده است.

براساس آخرین آمار، میزان شیوع این بیماری در افراد بالای 30 سال در کشور و استان یزد به ترتیب 11 و 18 درصد است و میزان شیوع دیابت در این استان 1.5 برابر کشور است.

بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏آید و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است.

دیابت، شایعترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه 12 مورد ابتلای جدید و 6 مرگ ناشی از دیابت گزارش می شود.

بیماری دیابت به سه نوع یک، دو و حاملگی تقسیم می شود و تاریخچه این بیماری به 1500 سال قبل از میلاد برمی گردد که برای نخستین بار در مصر مورد توجه قرار گرفت که یک پزشک مشهور هندی این بیماری را شناخت و نام مدهومها ( بیمار ادرار شیرین ) را روی ان گذاشت.

پزشکان هندی برای تشخیص این بیماری ، ادرار بیمار را روی زمین ریخته و مشاهده می کردند که مورچه ها به سمت ان جذب می شوند.

نخستین توصیف کامل بیماری دیابت شیرین و افتراق آن از دیابت بی مزه توسط ابوعلی سینا انجام شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز