بررسی خواص گیاه آلوئه ورا در گفت و گو با نویسنده کتاب عطارباشی:

آلوئه ورا، تقویت بدن و تصفیه خون

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۹:۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۰۰۱۷۵
آلوئه ورا، تقویت بدن و تصفیه خون
آلوئه ورا یک گیاه بادوام با گل های زرد است. برگ های سخت، آبدارو نیزه ای این گیاه به طول 20 اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا 4 پا می رسد. فقط برگ های این گیاه ارزش دارویی دارد اما بخش های مختلف برگ ها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

مهناز افشار در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، درباره این گیاه گفت: ژله شفاف و سفتی از قسمت های داخلی برگ ترشح می شود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلول های خاصی حاوی مایه زردرنگ تلخی قرار دارد. وقتی این ماده خشک می شود شیره آلوئه ورا تولید می کند.

افشار ادامه داد: نام دیگر آلوئه ورا، صبر زرد است. که علاوه بر این که خاصیت دارویی زیادی دارد از ماده ژلاتینی درون برگ آن برای مصارف بهداشتی، آرایشی (ژل، کرم، شامپو و...) هم استفاده می شود.این گیاه به دلیل خواص دارویی فوق العاده ای که دارد، در گروه گیاهان سحرآمیز دسته بندی می شود. از نظر طب قدیم، این گیاه گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می رسد.

نویسنده کتاب عطارباشی با بیان اینکه آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های A ، B، C و E و آمینواسیدهای روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در گیاه آلوئه ورا وجود دارد، اظهار کرد: همچنین  کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا وجود دارد.

خواص درمانی آلوئه ورا

افشار در ادامه سخنانش آلوئه ورا را تقویت کننده بدن و تصفیه کننده خون دانست و گفت:  آلوئین موجود در آلوئه ورا، ملینی بسیار قوی است. یبوست را برطرف کرده و روده ها را تمیز می کند. همچنین سو هاضمه را برطرف میکند. همچنین آلوئه ورا برای معالجه آسم و صرع مفید است. بیماری کبدی را برطرف می کند و مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف آلوئه ورا، قند خون خود را کنترل کنند.

این کارشناس طب سنتی آلوئه ورا را برای شستن چشم و زخم ها مفید دانست و گفت: برای این کار شیرابه آلوئه ورا را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید. در مواقع درد می توانید ژل را روی قسمت متورم یا دردناک با پارچه ای ببندید و سپس اعجاز آن را مشاهده کنید.

به گفته او ترکیباتی که در ژل آلوئه ورا یافت شده اند، از پلی ساکاریدها و قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند. این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضد میکروب است. اگر کشاله ران یا زیربغلتان سیاه است، از آلوئه ورا استفاده کنید. مغز آن را درآورده و ژل آن را هر روز روی محل سیاه بمالید و فایده آن را ببینید.

آلوئه ورا موثر در رویش مو

افشار اضافه کرد: یکی از راه های درمان کم پشتی موی سر، استفاده از آلوئه ورا است. بسیاری از مردم، محصولات مختلف حاوی آلوئه ورا را برای ضخیم شدن مو و سلامت آن استفاده می کنند که یکی از روش ها استفاده از ژل آلوئه ورا می باشد. آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که عامل محرکی برای تولید و رشد موهای جدید هستند، به گونه که سرعت جریان گردش خون را افزایش دااده و پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال و سبب افزایش تغذیه فولیکول های مو می شود.

وی گفت: همچنین به علت خواص ضد باکتری و قارچی ای که آلوئه ورا دارد، مانع از ایجاد شوره سر می گردد. گیاه آلوئه ورا برای کنترل عفونت های قارچی مثل بیماری کچلی نیز مفید است. برای رفع ریزش مو، شیرابه آلوئه ورا را به سر مالیده و مواها را با آن ماساژ دهید.

آلوئه ورا برای پوست

نویسنده کتاب عطار باشی در ادامه با بیان اینکه برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات، شیرابه آلوئه ورا را روی پوست بمالید، افزود: آلوئه ورا اگزما را درمان می کند و بهترین کرم مرطوب کننده است؛ برگ ها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید.برای التیام زخم ها، شیرابه آلوئه ورا را روی زخم بمالید و ژل گیاه را بعد از برداشتن برشی از برگ و کندن پوست سبز آن روی پوست بمالید. خواهید دید که بلافاصله ژل جذب پوست می گردد یا ژل را روی پوست صورت ماسک کنید.

طریقه نگهداری آلوئه ورا

کارشناس طب سنتی و مهارت های سالم زیستن در خصوص نحوه نگهداری از آلوئه ورا نیز گفت: برگ را بعد از برش داخل کاغذ پیچیده و در قسمت پایین یخچال نگهداری نمایید. اما مادرانی که در زمان شیردهی هستند، از این ژل استفاده نکنند، چون امکان تلخ شدن شیرشان وجود دارد.

طرز تهیه شربت آلوئه ورا

نویسنده کتاب عطارباشی طرز تهیه شربت آلوئه ورا را چنین تشریح کرد:

مواد لازم: ژل شفاف (شسته شده) جدا شده از یک برگ عصاره + یک عدد لیموترش تازه و یا کنستانتره پرتقال + 5تا6 قاشق غذاخوری عسل +4 لیوان آب

طرز تهیه: تمام مواد را درون مخلوط کن ریخته و به مدت 2 دقیقه مخلوط کنید تا یک  دست شود. سپس چند تکه یخ به شربت آماده شده اضافه کرده و یا شربت آلوئه ورا را به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً خنک شود، سپس میل نمایید.

در صورتی که مایل بودید، آلوئه ورا را پالپ دار (به همراه قطعات کوچک ژل) تهیه نمایید، می توانید 5 سانتیمتر ژل آلوئه ورا را به قطعات2 2  میلیمتر بریده و آن ها را به شربت آماده بیفزایید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز