در گفتگو با اصغر کیهان‌نیا مطرح شد؛

تاثیر تلفن همراه بر بلوغ زودرس نوجوانان/ دختران بیشتر از پسران از بلوغ زودرس آسیب می‌بینند

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۶:۰۵:۰۸
کد خبر: ۸۴۸۸۳۰
تاثیر تلفن همراه بر بلوغ زودرس نوجوانان/ دختران بیشتر از پسران از بلوغ زودرس آسیب می‌بینند
سن بلوغ سن مهمی در زندگی فرد است و زندگی او را در معرض تغییرات مهم و پیچیده ای قرار می‌دهد. در این بین گاهی بلوغ عجله دارد و زود به زندگی فرد می آید و همین مشکلات عدیده ای را در زندگی کودکانی که زود دارند بزرگ می شوند ایجاد می کند. بلوغ زودرس به ظاهر شدن زودهنگام علائم بلوغ جسمی و هورمونی گفته می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در ریشه یابی این مسئله و بررسی پیامدهایی که به همراه دارد، گفت و گویی با یک روانشناس داشته‌ایم که در ادامه می خوانید:

اصغر کیهان‌نیا، روانشناس, بلوغ زودرس در عصر حاضر را با گسترش استفاده از اینترنت و تلفن همراه توسط نوجوانان مرتبط می داند، و می گوید: «استفاده از اینترنت و تلفن همراه توسط نوجوانان برای آنها پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد. امروزه نوجوانان در هنگام انجام بازی های رایانه ای با انواع صحنه های خشن مواجه می شوند. نحوه اجرای این بازها و مراحل مختلف آن به صورتی است که باعث می شود نوعی از گرایش به خشونت در کودکان و نوجوانان ایجاد شود. از سوی دیگر، در این فیلم ها چون مسائل و مطالب جنسی و روابط جنسی زن و مرد به نمایش در می آید، دختر و پسرهایی که تا پیش از این در سنین 19 یا 20 سالگی در معرض این اطلاعات قرار می گرفتند، اکنون در سنین پایین‌تر یعنی حدود 11 تا 12 سالگی به این اطلاعات دست می یابند. چون این افراد تجربه کافی ندارند و نمی توانند این مسائل را حل کنند، در بسیاری از موارد دچار سردرگمی، تشدد، تضاد، شک و بدگمانی افکار می شوند.»

وی  با بیان اینکه این مسئله برای این نوجوانان بحران هویت ایجاد می کند، می افزاید: «بلوغ جسمی در سنین 11 تا 12 سالگی صورت می گیرد، اما بحران هویتی از سنینی 12 تا 18 سالگی است. در بحران هویتی فرد نسبت به خودش، کار و حتی نسبت به بدنش آگاهی کافی ندارد. اطلاعاتی که از اینترنت و سایت های مجازی گرفته می شود، تأثیر مخربی بر جای می گذارد. در خیلی از موارد مشاهده شده است که افراد به سمت خودارضایی (استمناء) یا رابطه با جنس مخالف کشیده می شوند. یکی از مواردی که باعث می شود این وضعیت بدتر شود، این است که والدین فرزندان را به حال خود رها کرده اند و نظارتی بر رفتارهای آنها ندارند.»

کیهان نیا ادامه می دهد: «بلوغ زودرس در پسرها بیشتر از دخترهاست، ولی آسیب زا بودن آن برای دخترها بیشتر است. آسیب زا بودن بلوغ زودرس برای دختران از این ناشی می شود که در فرهنگ ما بکارت برای دختران اهمیت دارد، ولی بلوغ زود رس می تواند از این نظر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.»

او راه حل های این مسئله را به شرح زیر بیان می کند:

* پدر و مادر نباید فرزندان‌شان را با رایانه ها تنها بگذارند.

* خرید تلفن همراه برای فرزندان باید در سن مناسب صورت بگیرد، و در سن پایین نباید تلفن همراه را دست بچه داد.

* راه حل دیگر در این زمینه این است که استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه در روز محدود شود و بیشتر از دو ساعت در روز نباشد.

* راه حل بعدی این است که والدین از استفاده های کامپیوتر و اینترنت آگاه باشند و بدانند که فرزندان‌شان در این فضا ممکن است در معرض چه اطلاعاتی قرار بگیرند. والدین باید وارد دنیای بچه ها شوند، تا از این طریق فرزندان بدانند نظارتی بر رفتار آنها وجود دارد.

* پدر و مادرهایی که چند شغل دارند و گرفتار هستند، باید حضور فیزیکی خود را در خانه افزایش دهند و نظارت لازم را بر رفتار فرزندانشان داشته باشند.

* پدر و مادر باید با فرزندان خود رفیق و دوست باشند، تا از این طریق محرم راز فرزندان خود شوند و در جریان افکار و روابط فرزندانشان قرار بگیرند. این باعث می شود فرزندان به والدین خود نزدیک شوند و از آنها مشورت بگیرند.

* اعتماد باعث می شود بچه ها در مورد مسائل مختلفی که در سن بلوغ با آنها مواجه هستند، به ویژه مسائل جنسی با والدین خود مشورت کنند و از این طریق بتوانند بحران هایشان را راحت تر حل کنند.

این روانشناس در پایان  در مورد تأثیری که بلوغ زودرس برای آینده فرد دارد می گوید: «در سن بلوغ باید بلوغ های جسمی، فکری، اقتصادی، اجتماعی، روانی و ارتباطی در کنار هم رشد کنند. اگر بلوغ جنسی زودتر شروع شود، در حالی که سایر بلوغ ها وجود نداشته باشند در مراحل بعدی زندگی مشکلات جدی برای فرد ایجاد می شود. اثر این مسئله تا سال ها بعد با فرد می ماند و او را در جنبه های دیگر زندگی با مشکلات جدی مواجه می کند.»

نظر شما