گزارش هفته؛

چرا به جای رفتن نزد روانشناس فال می‌گیرند؟

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۰۶:۰۴:۲۸
کد خبر: ۹۹۱۷۴۰
چرا به جای رفتن نزد روانشناس فال می‌گیرند؟
مشکلات متعدد در زندگی افراد پای آنان را به فالگیری باز کرده است اما مردم چرا به جای رفتن نزد روانشناس فال می گیرند؟

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس گفته‌های جامعه‌شناسان  و روانشناسان بروز و تشدید استرس و اضطراب در جامعه باعث می‌شود تا  افراد به نیروهای ماوراءطبیعت روی بیاورند.  از سوی دیگر با جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی شاهد صفحات متعدد درباره فال، فالگیری، رمالی و ... هستیم. این در حالی است که در بخش حوادث رسانه‌ها به کررات حواشی این گونه اقدامات اطلاع‌رسانی شده و از سوی نیروی انتظامی نیز در راستای آگاهی بخشی به جامعه توضیح داده شده است.

مشورت با فالگیر برای انجام کاری مهم

میترا، دختر دم بختی است که از دوران دانشجویی شروع به فال و فالگیری کرده است به گفته او کسب اطلاعات از اینکه چه تاریخی ازدواج می‌کنند، آینده شغلی‌شان چگونه می‌شود؟ و ... جذابیت دارد.

او معتقد است که اغلب فالگیرها با حرف‌هایشان فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد علاقمند است گفته‌های فالگیر محقق شود. در حالی که این حرف‌ها بر اساس شناخت فالگیر از شرایط زندگی فرد بیان شده و هیچ پایه و اساسی ندارد.

برخی دیگر از مشتریان این فالگیرها عنوان می کنند که برای نتیجه بخش بودن و نبودن یک وصلت با فالگیر مشورت می کنند و اکثرا آن ها نتیجه بخش بودن وصلت ها را منوط به داشتن دعا می‌دانند و سپس فرد را به دعانویسی که او معرفی می‌کند ارجاع می‌دهند. به عقیده این مشتریان دفتر کار فالگیرها که بسیار شیک است از مطب بسیاری دکترها و روانشناسان شلوغ تر است.

مراجعه به فالگیرها اعتیادآور است و هنگامی که افراد ناراحتی و نگرانی خاصی دارند برای تسکین ناراحتی خود به این افراد مراجعه می‌کنند.

در فضای اینستاگرام پر از افرادی است که با گرفتن وجه و داشتن یکسری مشخصات این کار را انجام می‌دهند که اکثر گفته‌هایشان ناشی از داده‌هایی است که از مشتری دریافت می‌کنند اما به راستی چرا افراد به فالگیرها روی می آورند و از نظر قانونی چه برخوردی با فالگیرها صورت می‌گیرد؟

جو نابسامان اجتماعی دلیل مراجعه به فالگیرها

امان‌الله قرایی‌مقدم، متخصص حوزه جامعه‌شناسی، معتقد است: فال و فالگیری به دلیل جو نابسامان زندگی افزایش یافته که ریشه در تاریخ جوامع بشری دارد. و هرگاه فردی در جامعه دچار درماندگی شده و نسبت به حل مشکلاتش ناتوان باشد، به دنبال راهکار می‌افتد.

او اظهار می‌کند: اصول و بنای جادوگری از نادانی‌های بشر سرچشمه می‌گیرد. امروزه فال و فالگیری در ابعاد مختلف مشاهده می‌شود و آنان از نادانی بشر سوءاستفاده می‌کنند. در واقع هرگاه جامعه با مشکلات متعدد مواجه شود،فال و فالگیری افزایش می‌یابد.در جامعه افراد فرصت‌طلب از گرفتاری‌های مردم سوءاستفاده کرده و همین قضیه باعث بروز اقدامات متعدد می‌شود. از دیگر نتایج این امر ترویج خرافه‌گرایی در جامعه است.

افزایش اضطراب‌های اجتماعی باعث رواج فالگیری می‌شود

بهروز بیرشک، متخصص حوزه روانشناسی، معتقد است: مقوله گرفتن فال در فضای مجازی برای بسیاری از افراد جنبه سرگرم کننده دارد، اما بر اساس گزارشات، عده‌ای جذب سایت‌ها یا افرادی می‌شوند که به بهانه فال و فالگیری به سوءاستفاده از آنها می‌پردازند. حال این سوال مطرح است که چرا باید افراد چنین باوری را داشته باشند، در حالی که از لحاظ علمی این مقوله رد شده است؟ هم‌اکنون فال و فالگیری به غیر از افزایش نگرانی و اضطراب در جامعه ماحصل دیگری ندارد. باید جلوی وسوسه‌هایی در این باره گرفته شود.

او همچنین در جای دیگر عنوان می‌کند که میزان استرس و اضطراب در جامعه ما افزایش یافته است که این امر از دلایل اقبال مشتریان است اما هیچ یک از این مسائل دلیل نمی‌شود تا افراد از طریق فال، فالگیری و رمالی بتوانند به مسائل خود رسیدگی کنند. فرد باید در شرایط بحرانی به خودش کمک کند و از حواشی و دچار شدن به دام فال در امان بماند.

مجازات رمالی و فالگیری چیست؟

هوشنگ پوربابایی، حقوقدان، درباره جرم فالگیری و رمالی عنوان می‌کند: مقررات خاصی در قانون مجازات اسلامی برای فالگیری وجود ندارد. قانون‌گذار در زمینه قانون رمالی، فالگیری و دعانویسی  مطلب خاصی را تبیین و تالیف نکرده است اما دادگاه برحسب مصداق عملکرد متهم می‌تواند آن را در دو قالب قانون تشدید مجازات و مرتکبین کلاهبرداری مجازات کند، بعضا اقداماتی در این زمینه انجام شده اگر فالگیر پولی به دلیل وعده وعید اخذ کند، بر اساس قانون کلاهبرداری محسوب می‌شود.

این حقوقدان توضیح داد: برای مثال بسیاری از طریق فالگیری فرد را فریب داده و با اخذ پول از آنها نوید اتفاقات خوب در آینده را می‌دهند. این‌گونه اقدامات را می‌توان بر اساس قانون تشدید مجازات اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری در عمل مصداق کلاهبرداری دانست. با این اقدام فرد پول را به رمال یا فالگیر می پردازد تا در آینده اتفاق خوبی برایش رخ بدهد. فالگیر هم به واسطه شغلش وجهی را  اخذ می‌کند. در حالی که بر اساس ماده 2 قانون تشدید مجازات اختلاس و کلاهبرداری محسوب می‌شود.

به گفته او بر اساس تعاریف شارع و قانون‌گذار شغلی به عنوان فالگیری تعریف نشده است. برخی افراد به دلیل تفکرات به اشتباه سعی در فریب مردم دارند.

این حقوقدان می‌گوید: «اگر مجازات بر اساس کلاهبرداری باشد، فرد علاوه‌ بر رد مال و به همان میزان به جریمه محکوم می‌شود. همچنین از طریق تحصیل مال به شیوه نامشروع فالگیر و رمال به دو سال حبس محکوم و مال هم باید مسترد شود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز