مروری بر عملکرد دو بازار سرمایه‌گذاری در سال ۹۹؛

بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر است یا ارز؟

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۱:۵۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۱۴۴۷۶
بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر است یا ارز؟
همان طور که می‌دانیم، نقدینگی زیادی در کشور سرگردان است و این نقدینگی به سمت بازارهای مختلفی حرکت می‌کند اما دو بازار بیش‌تر از دیگران مورد توجه قرار می‌گیرند که بازارهای بورس و ارز هستند. بازدهی سرمایه در این دو تا کنون چگونه بوده است؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سرمایه‌گذاری در شرایطی که نقدینگی بالایی در کشور شناور است، می‌تواند یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مردم باشد.

این در حالی است که بازارهای مختلف در کشور به دلیل وجود تورم قابل توجه، با افزایش قیمت‌های جدی همراه شده‌اند.

برای مثال در بازارهای مسکن، خودرو و طلا شاهد آن بودیم که تمایل مردم و سرمایه‌گذاران برای سفته بازی افزایش یافت و همین مساله عاملی شد برای دامن زدن به افزایش قیمت‌ها.

اما مثل همیشه مهم‌ترین بازارهایی که در کشور مورد توجه سرمایه‌های خرد و کلان قرار می‌گیرند، بازار ارز و بورس هستند.

بررسی ها نشان می‌دهد که بازدهی شاخص کل بورس در پایان هفته سوم خرداد ماه سال ۹۹ از ابتدای این سال رقمی در حدود ۱۲۰ درصد بوده است.

بازدهی شاخص کل (هم‌وزن) در بورس چیزی حدود ۷۵ درصد بوده که نشان‌ می‌‌دهد، بازدهی شاخص کل بورس بیشتر ناشی از رشد سهام شرکت‌‌های بزرگتر بوده است؛ چرا که بازدهی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی (بازدهی حدود ۱۵۰ درصدی در مدت مذکور) بالاترین رشد را در میان سایر شاخص‌ ها دارد.

این در حالی است که بازدهی بازار ارز در سال ۹۹ رقمی در حدود ۱۵ درصد بوده است و این عدد نشان دهنده بازدهی تقریبا ۸ برابری بازار بورس نسبت به بازار ارز است.

بازار بورس از سال گذشته توسط دولت حمایت شده و این حمایت ها عاملی شده است برای رشد این بازار.

همچنین عوامل مختلف دیگری از قبیل افززایش درآمد شرکت‌ها به دلیل تورم موجب رشد این بازار شده است.

این در حالی است که سرمایه گذاری در بازار بورس می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدایت نقدینگی‌های سرگردان باشد. به خصوص در شرایطی که تولید کشور به دلیل تحریم‌ها و معضلات اقتصادی با موانعی جدی همراه شده است، هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه می‌تواند روحی جدید بر پیکره صنعت کشور بدمد.

حمایت‌‌های دولتی از بازار سرمایه و همچنین بازدهی چند برابری این بازار نسبت به ارز، ضمن این که خرید ارز به صورت حرفه ای رسما سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و سوداگری است، نشان می‌دهد که سوق دادن نقدینگی به سمت بازار بورس بسیار عاقلانه تر و منطقی تر از خرید ارز است.

این در حالی است که از دیدگاه اقتصادی نیز سودی که سرمایه‌گذاران می‌‌توانند در بازار سرمایه به دست بیاورند بسیار قابل توجه‌‌تر از همه بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز