افزایش درآمد با جوجه کشی ماکیان

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۱۱:۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۸۲۷۲۷
افزایش درآمد با جوجه کشی ماکیان
افراد کارآفرین همیشه به دنبال بازارهای جدید جهت سرمایه گذاری و فعالیت هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، افراد کارآفرین همیشه به دنبال بازارهای جدید جهت سرمایه گذاری و فعالیت هستند. یکی از بازارهایی که از گذشته و به ویژه در سال های اخیر با افزایش قیمت فرآورده های پروتئینی و گوشتی مورد توجه قرار گرفته است " پرورش ماکیان " و مخصوصا " جوجه کشی " آنها می باشد. خوشبختانه در حال حاضر توجه خانوارهای ایرانی بیش از پیش به مصرف سالم تر پروتیئن و همچنین گوشت ماهی و مرغ و سایر ماکیان جلب شده است. تنوع عرضه گوشت انواع ماکیان در هایپر مارکت های بزرگ شهرها هم گواهی بر این مدعا است. اما درآمدزائی و آغاز کسب و کار پرورش و یا جوجه کشی ماکیان هم همچون هر کسب و کار دیگری نیازمند آگاهی اولیه به چهارچوب های کاری و چالش های ممکن است. شما باید با بازار فروش ماکیان در شهر مورد نظرتان آشنا باشید و تا حدی رقبای خود را بشناسید. از سیستم های توزیع و خریداران عمده آگاهی داشته باشید. و از همه مهمتر بتوانید جوجه هایی سالم پرورش دهید.

برای آنکه جوجه های سالمی داشته باشید شما می بایست به استانداردها و شرایط پرورش و جوجه کشی گونه ی انتخابی خود به صورت کامل اشراف داشته باشید. شرایط غیر استاندارد به راحتی می تواند بهترین تخم های نطفه دار را هم از بین ببرد. قطعا به محل برپایی جوجه کشی خود توجه ویژه داشته باشید. دما و رطوبت محل جوجه کشی از اصلی ترین عوامل اثر گذار در محصول نهائی شما خواهند بود. قطعا به شما پیشنهاد می کنیم قبل از ورود به کسب و کار جوجه کشی با فردی که تجربه ی عملی این کار را داشته است مشورت کنید و قطعا در انتخاب و تجهیز کارگاه خود با مشاورین معتبر در این زمینه مشورت نمائید. فارغ از پیچیدگی های فنی و مهمتر از آن کسب تجارب شخصی در مسیر جوجه کشی در این مقاله قصد داریم شما را با اصول پایه ای 4 نوع از جوجه کشی های رایج آشنا نمائیم.

آموزش جوجه کشی پرندگان :

جوجه کشی از نظر فنی و علمی پیچیدگی های بسیاری دارد، اما تمامی این پیچیدگی ها با انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب به راحتی مرتفع می گردد. شما در کسب و کار جوجه کشی تنها یک کار ساده دارید؛ باید فضائی را برای تخم های مستعد ماکیان فراهم نمائید؛ تا آنها شرایطی همچون نگه داری مادر را تجربه کنند. به همین علت شما باید دستگاهی را در جوجه کشی انتخاب نمائید که قابلیت شبیه سازی مصنوعی شرایط تبدیل نطفه به جوجه را همچون یک روش طبیعی اجرا نماید. فراموش نکنید دستگاه انتخابی شما باید چهار وظیفه ساده را به خوبی اجرا کند : دما و رطوبت را در درجه استاندارد ثابت نگاه دارد؛ گردش هوای منظم ایجاد نماید و چرخش تخم در دستگاه باید به صورت دقیق و منظم اتفاق افتد. شاید شروع این کسب و کار با یک دستگاه جوجه کشی ساده و کوچک خیلی امیدوار کننده به نظر نیاید، اما بد نیست بدانید بسیاری از بزرگترین پرورشگاه های ماکیان و کارگاه های جوجه کشی روزی با همین دستگاه های ساده، اولین تخم های خود را به جوجه های قابل عرضه تبدیل کرده اند. در ضمن این نکته را هم همیشه در مورد جوجه کشی ماکیان به یاد داشته باشید؛ با گذر زمان و افزایش جوجه های بالغ، شما سودی تساعدی را تجربه خواهید کرد. البته که پس از مدتی و با کسب تجربه های جدید ممکن است، با افزودن یک دستگاه پیشرفته تر بتوانید وارد بازار جوجه کشی پرنده های تزئینی هم بشوید. در ادامه آموزش جوجه کشی پرندگان (بلدرچین، مرغ و بوقلمون) را برای شما آماده کرده ایم.

جوجه کشی مرغ به روش سنتی :

جوجه کشی مرغ به روش سنتی شاید در ادامه ی همان روشی است که در حال حاضر هم بسیاری از روستائیان و عشایر از آن برای جوجه کشی مرغ های کرچ خود استفاده می کنند. در این روش شما باید مرغ کرچ را بیابید. زیرا بسیاری از مرغ ها پس از تخم گذاری و گذشتن چند ساعت آنها را رها می کنند و به روش تغذیه و گردش قبلی خود خارج از لانه مشغول می شوند. اما واکنش مرغ کرچ به ویژه در بهار و تابستان به تخم های خود بسیار متفاوت است. آنها بلافاصله تخم ها را به امن ترین و کم رفت و آمد ترین بخش لانه منتقل می کنند و پس از جمع آوری آنها در یک محل متمرکز بر روی آنها می نشینند. مرغ کرچ بلافاصله پس از نشستن بر روی تخم ها حالات دفاعی جدیدی از خود بروز می دهد و کمی پرخاشگر می گردد. مرغ کرچ بسیار به ندرت و تنها در صورت نیاز از لانه خارج شده و حتی پرهای زیرین شکم خود را برای گرمادهی بهتر به جوجه ها جدا می کند. معمولا 21 روز تا سر برآوردن اولین جوجه زمان نیاز است. در طول این مدت سعی کنید حواستان به تغذیه و استراحت مرغ کرچ نشین باشد و از این زمانها برای تمیز کردن اطراف تخم ها استفاده نمائید. در نهایت هم اگر دستگاه انکیباتور دارید جوجه ها را به آن منتقل کنید و در غیر این صورت جای مرغ کرچ و جوجه هایش را جدا کرده و به آنها آب و غذای مخصوص شان را بدهید.

Capture

جوجه کشی بلدرچین به روش سنتی :

اساس جوجه کشی سنتی در اکثر ماکیان پرورشی تقریبا یکسان است. جوجه کشی بلدرچین هم همچون سایر ماکیان امری پر سود است؛ البته که باید به نکاتی نیز توجه داشت. خبر خوب اینکه بلدرچین اساسا پرنده ای با میزان تخم گذاری بالا است. در یک شرایط استاندارد بلدرچین می تواند در حدود 250 تخم در سال بگذارد و این پرنده دوره ی کرچ نشینی طولانی ای نیز دارد. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که نوع ژاپنی بلدرچین که در کشور ما رایج است، به راحتی بر روی تخم هایش نمی نشیند و معمولا تخم های بلدرچین در گروه های ده تائی زیر مرغ های کرچ نشین قرار می گیرد. بلدرچین بسیار سریع هم شروع به تخم گذاری می کند. تخم گذاری بلدرچین ماده از 2 ماهگی آغاز می گردد و تا شش ماهگی هم تخم گذاری می کند. مراقبت از جوجه های بلدرچین به علت کوچکی و ضعیف بودن آنها نسبت به جوجه های مرغ کمی مشکل تر است. رعایت نکاتی عمومی همچون سایر ماکیان برای جوجه کشی بلدرچین هم می بایست رعایت گردد. برخی از آنها عبارتند از : تامین نور و دمای کافی، عدم جا به جائی بی مورد آنها، تامین بهداشت سالن، رعایت استانداردهای غذائی و داشتن محیطی با آرامش بالا. دوره جوجه کشی بلدرچین به روش سنتی در شرایط طبیعی و استاندارد 18 روز می باشد.

dfbhfn

جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی :

جوجه کشی بوقلمون از اساس، سخت تر از سایر انواع جوجه کشی است. در ابتدا باید بدانید بوقلمون های ماده، کرچ نشین های خوبی نیستند و تخم های خود را خیلی سریع رها می کنند. به همین دلیل تقریبا همه ی فعالین جوجه کشی ماکیان، اعتقاد دارند که جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی انجام شود. اما در ابتدا این را هم بدانید که روند جوجه کشی بوقلمون کمی حساس تر از سایر ماکیان خوراکی است. در ابتدا به بهداشت تخم ها و حتی تمیز بودن دست هایتان توجه داشته باشید. مدت زمانی را به تخم ها فرصت دهید تا به دمای اتاق برسند و سپس آنها را در دستگاه قرار دهید. حواستان به گردش تخم ها در دستگاه باشد؛ در صورتی که از دستگاه غیر اتوماتیک برای گردش تخم ها استفاده می کنید، حداقل روزانه 4 بار آنها را جا به جا کنید. از هیچ نوع ابزار نوشتاری برای علامت زدن روی پوسته تخم مرغ استفاده نکنید؛ مواد شیمیائی به راحتی از این جداره عبور کرده و اثرات مخربی بر روی جنین خواهند داشت. از روز بیست و پنجم به بعد تخم ها را رها کنید تا پس از حدود 3 تا 4 روز جوجه ها سر از تخم بیرون آورند. همچون سایر ماکیان در طول مدت نگه داری از تخم ها به میزان دما و رطوبت دستگاه بسیار توجه داشته باشید.

اگر تصمیم گرفته اید که این کار را انجام دهید پیشنهاد ما به شما دستگاه جوجه کشی دماوند می باشد که یکی از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار می باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز